Niet als je op de symfonische/progressieve tour gaat. Dan ben je denk ik blij met 2 bijna-alles-kunners ipv tig rijen toetsenborden, modules en pedalen op de grond.
Ik begrijp dat 2 verschillende workstations natuurlijk meer mogelijkheden en geluiden met zich meebrengen maar dat betreft dan toch het synthese gedeelte en niet het sequencer gedeelte (het
workstation zeg maar).
Van de meeste workstations kan je ook een module/keyboardversie aanschaffen, zelfde geluiden, zelfde mogelijkheden maar dan zonder de sequencer.
bijvoorbeeld:
Motif--> Motif Rack/S90
Triton--> Triton TR
Veel mensen gebruiken wel een workstation maar dan enkel voor de geluiden en vaak wordt de on-board sequencer helemaal niet gebruikt. Toegegeven, er gaat snel wat tijd in kruipen om een hardware sequencer onder de knie te krijgen, laat staan 2 verschillende.
Zou het dan bijvoorbeeld niet praktischer (lees: draagbaarder) zijn om bijvoorbeeld een Motif ES + Triton Module te kopen? Is wellicht ook goedkoper.
Zelf had ik enkele jaren terug een Korg Karma en een Motif8. 2 workstations waarbij ik geen van beide echt als workstation benutte wegens tijdsgebrek om me erin te verdiepen. Na een 5-tal jaar durf ik stellen dat ik de Motif ES echt
ken en dat zou wellicht niet het geval zijn als ik meerdere workstations had
.
Hierdoor kan ik me tijdens het muziek maken concentreren op het maken van de geluiden, de compositie en hoef ik me niet suf te zoeken om iets met de sequencer te doen.
Niet dat het niet mag hoor maar voor mij is 1 workstation dus meer dan genoeg. Ach, ieder heeft zijn werkwijze en zolang je zelf tevreden bent en aan de slag kan gaan.... altijd goed, toch.