vraag van beginneling voor te produceren

rack attack

Stamgast
- Hallo, ik zou zelf een klein home studio opbouwen om zelf muziek te produceren.
Mijn muziek gerne is techno, vooral minimale techno en hardere detroit techno(Jeff Mills stijl)
stijlen wil ik maken.
- en dit het liefst met drumcomputers, synhts, samplers,....
- ik heb er al een aantal op het oog nl;
#roland TR-606, TR-707, SH101, SH-32???, Juno 60 en 106, MC-202
#korg ER-1
#Jomox XBase 9 (omdat nen TR-909 te duur is voor mij)
#Yamaha SU700, RM1x
- nu is mijn vraag hoe sluit ik deze het best aan om elkaar te syncronizeren?(wat stuurt wat aan?)
of welk is de beste combinatie voor te synctronizeren met elkaar, en hoe ook
met effecte apperatuur??
graag had ik ook hier meer uitleg over verkregen, en belangrijke zaken dat er nog bij komen kijken.

dank alvast jullie medewerking!

Hmmmm, sja,...
Aangezien je een "beginner" bent zou ik als ik jou was met het 'nieuwere' (lees: MET MIDI) spul beginnen.
Het simpelste zou zijn: (en ik hou jouw 'voorkeurlijstje ff aan)
-RM1X en/of SU700 (kun je sowieso gebruiken als sequencer om de rest mee aan te sturen)
-Een of andere drumcomputer (met MIDI dus..) =>ER-1 (lekker goedkoop), JoMoX (gewoon lekker)
-Een of andere 'geluidenbak' (ZAT varianten!!)
Maar in de RM1X zitten ookal bruikbare (drum)geluiden in, en bij de SU700 kan je ALLE geluiden invoeren/opnemen/etc. (da's 't mooie van een sampler!!) EN allebei hebben ze effecten aan boord..
Een losse effectenbak kan je het beste toch wel via je mixer aansluiten (HAD je die al?)
Maar zoals altijd: hoeveel wil/KAN je eraan uitgeven??

Ik zou EERST eens goed bekijken WAT je gaat halen, ofwel zoek op i~net naar de mogelijkheden, ga naar een winkel en probeer ze uit, etc. Of (NOG beter) probeer bij iemand langs te gaan die een (hobby?) studiootje heeft en ga daar ff kwijlen!
;)

succes!

heb je al wat of alleen iets op het oog?

die rm1x kan je als sequencer gebruiken, of ga voor een computer met een sequencer (cubase).
en dan midi kabels aansluiten. Dat kan in een lus of via een hub of meerpoorts midi interface.

die tr606 en tr707 zijn niet echt tof hoor.

En verder raad ik je aan om niet alles in 1 keer te kopen.
Als je in 1 keer een boel spullen aanschaft leer je er geen 1 goed kennen, grote kans dat je dan in de presets blijft steken.

Als je nog een SU700 en een rm1x moet kopen (tweedehands prijzen van ongeveer 600 en 350 Euro) zou je kunnen overwegen in plaats daarvan een RS7000 te kopen.

succes

Ik denk dat een Sampler en een Analoge Synth (Nou ja hoeft niet ECHT Analoog te zijn natuurlijk maar je weet wel zo'n VA'tje) misschien het beste is om mee te beginnen!
Ik weet ook niet wat je te besteden hebt maar een MPC ofzo is daar wel geschikt voor (of het moet zijn dat je sequensing in Software wil gaan doen)
De Sampler kun je dan gebruiken om je Synth te Samplen en de Drums trek je gewoon van het net af,daar zijn genoeg 505,606,626,707,727,808,909,R-8 enz.enz. Samples te vinden !
2de optie is Software maar het is maar net wat je wilt natuurlijk dat moet je helemaal zelf beslissen!

mor ik weet wel dat op den TR-606 nen DIN Sync in/out staat
als ge hier nu nen Midi to Sync Interface van "Kenton Pro-Kadi"
of nen "Doepfer MSY2 tussen plaats maak ge der toch ook ne
midi in/out van? en den Juno 106 en TR-707 daar staat toch nen midi op?
en op den Juno 60 kunde nen Roland MD-8 zetten
deze zet DCB om naar midi.

