Roland SH-5 - verschillende filters ?

Wat maakt 't allemaal ook uit, kunnen we deze subtiele verschillen ook met ons gehoor waarnemen.

jawel hoor, tis in ieder geval een apart filtertje van de sh5 en dit topic is best interessant moet ik zeggen.
en dat van die minimoog, tja tis zoiets als appels en peren.
ze zien er alletwee retevet uit !

Het was niet bedoeld om mijn SH-5 bij potentiële kopers onder de aandacht te brengen, of de ''hemel'' in te prijzen.
En ik citeerde alleen meningen van andere ''deskundigen'', waar ik me overigens als ook ex MiniMoog bezitter bij aan kan sluiten.
Dat neemt niet weg dat anderen er geen andere mening op na mogen houden.
Het blijft echter een feit dat hij zeldzamer en flexibeler is dan een MiniMoog, mooier is een kwestie van persoonlijke smaak en dat geldt ook voor de sound.
Overigens is hij goed genoeg om te houden en zal ook zeker niet onder gevraagd bedrag weg gaan.
Poetsen hoef ik hem niet ook al niet , hij is beschermd tegen alle elementen, zelfs grijpgrage handen :eureka:

SH-5 heeft niets met minimoog te maken,niet kwa sound of mogelijkheden,dus vergelijken is zinloos.

En minimoog blaast een sh-5 zo weg,je kan een hele hoop andere klanken maken met een sh-5 die met minimoog onmogelijk zijn,hij klinkt zeer aangenaam organisch,maar de sh-5 zijn minpunt is dat er maar 1 volledige adsr ter beschikking is,dit geeft dan weer merkelijk beperking to controle over je sounds,enzoverder,enzovoort...

Stel, ik wil SH5 mogelijkheden + klank, welke modules zou ik dan aan moeten denken, zoals oa het filter wat je eerder al noemde..

SH-5 heeft niets met minimoog te maken,niet kwa sound of mogelijkheden,dus vergelijken is zinloos.

En minimoog blaast een sh-5 zo weg,je kan een hele hoop andere klanken maken met een sh-5 die met minimoog onmogelijk zijn,hij klinkt zeer aangenaam organisch,maar de sh-5 zijn minpunt is dat er maar 1 volledige adsr ter beschikking is,dit geeft dan weer merkelijk beperking to controle over je sounds,enzoverder,enzovoort...

volledig mee eens, de sh5 leent zich wel bv beter voor de cleanere klanken, stemstablileit, syncsounds, externalsignalfiltering in de studio van bv akoestsische instrumenten , hoog helder, lage mooi afgegrensde tikken . vind hem natuurlijker, de mini electrischer van sound.

tav analogica's vraag overspecifieke sh5 sound: in al die dingen die hierboven staan is ie erg goed en eigenzinnig. of je het mooi vind, natuurlijk of wat tam, is een kwestie van smaak.

die ene adsr + 1 ad kan makkelijk worden omzeilt via de externe inputs (0-5v) voor vco/vcf/vca. gewoon even een extern moduletje erbij. alhoewel ik zelf die behoefte nauwelijks voel.
tis altijd leven binnen de beperkingen van een instrument.

tav de minimoog, tja tis een klassieker, archetype, oersynth, met nog altijd een onovertroffen basissound en geweldige layout.
je zou ze eigenlijk wel alletwee graag willen hebben ,denk ik.

tav gelijkende modules : een diodefilter dus ( beetje ems type , maar wat minder vernauwend bij hogere resonaties (?) ). de oscilatoren vind ik erg goed, zowiezo is de klank erg mooi, helder en toch vol genoeg, dat wordt wat lastiger . de adsr's zijn "vrij linear"/ eenvoudig idem als de lfo's. s/h heeft een grappige "lag" functie, .
osc en filters zijn het moeilijkst te evenaren dmv modules in dit geval

Op z'n minst andersom. Ik heb recent nog een SH3a van cv/gate voorzien en daar zit 100% zeker weten een Moog-kloon in (en die hoort er ook in te zitten volgens de service manual).

jahoor isdat easy te doen ...khad eens een topic int analoge heaven zitten lezen waar de sh3 werdt besproken en die was niet so easy te voorzien van ..gate erop want standard cv op de osc. heeftie al !

legsuit intressant staat ..in de buurt hier nog een sh3
das toch een beste olskool synth met 3modulatie bronnen
aster gate op kan ...!!:engel:

SH-5 sound krijg je niet in module's.... helemaal geen roland sounds trouwens behalve bij roland imo....

SH-5 is een super vette synth, geen twijfel, maar vergelijken heeft geen zin. Ook de "beste" synth bestaat niet. Noem het gewoon 1 van de topsynths. Het is een smaak kwestie.....

hahahahh hopelijk is die het niet zelf en gaat het verder goed met hem :)

thnx 4 worries ..hehe denk dtpatteke met een eerlijk oordeel gaf ...die heeft verstand / tb/en system 100 x3
iknie & :engel:kenze wel iside nieso

Het is gewoon erg makkelijk om een synth te hypen op SF.

Hoe meer je iets onder de aandacht brengt hoe meer mensen iets willen.

Waarom?
De één vind h'm te duur en de ander wil h'm wel maar heeft het geld nie.
Wat moet ik daar nou mee.
Heb ook geen haast, blijft hij gewoon nog 10 jaar staan :okdan:

Je maakt van de verkooppogingen voor de SH-5 een heel publiek verhaal. Dan zou het ook fijn zijn als je meldt wat er van gekomen is. Laten we in ieder geval dit draadje over de SH-5 filters er verder niet mee vervuilen.

Wijze woorden, ben ik het geheel mee eens.
Als ik over 10 jaar de SH-5 bij het grof vuil ga zetten, meld ik dat t.z.t wel.
Ben toch meer content met m'n OSCar, vind ik de beste synth die ik ooit onder m'n vingers heb gehad.

Wijze woorden, ben ik het geheel mee eens.
Als ik over 10 jaar de SH-5 bij het grof vuil ga zetten, meld ik dat t.z.t wel.

wat zou je zeggen van een synthbandje voor die tijd, van alleen mensen met een sh5 !
is weer eens wat anders dan altijd die lieden met hun accordeons en trio's met mondharmonica's .
dus trotse bezitters van een sh5, verenig u !

Lijkt me een hele opgave als jij 5 Slecht Horende SH-5 bezitters bij elkaar weet te krijgen.
Denk namelijk dat er niet veel meer dan 5 SH-5's in den lande zijn :eureka:
Ik doe alleen mee als we de SH-5 als een accordeon om gaan hangen, om op die manier de show te stelen.
Nu nog de andere fantastic four zien te vinden :D

en ... allemaal optreden in een grote plexieglazen kooi !

Back