Ik bedoel, de ruimte is er wel voor. Een ESI is best leeg van binnen en even een dragertje maken is niet lastig. Het punt zit 'm in het aansluiten: voor interne drives is er ook een interne verbinding nodig.
Dat is in een ESI-4000 geen probleem: standaard SCSI aanwezig.
Maar een ESI heeft geen interne bracket voor een harddisc en die is ook lastig te monteren.
Er zijn mensen die de floppy eruit hebben gegooid, een blindplaatje in het frontje hebben gemonteerd en daarachter de HDD hebben gestopt.
Ook andere methoden werken, maar...
Het probleem is de voeding: een pittige harddisc is misschien wat zwaar voor de (ongekoelde) voeding van een ESI. De ervaringen zijn wisselend, van successen via erg warme samplers tot doorgefikte / opgeblazen voedingen...
Daarom kan je beter een Emulator-serie (Exxxx) sampler nemen: daarvan is de voeding zwaarder, bovendien gekoeld en daarnaast is de behuizing ingericht op het monteren van een harddisc. Als je een beetje stille neemt en dan nog een silence kitje gebruik, hoor je bijna niks meer.
Mij bevalt het prima, bovendien vind ik de bediening van de E6400 fijner dan die van de ESI: meer navigatieknoppen en een groter scherm. En meer uitgangen (tenzij je een ESI turbo-versie hebt).
Gezien mijn ervaringen met Emu samplers, snap ik niet waarom je over zou willen.
Overigens... de encoders van de ESI's staan ook niet bekend om hun duurzame ontwerp