vraag van beginneling voor te produceren

Origineel geplaatst door dextron
Waarom download je niet de demo van Reason van www.propellerheads.se
Dat is een complete studio in 1 programma. Ik denk dat je je zelf misschien ook de vraag moet stellen of dat je een studio wilt hebben of dat je techno wilt maken.
Ik ken genoeg gasten die met Reason muziek maken waar veel anderen met een complete studio niet aan kunnen tippen.
Ik heb zelf ook een en ander aan hardware door de jaren heen verzameld, maar als ik nu luister naar wat ik met software alleen soms voor elkaar krijg vraag ik me echt af waarom ik al die DURE spullen hier heb staan. Succes!

Ik ken gasten die met hardware tracks maken waar Reason niet aan kan tippen, dus ja, dat is niet zo'n goed argument vind ik.

Origineel geplaatst door joriz
tr606 is nogmaals niet zo leuk, maar daar kun je dus samples van in je sampler laden.

juno 60 en juno 106 verschillen niet zo veel. 106 heeft midi :)
verder zijn het dezelfde bakken alleen heeft de 106 DCO en de 60 VCO (let wel beide analoog alleen die van de 106 worden digitaal gecontroleerd).

hmm klopt niet zoveel van qua architectuur zijn ze iddwel bijna gelijk maar kwa klank verschillen ze behoorlijk. en daarbij hebben ze allebei dco's

Origineel geplaatst door olafmol
ik zeg ook: als je perse met hardware wilt werken: RS7000 of Rm1x (budget kwestie) ...... en dan een VA of analoge bak erbij die als controller en soundsource kan werken..... bv Novation K-station of KS4/5, Acces Virus, JP8000, Roland Juno106..... meer heb je niet nodig......

HELEMAAL mee eens. Eerst zoiets (als je tenminste geen software in 't begin gaat/wil gebruiken) en goed uitpluizen + ge(mis)bruiken:D en dan kan je verder gaan uitbreiden! Maar we leven in een vrij land met eigen mening (als 't goed is..), dus aan jou de keuze..!!
Maar ik MOET zeggen dat ik vaak met een minimum aan spul de vetste dingen tover.. (waarom HEB ik de rest dan nog, en wil ik steeds meer??? verslaving?? koopdrang?? ..HELP!)

Suczez! :okdan:

Hoi ik zou zeker ff aan de slag gaan met een rs 7000
zeker voor techno kan die aardig wat verassingen opleveren.
suc6

Origineel geplaatst door BCA303
Ik ken gasten die met hardware tracks maken waar Reason niet aan kan tippen, dus ja, dat is niet zo'n goed argument vind ik.

Dat kan natuurlijk ook waar zijn, daar ging het mij ook niet om, het was me meer er om te doen dat je eerst nadenkt voordat je handen vol met geld gaat uitgeven aan spullen. Als je na een investering van 5000 euro of meer er achter komt dat je het niet in je hebt om te producen ben je best wel zuur (vind ik) ...
Persoonlijk werk ik liever met hardware, omdat dat gewoon net iets makkerlijker en intuitiever werkt, maar het kost ook wel wat... Dus.. voor een beginneling, wel een goed argument om ook even na te denken over de kosten, want wat je voor al die hardware terug krijgt hangt namelijk voor een heel groot deel af van je eigen talent.
En dat talent kan ook spreken met leuke (betaalbare) software. Vandaar mijn opmerking. Wat je doet moet je natuurlijk zelf weten... ik kan ook niet wachten om iets nieuws te kopen, maar daar ben ik me gelukkig bewust van.

Ja, dat lijkt me een goed argument om eerst na te denken over wat je ongeveer wil geaan maken en dan pas met je zilvervloot naar de winkel rent. Ik denk dat Ik geloof dat we hier temaken hebben met iemand die graag hardware il aanschaffen.. met een nogal ambiteus lijstje...

Dus beginnen maar met een synthje of groove-ding en iets waarmee je kan samplen. En als dat bevalt: uitbreiden! Ik heb in deze thread al heel wat aardige suggesties voor aan te schaffen hardware gezien.

Begin maar bij het begin en lekker simpel.

Wie weet vind je het wel leuk maar niet zo en dan zit je met al die apparatuur.
Als je het dan 2e hands had gekocht dan kun je er weer makkerlijker vanaf komen zonder teveel financiele pijnen.

Maar gewoon lekker bezig zijn met synths op zich is ook al retegaaf. :)

Origineel geplaatst door fuse

Maar gewoon lekker bezig zijn met synths op zich is ook al retegaaf. :)

mooie afbeeldingen op de stoep maken met krijt ook!

