mening gain structuur, headroom en EQ

damnskippy

Ingeburgerd
er is mij verteld dat je bij het mixen van een track altijd beter de masterfader op nul houdt (zodat ie niet clipped) en de individuele tracks zachter/harder zet.

dit zou beter zijn voor het eindresultaat dan dat je de masterfader iedere keer een tikje zachter moet gaan zetten.

als je geluiden gebruikt die (zeer) weinig headroom over hebben, betekent dit dus automatisch dat je de individuele tracks dus altijd zachter moet zetten, om de masterfader op nul te houden, en niet te laten clippen.

voor alle individuele tracks zou je dus eigenlijk altijd geluiden moeten gebruiken die nog ruimschoots headroom over hebben..

Klopt deze redenatie? wat is jullie visie/mening?

Laatst gewijzigd:
Ach zorg dat je gewoon niet clipped en dan hoef je je voor de rest niet echt zorgen te maken.
Die noise floor is zo ver weg :P

ik ga denk ik een plugin ontwerpen die een stuk tape plakt over alle digitale masterfaders :D

ik probeer het altijd zo uit te leggen aan klanten die in-the-box mixen:

een analoge masterfader heeft ook een 0, en als maximum +16, +20 of zelfs +24. analoge mixers klinken niet het beste op +20, maar zo rond of iets over de 0. de 0 van je computer komt niet overeen met analoge 0, maar met die +20. oftewel: mix in-the-box alsof je analoog mixt, en gebruik als mikpunt -20. als het dan te zacht is, zet je je speakers harder. op die manier zal je nooit een probleem hebben met headroom, piek en wat voor ander gedoe. als je zo mixt dat je nooit aan je masterfader hoeft te zitten, zal jij ook een stuk meer rust in je hebben en lekkerder mixen.

heb je dus zoals jij tracks die te hard zijn, dan gain je ze gewoon omlaag.

"...heb je dus zoals jij tracks die te hard zijn, dan gain je ze gewoon omlaag..."

ik heb in de 16-bit omgeving altijd geleerd om alles zo hard mogelijk op te nemen, zonder te clippen. als ik met dit soort signalen uiteindelijk als mikpunt -20 gebruik, dan staan de faders (in Cubase) bijna helemaal omlaag !!!

dus het beste is om de plugins (oftewel "effecten") nooit bij de output te clippen?

het probleem wat ik namelijk ook vaak heb, is dat plugins (zoals bijv. REQ van Waves) over hard opgenomen signalen (met weinig headroom) bij het boosten van frequenties al snel gaan clippen, omdat ik zo weinig headroom over heb.. maar het clippen is meestal niet hoorbaar

dat is wel een nadeel van plugins, en ook logisch als je zo hoog tegen het dak aan mixt. er is geen enkele reden om zo heet te mixen, het klinkt op -12 of -18 ook allemaal goed hoor. ook in 16 bits :)

wat ik het beste kan doen is dus :
1. met mix beginnen met alle faders helemaal omlaag
2. klein stukje alle faders omhoog totdat onderlinge verhoudingen naar smaak zijn
3. plugins gebruiken maar nooit laten clippen op de output van de plugin
4. met me poten van de master-fader afblijven!

ik zou niet je faders omlaag zetten, maar met een gain plugin (freeG ofzo) gainen voor de fader. call me old school, maar zo werkt het al meer dan 50 jaar in de analoge wereld en met enig succes ;)

gain is bedoeld om het ingangslevel van je bron aan te passen (omlaag of omhoog), zodat je je faders in de buurt van 0 kan houden. dan heb je het wat makkelijker met mixen...

als ik kijk naar de specs van freeG dan staat er dat deze bedoelt is voor de masterfader. dus bedoel je freeG alleen op de masterfader? of dat ik voor ieder spoor als eerste plugin dan freeG aan zet? als je een track hebt met bijvoorbeeld 16 sporen dan is dat wel een gedoe..

bedankt Ronaldoz; ik had 'm ook al gevonden.. maar ik weet dus niet of PMX bedoeld of ik deze alleen op de masterfader zet, of op iedere individuele fader..

nee, op de kanalen juist. maar cubase heeft ook een gain op elk kanaal geloof ik...

ja klopt
ik probeer mn de master gewoon op 0 te laten staan en regel hem pas op het einde naar vrijwel maximale output, bv via de gain.
draai aan de gains om het volledige regelbereik te hebben ipv alleen 1 cm per fade, of volledig open te moeten zetten.
otb blijf ik ook rond de o ( master staat gewoon op 10 totdat ik het op het einde ga digitaliseren ), soms is iets meer ( 0 tot +3db ) fijner voor de klank: als de faders te laag staan van de individule kanalen klinkt het soms niet lekker. maar dat kan ook aan de tafel ( soundtracs) liggen
bij opnames zet ik de faders vaker op 7/10 om ruimte te hebben en clipping toch in de hand te kunnen houden. iha is clipping nooit gewenst

"..draai aan de gains om het volledige regelbereik te hebben ipv alleen 1 cm per fade, of volledig open te moeten zetten.."

ik heb cubase en ik begrijp niet wat je bedoeld om het volledige regelbereik te hebben.. kun je mij dat vertellen??

bovendien; als je de gain op alle kanalen helemaal afstelt, waarvoor heb je dan nog faders nodig??

Back