SH-5 heeft niets met minimoog te maken,niet kwa sound of mogelijkheden,dus vergelijken is zinloos.
En minimoog blaast een sh-5 zo weg,je kan een hele hoop andere klanken maken met een sh-5 die met minimoog onmogelijk zijn,hij klinkt zeer aangenaam organisch,maar de sh-5 zijn minpunt is dat er maar 1 volledige adsr ter beschikking is,dit geeft dan weer merkelijk beperking to controle over je sounds,enzoverder,enzovoort...
volledig mee eens, de sh5 leent zich wel bv beter voor de cleanere klanken, stemstablileit, syncsounds, externalsignalfiltering in de studio van bv akoestsische instrumenten , hoog helder, lage mooi afgegrensde tikken . vind hem natuurlijker, de mini electrischer van sound.
tav analogica's vraag overspecifieke sh5 sound: in al die dingen die hierboven staan is ie erg goed en eigenzinnig. of je het mooi vind, natuurlijk of wat tam, is een kwestie van smaak.
die ene adsr + 1 ad kan makkelijk worden omzeilt via de externe inputs (0-5v) voor vco/vcf/vca. gewoon even een extern moduletje erbij. alhoewel ik zelf die behoefte nauwelijks voel.
tis altijd leven binnen de beperkingen van een instrument.
tav de minimoog, tja tis een klassieker, archetype, oersynth, met nog altijd een onovertroffen basissound en geweldige layout.
je zou ze eigenlijk wel alletwee graag willen hebben ,denk ik.
tav gelijkende modules : een diodefilter dus ( beetje ems type , maar wat minder vernauwend bij hogere resonaties (?) ). de oscilatoren vind ik erg goed, zowiezo is de klank erg mooi, helder en toch vol genoeg, dat wordt wat lastiger . de adsr's zijn "vrij linear"/ eenvoudig idem als de lfo's. s/h heeft een grappige "lag" functie, .
osc en filters zijn het moeilijkst te evenaren dmv modules in dit geval