Hoe werkt FM nou? En dan heb ik het niet over FM-synthesizers als de DX-7 o.i.d. maar gewoon over FM op een VA, zoals mijn Waldorf Blofeld.
Ik ben recentelijk hiermee begonnen, en de meeste dingen begrijp ik al wel, maar FM niet.
Werkt dit gewoon net als bij FM-synthesizers dat de ene bron de andere moduleert? En zo ja, hoe kan het dan dat je bijv. een osc. met zichzelf kan moduleren?
Groet,
Coen
Ik ben recentelijk hiermee begonnen, en de meeste dingen begrijp ik al wel, maar FM niet.
Werkt dit gewoon net als bij FM-synthesizers dat de ene bron de andere moduleert? En zo ja, hoe kan het dan dat je bijv. een osc. met zichzelf kan moduleren?
Groet,
Coen
???

Maar dat snapt natuurlijk niemand. Ik niet in ieder geval. Heel kort door de bocht komt het er volgens mij op neer dat het verschil hem zit in de betekenis van de termen in de formule, en dan met name de factor (aka modulation depth). Aangezien die op een synth gewoon een getalletje is, maakt dat voor FM synthese totaal geen verschil. Zowel niet in de werking als in het resultaat.