Juistem, eerst eens ff je basiskennis verbreden, hoe is een liedje opgebouwd? Wat zijn de mogelijkheden? Je moet je sowieso niet vergissen in de technische kant van muziek maken, veel mensen onderschatten vaak dat onderdeel.
Ik heb vaak genoeg gehad dat mensen bij mij thuis komen en vervolgens na een demonstratie een zwaar irritante opmerking plaatsen in de zin van "Nou, als ik al die appartuur zou hebben, dan scoor ik ook wel ff een hit", daar kan ik toch zoooooo

van worden!!! Er komt zoveel bij kijken, ik ben dan ook blij met de manier waarop ik alles geleerd heb.
Ik ben heel primitief met het antieke "Screamtracker" begonnen, schitterend toch!? 8 tracks op 22 khz met gejatte samples, en zo steeds verder ontwikkeld, Fasttracker, Madtracker. Deze programma's hebben mij een goede basis gegeven van hoe je samples kan combineren tot een geheel, en hoe je die samples naar jouw wens kunt aanpassen. Toen kwam het grotere werk, div. softsynths, m'n eerste MIDI-keyboard en toen MIDI zelf, en uiteindelijk Logic en Cubase samen met meer hardware
synths enzo.
Ik weet nog hoe extreem blij ik was toen ik voor het eerst in mn leven een Cutoff filter mocht aanraken, wow! Dat effect wat je ook in die strakke nummers hoort!
Mijn advies dus als je onbekend/nieuw bent in deze sfeer: Begin eerst op de computer met bijv. zoals ik een tracker of zoiets als Fruityloops misschien, alleen maar puur voor je basiskennis van: Hoe zit een compositie in elkaar en wat zijn de mogelijkheden? Dan, als je (bijna) zeker weet dat het "echt" wat voor je is, kan je verder gaan met hardware spul.
En ook hiermee moet je voorzichtig zijn, neem niet het duurste apparaat wat er het mooist uitziet en ga ook zeker niet op andermans advies af want smaken verschillen heel erg. Test en probeer gewoon veel en neem dan je besluit. Veel dingen in een keer kopen heeft idd vaak een negatief effect. Je moet namelijk het hele kennen en kunnen en de werking van alle apparaten gaan leren, en geloof me, dat kan erg lang duren. Ik weet nu ook nog niet 100% wat mijn spul allemaal kan. Beter dus eerst een ding goed doorspitten en eigen maken en dan pas verder, dan zal je je apparatuur pas echt ten volle kunnen benutten!
Je kan het ook anders doen, je kan natuurlijk meteen met Logic of Cubase beginnen en div. hardware aanschaffen maar dan heb je erg veel kans dat je steeds zult blijven hangen en tegen problemen aan zult lopen.
Hoe dan ook, veel succes ermee!
(wow, heb ik zo'n waslijst getypt? dat gaat snel man!)