Hoe werkt FM (op VA's) nou?

Dat ligt aan het soort FM. Bij exponentiële FM zal idd bij een grotere modulatiediepte de frequentie toenemen maar bij lineaire FM blijft deze constant.

Daar had ik nog nooit van gehoord, maar dat klinkt interessant.

http://www.indiana.edu/~emusic/fm/fm.htm

Dat ga ik van de week eens uitprogrammeren:-)

Dit lijkt me typisch iets wat je eerder op een modular zou doen, gok ik? Weet je zogauw een "gewone" synthesizer die aan exponentiële FM doet? En hoe klinkt zoiets dan vergeleken met lineaire FM? Ik kan zogauw geen voorbeeld vinden op youtube...

Ik snap dat phase modulation niet goed ?

Om het op een niet-wiskundige manier uit te leggen:

Ik denk dat de oscillator in een DX7 bestaat uit 2 componenten: een, opwaartse zaagtand oscilator -hetgeen eigenlijk een teller is die telt van bijv -1 tot 1 aan een bepaalde snelheid- en een sample van een sinusgolf met waardes tussen -1 en 1. In het echt is het nog wat ingewikkelder. Die zaagtand "scant" als het ware de sample. Voor elke waarde van de zaagtand-teller wordt het betreffende stukje of waarde van de sinus sample afgespeeld. De mate waarin deze zaagtand de sample afspeeld wordt is de frequentie. Hoe sneller deze is; hoe sneller de sinusgolf wordt afgespeeld. De positie op deze zaagtand, ergens tussen -1 en 1 is de fase en staat gelijk aan de fase tussen 0 en 360 graden. Door een inkomend signaal die zaagtand te laten moduleren, eigenlijk een gewone vermenigvuldiging, moduleer je de phase van de sample. De zaagtand golf krijgt een "onregelmatige" vorm en de sinus sample wordt op deze manier ook "onregelmatig" afgespeeld. Men kan ook zeggen dat de fase "gedistortieert" wordt. Daarom dat Casio de term phase-distortion gebruikt.

Om geheugen uit te sparen werd er in feite maar een sample van een kwartje vcan een single-cycle sinusgolf gebruikt. Door deze elke 90 graden te draaien of te inverteren, kon men een hele cyclus van een sinus afspelen.

En om terug te komen op de blofeld. Deze heeft ipv een sinus golf andere golfvormen zitten, die de fase (teller-zaagtand) van de andere golfvormen moduleert. Niet zo heel veel verschillend.

Laatst gewijzigd:
Dit lijkt me typisch iets wat je eerder op een modular zou doen, gok ik? Weet je zogauw een "gewone" synthesizer die aan exponentiële FM doet? En hoe klinkt zoiets dan vergeleken met lineaire FM? Ik kan zogauw geen voorbeeld vinden op youtube...

Hier een voorbeeldje.
Ik verander niets aan de tuning van de oscillators alleen de modulatie diepte word veranderd van 0 naar max en terug.

Attachments

• EXPFM.mp3
    331,3 KB · Bekeken: 84
  • LINFM.mp3
    322,2 KB · Bekeken: 77
Ok snap zo ongeveer wat het verschil tussen PM en FM is, bij lage amplitude van de modulator zal de carrier zich gaan gedragen als bij FM.
Is handig een beetje de theorie te snappen, dat maakt proggen ook wat duidelijker.

Daarom dat Casio de term phase-distortion gebruikt.

Op de casio CZ kies je gewoon een golfvorm, er is geen carrier en modulator gebeuren.
Veeeel simpeler om te proggen...en wat beperkter.

Thx all ;) :biertje::baco:

Back