Roland SH-5 - verschillende filters ?

conso

Fold it
Een maatje van me heeft net een SH-5 gekocht :halleluja, ziet er op de pics prachtig uit en is net helemaal geserviced, zal over een paar weken in NL zijn. (Is ook al jaren mijn droombak, maar hier of overpriced of erg snel weg... :?)

Nu gaan er verhalen dat in de verschillende batches geproduceerde SH-5's ook verschillende filters gebruikt zijn. De ene internationale verkoper bevestigt dit, de andere zegt dat het permanent niet zo is. Maar niemand kan blijkbaar het een of het ander aantonen.

Is er iemand die verschillende SH-5's naast elkaar heeft (of naast elkaar heeft gehoord) ? En zo ja, wat zijn de meest opvallende verschillen?

A.U.B. geen 'ik denk/ volgens mij...' verhalen die niet op ervaring/ feiten gebaseerd zijn!

een vd weinig die er iets zinnig over kan zeggen is denkik sunny pedaal komt zo wel :doei:

ik geloof o o o w
dat de sh7 bv 12db en 24 db filters en had en de sh 5 12db /18db filetrs as in de sysytem 100 ook 18 db filters

Dat bedoel ik niet Ron.

Voor de duidelijkheid: er zijn de Roland SH-3 en SH-3a. De eerste met Moog clone filter, de andere met een Roland filter.

Dus de vraag is: zitten in de ene serie SH-5's andere filters dan in andere serie(s)?

een vd weinig die er iets zinnig over kan zeggen is denkik sunny pedaal komt zo wel :doei:

ik geloof o o o w
dat de sh7 bv 12db en 24 db filters en had en de sh 5 12db /18db filetrs as in de sysytem 100 ook 18 db filters

Dat bedoel ik niet Ron.

Voor de duidelijkheid: er zijn de Roland SH-3 en SH-3a. De eerste met Moog clone filter, de andere met een Roland filter.

Dus de vraag is: zitten in de ene serie SH-5's andere filters dan in andere serie(s)?

snap watje bedoel ikheb een sh 3[ moog clone filter ]

daarna werdt t sh3a roland ..typo filterje

sh5 is en blijft een vrij zeldzaam ding....nie so bekend wat waneer in welke serie
Date Produced - 1975 - 1981
http://www.vintagesynth.com/roland/sh5.php
Filter - VCF 1: hi-pass, low-pass, band-pass, cutoff, resonance, keybd, env sensitivity (AR, ADSR or preset) and modulation (ramp, sine, square, s+h); VCF 2: Band-pass with cutoff, resonance and amount

It reminds me of a good full featured Modular system due to its deep routing abilities. has TWO filters you can use at the SAME TIME... a killer LPF and a relentless HPF that buzzes hard! Can be controlled via CV as well. $1700 plus s/h US or $1950 overseas.

??? andere verhaal qa filters

http://www.gearslutz.com/board/elec...-production/445244-selling-my-roland-sh5.html

oftopic

pfoe -zatwat te zoeke; 1900$ incl shipping mooi pricie
http://www.gearslutz.com/board/elec...-production/445244-selling-my-roland-sh5.html

De SH-7 is veel zeldzamer.

Ik heb de afgelopen drie maanden alleen in de VS en Japan al zeker 7 keer een SH-5 zien gaan. En in het hele afgelopen jaar twee of drie keer een SH-7. Die prijzen van $ 1.950 kom je trouwens niet meer tegen voor een goede SH-5.

Al zijn die verhalen over prijzen die almaar zullen doorstijgen ook vooral lulkoek van mensen die zelf zo'n ding hebben. Afgelopen zondag op Ebay Duitsland, een mooie Jupiter 8 voor net over de € 3.100 incl.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...ageName=STRK:MEWAX:IT#ht_500wt_1156flightcase.

Maar goed, back on topic: hebben alle SH-5's dezelfde filters of niet...?

Wat ik op het net gelezen heb is dat er verscheidene prototypes (eerste batch) op de markt zijn gebracht, niet alleen het filter is anders maar ook de pcb's.
Of ze verschillend klinken weet ik niet, Leo (Sunnypedaal) en ik hebben er beiden één, maar nooit naast elkaar bespeeld.
Trouwens een mooie SH-5 voor minder dan 2000 euro vind je niet.
Leo verkoopt zijne voor nog geen goud, ik de mijne wel, maar die is zoals je weet ''overpriced''.

Wat ik op het net gelezen heb is dat er verscheidene prototypes (eerste batch) op de markt zijn gebracht, niet alleen het filter is anders maar ook de pcb's.

Of ze verschillend klinken weet ik niet, Leo (Sunnypedaal) en ik hebben er beiden één, maar nooit naast elkaar bespeeld.

Trouwens een mooie SH-5 voor minder dan 2000 euro vind je niet. Leo verkoopt zijne voor nog geen goud, ik de mijne wel, maar die is zoals je weet ''overpriced''.

Ja, van die proto's heb ik er onlangs ook een te koop zien staan, maar die was over de $ 5.000 geloof ik? Ja, iedereen kan vragen wat -ie wil, dat betekent nog niet dat er een gek is die het er voor betaald.