Origineel geplaatst door EDP
mooie afbeeldingen op de stoep maken met krijt ook!

Inderdaad, alleen ... als het regent kan je opnieuw beginnen :D

Maar waarom zoveel toestellen ineens om mee te beginnen? Dat is niet direkt makkelijk om mee te starten lijk me. Dan heb je al gauw een boel technische vragen om op te lossen zoals 'hoe alles met elkaar te laten werken,...'

Waarom niet starten met een goed 'basistoestel' ? Een workstation of een groovebox of een,... Kan je je aandacht richten op het leren werken met dat ene toestel en da's toch eenvoudiger dan onmiddellijk te starten met verschillende toestellen. Een Triton Le kan je met wat geluk al kopen voor zo'n 1200 EUR en tweedehands voor minder uiteraard en daar kan je heeeeeeeeeel wat mee doen.

Of je gebruikt je computer als muziekbeest, met bv Reason of zo.

Juistem, eerst eens ff je basiskennis verbreden, hoe is een liedje opgebouwd? Wat zijn de mogelijkheden? Je moet je sowieso niet vergissen in de technische kant van muziek maken, veel mensen onderschatten vaak dat onderdeel.
Ik heb vaak genoeg gehad dat mensen bij mij thuis komen en vervolgens na een demonstratie een zwaar irritante opmerking plaatsen in de zin van "Nou, als ik al die appartuur zou hebben, dan scoor ik ook wel ff een hit", daar kan ik toch zoooooo :( van worden!!! Er komt zoveel bij kijken, ik ben dan ook blij met de manier waarop ik alles geleerd heb.
Ik ben heel primitief met het antieke "Screamtracker" begonnen, schitterend toch!? 8 tracks op 22 khz met gejatte samples, en zo steeds verder ontwikkeld, Fasttracker, Madtracker. Deze programma's hebben mij een goede basis gegeven van hoe je samples kan combineren tot een geheel, en hoe je die samples naar jouw wens kunt aanpassen. Toen kwam het grotere werk, div. softsynths, m'n eerste MIDI-keyboard en toen MIDI zelf, en uiteindelijk Logic en Cubase samen met meer hardware
synths enzo.
Ik weet nog hoe extreem blij ik was toen ik voor het eerst in mn leven een Cutoff filter mocht aanraken, wow! Dat effect wat je ook in die strakke nummers hoort! :{
Mijn advies dus als je onbekend/nieuw bent in deze sfeer: Begin eerst op de computer met bijv. zoals ik een tracker of zoiets als Fruityloops misschien, alleen maar puur voor je basiskennis van: Hoe zit een compositie in elkaar en wat zijn de mogelijkheden? Dan, als je (bijna) zeker weet dat het "echt" wat voor je is, kan je verder gaan met hardware spul.
En ook hiermee moet je voorzichtig zijn, neem niet het duurste apparaat wat er het mooist uitziet en ga ook zeker niet op andermans advies af want smaken verschillen heel erg. Test en probeer gewoon veel en neem dan je besluit. Veel dingen in een keer kopen heeft idd vaak een negatief effect. Je moet namelijk het hele kennen en kunnen en de werking van alle apparaten gaan leren, en geloof me, dat kan erg lang duren. Ik weet nu ook nog niet 100% wat mijn spul allemaal kan. Beter dus eerst een ding goed doorspitten en eigen maken en dan pas verder, dan zal je je apparatuur pas echt ten volle kunnen benutten!
Je kan het ook anders doen, je kan natuurlijk meteen met Logic of Cubase beginnen en div. hardware aanschaffen maar dan heb je erg veel kans dat je steeds zult blijven hangen en tegen problemen aan zult lopen.

Hoe dan ook, veel succes ermee!

(wow, heb ik zo'n waslijst getypt? dat gaat snel man!)

Leuke setup heb je uitgekozen om mee te beginnen. Ik heb er dagelijks veel plezier van.
Ik zou zeker gaan voor een 808, juno60 (met dcb converter) en 101. Das toch wel een heel
fijn stel zo samen. De 606 is ook wel relax, maar beperkt. In combinatie met een 707 heb je echter wel weer
veel mogelijkheden.
Ik gebruik een syntecno midi-cv converter en een Kenton Midi-DCB. De Akai MPC is m'n sequencer.
De electribe ER-1 is ook een leuke bak.