Origineel geplaatst door rack attack
mor ik weet wel dat op den TR-606 nen DIN Sync in/out staat
als ge hier nu nen Midi to Sync Interface van "Kenton Pro-Kadi"
of nen "Doepfer MSY2 tussen plaats maak ge der toch ook ne
midi in/out van? en den Juno 106 en TR-707 daar staat toch nen midi op?
en op den Juno 60 kunde nen Roland MD-8 zetten
deze zet DCB om naar midi.

Waarom ga je nu als ''beginner'' al van die schakelingen maken :confused:
Ik bedoel waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?

Origineel geplaatst door joriz
heb je al wat of alleen iets op het oog?

En verder raad ik je aan om niet alles in 1 keer te kopen.
Als je in 1 keer een boel spullen aanschaft leer je er geen 1 goed kennen, grote kans dat je dan in de presets blijft steken.

ik was nie van plan alles alles in 1 keer te kopen ze, maar op langer termijn
en iderdaat als je één per één koop leer je het beste je ding te kennen.

Origineel geplaatst door Kevin
Waarom ga je nu als ''beginner'' al van die schakelingen maken :confused:
Ik bedoel waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?

ik weet het ze mor ik hou nogal van die vintage dingen
die klanken die daar in zitten, of zijn er misschien alternatieven
voor den TR-606 en Juno 60 kwa klanken???

tr606 is nogmaals niet zo leuk, maar daar kun je dus samples van in je sampler laden.

juno 60 en juno 106 verschillen niet zo veel. 106 heeft midi :)
verder zijn het dezelfde bakken alleen heeft de 106 DCO en de 60 VCO (let wel beide analoog alleen die van de 106 worden digitaal gecontroleerd).

Zou beginnen met RM1X + sampler. Die kun je rechtstreeks op elkaar aansluiten. Heb je later meer gear dan moet je op een gegeven moment een midi patcher kopen. De meest gebruikte zijn de AMT8 van Emagic en de UM880 van Edirol.

Ik heb voor de laastste gekozen omdat Edirol windows blijft ondersteunen ( je kunt hem dus aan je comp hangen, maar hij werkt ook onafhankelijk). Emagic is vorig jaar door Apple overgenomen en windows wordt niet meer ondersteunt.

Re: vraag van beginneling voor te produceren

Sowieso een ZEER ambitieus plan.....

- ik heb er al een aantal op het oog nl;
#roland TR-606, TR-707, SH101, SH-32???, Juno 60 en 106, MC-202
#korg ER-1
#Jomox XBase 9 (omdat nen TR-909 te duur is voor mij)
#Yamaha SU700, RM1x

Hoe denk je deze gear zo ff bij elkeaar te vergaren? Heb je de Nederlandse Bank beroofd ofzo? ;)

Maar serieus.... Heb je deze apparaten al in huis? Of niet? Dan lijkt het me belangrijker te beginnen met een veelzijdige Synth en een beetje knappe Sampler...

Dus kijk eens wat Korg/Yamaha/Roland/Novation te bieden hebben qua synth en spoor ergens een 2de hands Akai sampler op. Ervan uitgaande dat je een computer hebt om als sequencer te dienen....

Ik wens je succes!

Begin bij het begin zou ik zeggen. Want in de tijd dat je die setup die je voor ogen hebt bij elkaar hebt verzameld zul je ook veel hebben bijgeleerd. Beide kan nogal lang duren. Dus hier veel lezen en leren en gewoon niet te schuw qua vragen. (dat lukt nog aardig)

De suggestie van de anderen om met een RS7000 of RM1x te beginnen lijkt me een goede optie. Menigeen is hier mee begonnen en maakt prima muziek. ;)

vraagje over Roland SH-32, heeft er iemand ervaring mee gehad of mee gewerkt?
want hier zitten ook samples van den TR-909 in

Re: Re: vraag van beginneling voor te produceren

Re: Re: vraag van beginneling voor te produceren

Origineel geplaatst door shortwave
Sowieso een ZEER ambitieus plan.....