Liggen jullie serienummers heel ver uit elkaar...? Al is het eigenlijk volkomen onduidelijk hoeveel er gemaakt zijn, en is ook die serienummering van synths vaak volkomen onnavolgbaar.

Ja, als je'm echt graag wilt verkopen zul je waarschijnlijk wat moeten terugbuigen :eureka:

Op z'n minst andersom. Ik heb recent nog een SH3a van cv/gate voorzien en daar zit 100% zeker weten een Moog-kloon in (en die hoort er ook in te zitten volgens de service manual).

Op z'n minst andersom. Ik heb recent nog een SH3a van cv/gate voorzien en daar zit 100% zeker weten een Moog-kloon in (en die hoort er ook in te zitten volgens de service manual).

Dat is erg merkwaardig. De SH-3 was er het eerst, en het ontwerp is niet voor niets aangepast. Ook volgens Peter Forrest's A-Z zit het Moog clone filter in de SH-3. Maar misschien wijkt het filter in de SH-3a dan helemaal niet zo veel af van de eerste versie?

Ja, dat is destijds ook op de sdiy-mailinglist voorbij gekomen, omdat iemand daar ook riep dat er een Roland filter in zat terwijl ik 'm nog open op het bureau had staan en het echt zeker wist.

Maar er staat ook gewoon een transistorladder in de officiele schema's van Roland van de SH3a.

Heb je toevallig ook het filterschema van de SH-3 gezien? Ben dan wel benieuwd of het slechts om minimale verschillen gaat, die dan misschien enkel gedaan zijn om juridisch iets veiliger te zitten?

Pieter,
Volgens onderstaand overzicht zijn er van het SH-5 VCF geen verschillende versies

http://fa.utfs.org/diy/roland_filters/index.html

(Ha Joost! Da's een tijdje geleden! Binnenkort weer eens een :koffie:?)

Dat is een mooi overzicht, en erg merkwaardig dat dus de latere SH-3a dus het Moog clone filter heeft!?!

Ik knip en plak maar even een stukje, want hiermee zijn eigenlijk m'n vragen over de SH-3(a) en de SH-5 al beantwoord!

"There were three revisions of the SH3a filterboard, but none of them affected the filter circuit itself. There are constant rumours that the change from SH3 to SH3a should have be caused by an infringement of Robert Moogs patent on the transistor cascading filter. But appearently this is not true, because the newer(!) SH3a uses the moog filter, where the older SH3 uses a diode ladder filter. Assumingly the true infringement happend with the SH2000 (see below)."

"No filter changes in the history of the SH5."

heb altijd begrepen:12 db that's it , de system 100 ook,
en de systems 100m en sh7 een 24 db
voor de verdere lezingen : http://www.sequencer.de/roland/roland_SH-synthesizer.html
staat ook link bij voor allelei schema's van roland spul
begrijp niet de 18db broodjes aap verhalen die maar blijven rondspoken. ( alhoewel het schema inderdaad toch wel de richting van 24 db uitwijst )
(dadelijk gaan mensen nog beweren dat de korg ms20 een 36db vchpf en vclpf heeft....en dat maar herhalen en herhalen)
voor alle mensen die weten wat electronica schema's betekenen: hierbij gaarne het copietje schema filter sys100 ( 101-102-"sh5 ").
ik dacht altijd dat het 12db was, echter ziet er toch meer uit als gewoon 24 ( net als bij de ds2 crumar volgens mij, maar dat is 'n ander verhaal )
kortom 24DB dan maar ? :

de rest van de antwoorden staan er al bij
ik heb nog nooit gehoord, gezien dat er verschillende versies sh5 filters waren, maar dat was ook al genoemd.
sh7 is misschien zeldzamer, vind ( oh dat mocht niet ) de sh5 veel aantrekkelijke van sound.
op dit moment stabiliseren de prijzen weer wat, omlaag gaan is wat anders.
bovendien als we een tijdje pvv en "nieuwe "crises achter de rug hebben, goud helemaal niet meer te betalen is, gaan ze wel weer wat omhoog.
en.... al zijn ze niks meer financieel waard, dan blijf ik er toch op spelen , omdat ik nie anders kan..

Attachments

• filter-system100.jpg
    filter-system100.jpg
    251,8 KB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
heb altijd begrepen:12 db that's it , de system 100 ook,
en de systems 100m en sh7 een 24 db
...
Voor zover ik nog herinner had (m'n) Roland System 100M ook enkel 12 dB VCF's (30 jaar geleden toch).
Twee in serie en hop...
...
ik heb nog nooit gehoord, gezien dat er verschillende versies sh5 filters waren, maar dat was ook al genoemd...
Heb ik ook nooit gehoord.

Wil je het zeker weten bel naar Roland (in Belgie), die zullen je wel helpen daaromtrent.

Om deze discussie nog even te laten voortduren, plaats ik mijn overpriced SH-5 maar weer eens op MP en speurders (veel foto's) en hier op SF een schopje omhoog.
Tja het spijt me voor de vele liefhebbers, of hij gaat voor die prijs naar een nieuwe eigenaar of hij blijft eeuwig in mijn nederige studio staan.
Eén ding weet ik wel zeker een mooiere/betere zul je niet vinden, deze is als nieuw.

Back