-nog een vraagje: is een Korg Electribe ES-1als sampler aan te raden?
ik heb hier wel op het FORUM gelezen dat de effecten nie zo goed zouden zijn,
is dat zo? want ik toch al veel hier ook op het Forum gelezen dat hij zeker
de moeite moet zijn. en vooral in kombinatie met De Korg ER-1 ???!!!
-en nog een vraagje: is een Korg EM-1 als production station aan te raden?
of beter iets anders???

ik vraag deze info alleen voor het vergelijken of voor het horen of er andere alternatieven zijn
met ander merken en mogelijkheden ervan
en dat ik ze dan toch eens zou gaan testen, zo wel of zo niet dat ze de moeite zijn.

alvast bedankt

Origineel geplaatst door rack attack
-nog een vraagje: is een Korg Electribe ES-1als sampler aan te raden?
ik heb hier wel op het FORUM gelezen dat de effecten nie zo goed zouden zijn,
is dat zo? want ik toch al veel hier ook op het Forum gelezen dat hij zeker
de moeite moet zijn. en vooral in kombinatie met De Korg ER-1 ???!!!
-en nog een vraagje: is een Korg EM-1 als production station aan te raden?
of beter iets anders???

ik vraag deze info alleen voor het vergelijken of voor het horen of er andere alternatieven zijn
met ander merken en mogelijkheden ervan
en dat ik ze dan toch eens zou gaan testen, zo wel of zo niet dat ze de moeite zijn.

alvast bedankt

nee niet echt als sampler..meer als een soort drumsampler met z'n eigen karakteristieke non-hifi geluid....... je kan er nl niet echt samples chromatisch mee afspelen, of multisamplen etc.

hallow hier ben ik nog is mee een vraagje
-heeft er misschien iemand van jullie de Roland MC-09
geprobeert of heeft er iemand die in zijn bezit? zo ja is die aan te raden voor bassline te maken?
-iemand de Korg Electribe MX al uitgetest? (gewoon uit nieuwsgierigheid)
-nog een klein vraagje over de Yamaha RM1x, kan je hiermee goede Detroit techno
mee maken zoals vb.: Jeff Mills, Robert Hood,..... of toch maar beter een klone van de TR-909
hiermee bedoel ik de Jomox Xbase 09??

ik weet het ze mor ik hou nogal van die vintage dingen
die klanken die daar in zitten, of zijn er misschien alternatieven
voor den TR-606 en Juno 60 kwa klanken???

Tja alternatieven.... De Korg ER-1 heeft wel van die 606 -achtige klankjes (Juno weet ik niet waar je die nog meer in kunt vinden)

Maar wat betreft Software zou je dan kunnen kijken voor Reaktor die heeft aardig wat 606-808 achtige klanken (en de 606 is ook makkelijk te samplen staan verscheidene samples van op het net)
Wat ik wel weet is dat Reaktor volgens sommige een goed Juno 60 Emulatie heeft (kan zelf niet oordelen heb alleen de JUNO 106 gehad en wel andere Hardware maar geen JUNO 60)

ik zit nog altijd met de vraag, of ge de Yamaha RM1x
kunt gebruiken voor vette Detroit techno te maken zoals
vb. Jeff Mills, Robert Hood,...
want ik heb toch al veel gelezen dat diene meer gebruikt
wordt voor trance producties, of heb ik het mis??
of toch beter een Jomox Xbase 09?

ik denk dat je dan toch beter naar de xbase kunt kijken, de kwaliteit van de samples en dynamiek is wat groter dan van een rm1x

met de rm1x kan je imho geen vette techno maken. de sounds zijn daar te iel voor.

Dat jullie uberhaubt nog aandacht besteden aan zulk soort postjes... :stupid

R.

Origineel geplaatst door funxiun
Dat jullie uberhaubt nog aandacht besteden aan zulk soort postjes... :stupid

R.

waarom niet? Het is een beginneling die geholpen wil worden... en we zijn toch allemaal zo begonnen?

Als je lekkere techno wilt gaan maken zou ik toch even kijken naar een sampler/synth/drumcomputer combinatie.
Een effectenbak met een delay daarin is ook zeker een aanrader. Delay is onmisbaar eigenlijk.

sampler: akai S series... de s2000 bijv, lekker goedkoop 2ehands en zeker bruikbaar.
Synth: Access virus C... lekker rauw en ook lief en zacht (als het moet)
Drumcomputer: Machinedrum, gewoon een super breed inzetbare bak
Effectenbak: goedkope lexicon bijvorbeeld... MPX200 ofzow.

Dit alles sequencen op een computer en je bent klaar (voor een tijdje ;)).

Back