Hoe denk je deze gear zo ff bij elkeaar te vergaren? Heb je de Nederlandse Bank beroofd ofzo? ;)

Maar serieus.... Heb je deze apparaten al in huis? Of niet?

ik heb nog niets in huis gehaald ze, en ik koop het allemaal nie in 1 keer hè
maar ik zen der gewoon al naar het uit zien en raad aan het vragen, en wat
zowa het beste kan zijn voor mij, en dat lijstje is gewoon een opsom lijstje
van wat ik zowal ken kwa sounds,...

vraagje over Roland SH-32, heeft er iemand ervaring mee gehad of mee gewerkt?
want hier zitten ook samples van den TR-909 in
..ehm, wel eens mee gepielt, ja. Opzich grappige geluiden hoor, maar verkijk je niet op de zogenaamde samples van 'n 909!! Die zitten in vrijwel ELK Roland-ding!! ( en het zijn geeneens ECHTE samples!! ) Maar nix vernieuwend, vond ik.. =>Vast wel leuk voor erbij (zoals bijna elke VA-synth..)

Over SH-32 is wel een threadje hier te vinden ergens op het forum.

Verder moet je geen 606 als hoofddrumbak gebruiken hoor. Het is een leuk ding voor erbij, maar voor vette Detroit techno is het niet de meest geschikte bak. Als je een tussen een sh101 of mc202 moet kiezen, kun je beter voor een sh101 gaan. Die is makkelijker in de omgang zullen we maar zeggen :). Klankmatig zijn die 2 bijna gelijkwaardig.

Als je met samples wilt werken is software (software sampler) wel een goedkope optie. Vind ik persoonlijk veel makkelijker dan een hardware sampler. Ik neem aan de je je pc met hardware samen wilt gebruiken? Dan zijn de geluiden of software synthesizers en samplers natuurlijk prima te mengen met hardware. Een goede virtueel analoge synth is meer dan prima om mee te starten. Je kunt beter een uitgebreide virtueel analoge synth kopen dan bijv. een Juno-106.

Je moet gewoon zorgen dat als je start een zo'n compleet mogelijk setup hebt waar je op zich al heel veel mee kunt doen. Je kunt later altijd uitbreiden natuurlijk, dat is het leuke. Laat je niet misleiden dat het moeilijk zou zijn om bijv. niet-midi drumcomputers in je midi setup te integreren, want daar is echt niet moeilijks aan. Zoals je al zei kun je daar gewoon midi-sync converter kastjes voor kopen. Daar is geen lol aan verder, je hangt het ertussen en that's it. Wie dat al moeilijk vindt kan maar beter direct stoppen.

Succes ermee!

ik zeg ook: als je perse met hardware wilt werken: RS7000 of Rm1x (budget kwestie) ...... en dan een VA of analoge bak erbij die als controller en soundsource kan werken..... bv Novation K-station of KS4/5, Acces Virus, JP8000, Roland Juno106..... meer heb je niet nodig......

Olaf

Waarom download je niet de demo van Reason van www.propellerheads.se
Dat is een complete studio in 1 programma. Ik denk dat je je zelf misschien ook de vraag moet stellen of dat je een studio wilt hebben of dat je techno wilt maken.
Ik ken genoeg gasten die met Reason muziek maken waar veel anderen met een complete studio niet aan kunnen tippen.
Ik heb zelf ook een en ander aan hardware door de jaren heen verzameld, maar als ik nu luister naar wat ik met software alleen soms voor elkaar krijg vraag ik me echt af waarom ik al die DURE spullen hier heb staan. Succes!

Back