PROBLEEM. Program Change?

Slope Creations

De Muzikale Polygamist
Beste mensen.

Mijn Roland XP30 wordt door Cubase VST24 gesequenced.

Ik heb in dit geval een performance aangemaakt in de XP30.
Verschillende patches bij elkaar...elke patch zijn eigen midi-kanaal en hier & daar 2 patches per kanaal.

Deze performance is opgeslagen in mn userbank.
De track heb ik een poos laten liggen, en nu ik er weer aan begonnen ben heb ik opeens een probleem:

Als ik op play druk dan slaat de XP30 na 4 maten over op een andere performance. Een hele verschrikkelijke ook nog eens.
Ik heb dit opgelost door mijn program change op OFF te zetten in de XP30. Niks meer aan de hand. Zo heb ik dat een paar keer gedaan.

Nu heb ik de performance pas geleden maar opgeslagen met program change OFF...dit had ik niet moeten doen....want hij blijft nou overslaan.

Ik ben voor de zekerheid ALLE PATCHES afgelopen en ze allemaal op OFF gezet bij de program change. Het mocht niet baten. Hij blijft switchen op hetzelfde punt.

Verder heb ik me wezenloos gezocht in Cubase naar een "lijst" met program changes (als die er is tenminste), hopende dat ik daar iets verdachts tegen zou komen wat ik dan kon deleten. Zonder succes.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen met dit probleem? Iets in Cubase...of iets in de XP30?
Mijn kennis van midi groeit met de dag, maar ik ben nog niet helemaal thuis in de RX-en, de TX-en, de Locals etc.

De handleiding van Roland helpt me ook niet verder.

Anyone? Mijn dank zou immens zijn.

Met nederige groet, Slope

Bij cubase kun je ook per 'balkje' een program change instellen. Is er op dat punt na 4 maten misschien een balkje dat begint. Zo ja kijk eens of daar een program change op zit.

Ja daar zit een balkje. het stikt in mijn tracks altijd van de ballkjes.
Maar ik weet dus niet WAAR ik zou moeten kijken of er een program change opdracht zit...hey...wacht effe. Zou ik IN het balkje niet goed gekeken hebben?

Ik ga gelijk checken. thanx?

:L

OK.

Op dat ene punt zijn 4 (midi)-balkjes actief, en het gebeurt trouwens precies midden in het balkje.

Ik heb in het balkje zelf gekeken (jeweetwel, waar je het arrangement ziet) en daar zie ik van alles wat er in mijn amatueristische ogen normaal uit ziet.

Er is echter 1 drukknop rechts bovenin ingedrukt. Op deze knop staat een soort (letter) i ... zo eentje die je weleens ziet bij informatiepalen etc. Dat is de enige die ingedrukt is.

Echt vervelend dit. Al die tijd ging het goed als ik gewoon effe die program change in de XP30 uit zet...en dan sla je hem een keer op op die manier en dan is het over met de lol.

@Fuse: Ik weet dus niet waar ik program changes in Cubase kan zien, en vind het altijd eng om zomaar wat in te drukken aangezien dat bij mij altijd fout loopt.

Origineel geplaatst door Slope Creations
@Fuse: Ik weet dus niet waar ik program changes in Cubase kan zien, en vind het altijd eng om zomaar wat in te drukken aangezien dat bij mij altijd fout loopt.

ik ben dan wel niet fuse, maar... de als je zo'n balkje selecteert en er staat in de linkersectie geen ander programnummer dan diegene die jij wil (jeuzes wat is dit moeilijk uitleggen) dan kan je in je matrix/pianoroll editor (als je het balkje openmaakt) onderin ook de program changes bekijken (dat grijze knopje linksonder) waar je normaal de velocity en de pitchbend enzo kan bekijken weet je wel?
en als daar niks raars in staat dan zal het wel niet aan cubase liggen.

sorry voor de wazige uitleg & het opnieuw melden van dingen die je misschien al wist

Gewoon eens die 'i' knop indrukken.

Je moet aan de linkerkant een lijstje kunnen krijgen met instellingen. Midi poort, volume en dus ook program change.
Ik weet zeker dat het wel duidelijk in de handleiding staat. (heeft die toch nog nut ;) )

Yo!

