Het Zakelijke gedeelte van het produceren

Hoodbeats

Stamgast
Hey allemaal,

ik zou graag goed geinformeerd willen worden over het zakelijke gedeelte van 't vak.
waar ik dus geintereseert naar ben is hoe je gehoord kan worden.

stel je voor je hebt een produkt datje zelf erg goed vind,je maakt er een liedje op met een zanger/zangeres etc. en het klinkt goed,en ook al klinkt het helemaal niet, niet echt belangrijk nu, maar wat zijn de mogelijkheden? bijv. naar een radiostation sturen. endan? hoe werkt het met contracten, de rechten, en met buma enzo.
ik heb daar namelijk weinig verstand van.

Daar heeft de BUMA toevallig hele leuke foldertjes over; vraag er eens eentje aan.

Wat zijn de mogelijkheden? Nou, opsturen gaat je niet veel helpen, of het moet toevallig bij een van die 3FM-uitzendingen zijn waarbij ze spul draaien wat opgestuurd is.

1 product is niks waard. Je moet kunnen laten zien dat je elke keer zo iets (of beters) neer kan zetten.

ok oke, en stel dat je dat dan lukt, je hebt meerdere produkten die gewoon radiowaardig zijn, hoe gaat dat dan verder, hoe is iemand als dj tiesto zo groot geworden? hij is ook ergens een keer begonnen tog?

Voornamelijk met hard werken en plaatjes draaien, resident worden, en vervolgens kijken waar je op grotere feesten kunt draaien, en zo doorgaan met naamsbekendheid opbouwen.

ja klinkt logish,slecht voorbeeld eigenlijk,

maar de vraag is tog eigenlijk best duidelijkstel ik ben dj tiesto,en ik heb een nieuw liedje,is het natuuurlijk niet moeilijk om het op de radio te krijgen,omdat ik dj tiesto heet, maar wat ik wil weten is,hoe gaat dat dan met de contracten,want ik neem aan dat als 1 radiostation dat liedje afspeeld,dan andere radio stations dat ook willen afspelen omdat ze anders achter lopen,en hoe word dat allemaal geregeld dan?
en eigenlijk verdwijn ik een beetje van het onderwerp: hoe als beatmaker zou ik kunnen worden ondekt,wat zijn de mogelijkheden,of moet de producer echt zelf op pad?

thank U

Wat maak je?
Wie gebruiken je "beatz" ?
Wie ken je?
\Wie helpt je?

Meestal als componist/tekstschrijver ga je opzoek naar een passende publisher. Of je bent zelf ook producer en wilt het nummer onder eigen naam uit brengen, dan ga je opzoek naar een passende platenmaatschappij. Met die platenmaatschappij teken je een overeenkomst en dan brengt de platenmaatschappij jou werk op de markt. Je kunt het ook in eigen beheer doen. Wat je dan kunt doen om op de radio te komen is een plugger benaderen. Dat is iemand die gaat met een hele stapel van die zilveren schijfjes naar de radiostations om die te slijten bij de stations. Zo'n plugger is natuurlijk al vrij bekend bij de stations en weet dus sneller jou werken daar te krijgen dan dat jij zelf daar met je cdtje naar toe gaat. Echter een plugger kost VEEL geld! Vergeet dat niet. Vergeet het contracten woord maar met radiostations. Als jij al aankomt met het woord contract bij een radio station wijzen ze je de deur. Hun gaan er gewoon vanuit dat JIJ master eigenaar bent en hun de werken kan aanleveren incl.. alle informatie zoals Uitvoerende artiest, componist (niet altijd uitvoerende), tekstdichter, ISRC enz enz.....
Vele lokale zenders willen nog wel eens wat door jou zelf toegezonden werk aannemen. Probeer die dan ook eerst uit. Wel je werken netjes registreren bij de Buma-Stemra of Sena. ,Aangezien radiostations (niet alle) betalen voor jou werk te draaien, loop je anders een beetje geld mis.

Hoop dat eht een beetje duidelijk is.

Mischien is het ook nog leuk om het boek "The Manual" van THE KLF te lezen. Daar staat precies in hoe je het moet doen, het is wel wat gedateerd (er word niet over mp3's , beatport en iTunes gesproken, thank god) , maar toch klopt (en werkt) het nog steeds!

Wat artist choice al zei is het belangrijk om een plugger of publisher te vinden, een label vind ik persoonlijk toch minder belangrijk, die financieren enkel de productie kosten van een cd/lp en sturen wat promotjes rond hier en daar. Tuurlijk zijn er ook labels met (vaak freelance) pluggers in dienst, maar het over grote deel van de labels tegenwoordig, en dan zeker op internet stellen echt niets voor.

Succes !

The Manual: http://freshonthenet.co.uk/the-manual-by-the-klf/

thanks gaste! erg informatief!

ik wil me gewoon meer verdiepen in dat gedeelte
dat boek klinkt er interesant,is het ook nederlandstalig? dat zou wel zo gemakkelijk zijn:P

Back