Ik weet waar je het over hebt Cyan Circle. Bij mij staat daar nooit iets. Ik pas daar alleen af & toe de volume aan en af en toe transponeren. That's it. Die balk is de eerste die ik heb gescheckt. heb zelfs elk kanaal solo laten spelen en goed staren naar het balkje...geen succes.
En die matrix die weet ik wel te vinden ja. Dusseh: bewaar je excuses ;-) Integendeel: THANKS!

@Fuse: Dat is ongetwijfeld dezelfde balk weer :-) Daar staat dus nada.
En klopt. Die handleiding gaat heel diep in op van alles, en ik heb best veel ervan begrepen in het laatste jaar...haal ook steeds meer uit de XP30 ... maar sommige dingen zijn me (nog) iets te abracadabra-etcetera.
Daarentegen, we blijven leren!

Ik ga met mijn matrix-je spelen 8~ ... bedankt voor de reacties. Ik zal nog even laten weten of het gelukt is.

Peace on Earth ....yes, to go please

Hei Slope,

The probable answer:
In één van je tracks zal tussen de noten een program change staan. Daar vindt je in de inspector echt niks over hoor!
Als je de track(s) 1x aanklikt en dan in de editors ´List` kiest, kun je zaken als program changes zichtbaar krijgen.
Nu moet je dus alleen op de plek waar het gebeurt alle midi-tracks bekijken of er een program change in staat.
Het changen van een hele bank in je synth gebeurt normalerwijze op channel 1. Hier dus eerst kijken!

Trouwens, hoe zou je anders midden in een track achteraf ff vanaf een bepaald moment een ander instrument kunnen kiezen zonder dat je je track op moet knippen.

P.S. als je dus op een andere track dan 1 een program change doet, kun je toch in je opgeslagen multibank één instrument daarin wisselen tijdens het afspelen, zonder dat je dit in je synth moet opslaan. Mooi hé! :)
En ben je niet in de war bij je performance met een multiset (zo heet het in ieder geval bij Korg). Een performance kun je normaal maar op 1 kanaal spelen en kan bestaan uit vele patches, een multiset kun je over 16 kanalen gebruiken (16 instrumenten, die bestaan uit minder patches per instrument).

Geef het maar door als je nog meer wilt weten.

Succes ermee.8)

IK HEB HEM hoor. haha, heerlijk

Het was dus toch 1 van de balk(end)jes die nog op een andere program stond. Dattie zo staat stamt nog uit de tijd dat ik mn SBLive nog had. Samen met plugins mijn enige geluidsbron (op kanaaltje 1 voor de XP30 na...want dat had ik dan nog door) . Ik heb mijn Audiophile nu meer dan een half jaar (heeeel blij mee) ... en de track klinkt nog steeds fresh hehe.

In ieder geval moet ik dit over het hoofd hebben gezien, want het oplossen was niets nieuws voor me.

Bedankt mensen. :geslaagd:

Arno zeker ook bedankt, en wat betreft dat andere instrument, daarvoor ga ik dus wel altijd knippen...en dan pak ik weer een nieuw kanaal. Misschien heeft dat zijn nadelen, I dunno. Ik ben sowieso heel royaal met mijn kanalen.
Misschien is dat heel normaal hoor haha, maar dat weet ik dan niet.
(Nu ook voor een eindmix flink lopen strooien met kanalen. Verschillende eq's. Software en de Ultracurve. Eén ervan met subtiele ringmodulatie en galm doet wel iets heel bijzonders.
Het produkt tot aan nu was kut trouwens, maar ik heb heel wat geleerd ha!).

Ja dat performance verhaal. I hear ya :okdan:
Bij Roland is dat LAYER- en PART-performance o.i.d. Je herkent het in ieder geval aan de L en de R rechts in het display. *D

Al met al nog een 'long way to go' voordat ik me in ieder geval meester van mijn eigen studio'tje mag noemen, maar ja...Ik ben dan ook niet te stoppen!

:walker:

Vrede aan u allen, dit forum blijft dope
Groet, Slope

Back