Midi interface probleem

erik_w

lid
Weet iemand een oplossing voor 't volgende probleem:

Ik heb net een nieuwe ESI 4 i/o USB midi interface gekocht. Je kunt het kastje in de USB en de thru mode zetten.
Win XP herkend het apparaat automatisch (zitten verder geen drivers bij).
Ik heb m'n CS1x en m'n Virus C erop aangesloten. Als sequencer gebruik ik Cubase SX.
Als ik nou een toets aansla dan blijft ie hangen....net of de toetsen ingedrukt blijven. :confused:
Ik had het probleem al bij de dealer neergelegd en die dacht dat het een defect in het apparaat was.
Dus heb ik het net omgeruild voor een nieuwe maar ik heb 't probleem nog steeds.

Iemand een idee wat 't zou kunnen zijn?

Greetz Erik.

Misschien een dubbel midisignaal? Het kan zijn dat je CS1x zelf z'n geluid opwekt (= Local Mode On; elke gespeelde noot op het klavier wekt direct intern een klank op), en daarbij ook nog eens het weggestuurde midisignaal terug krijgt (of heb je de patchbay niet aangesloten op de midi-in van je CS1x?), dan krijg je vaak dubbele noten of andere vreemde dingen... Heb je het probleem trouwens ook als Cubase niet draait?

De CS1x staat op local off, en de midi in naar m'n midi interface is gewoon aangesloten.
Ik heb het kastje in de USB mode staan en als ik dan cubase afsluit dan doet ie helemaal niets. Alleen als ik em dan in de thru mode zet dan doet ie 't wel.... alleen hier moet ie volgens mij nie in staan, want dan neemt ie nie op in cubase... of heb ik 't verkeerd???

Greetz Erik

heb je er ook last van als de cs1x uit staat ??

of doet ie t niet alleen bij de virus C ?

ik heb m zo aangesloten dat als de thrue uitstaat dat ik ze alle 2 tegelijk kan gebruiken. en doe ik thrue aan dan gebruik ik de juno als klavier voor de virus

Nee, ik heb er geen last van als de Cs1x uit staat...het lampje op m'n midi interface waar de cs1x op binnenkomt knippert ook heel de tijd... het moet dus eigenlijk aan m'n cs1x liggen...maar wat zou het zijn?

Erik.

Origineel geplaatst door erik_w
De CS1x staat op local off, en de midi in naar m'n midi interface is gewoon aangesloten.
Ik heb het kastje in de USB mode staan en als ik dan cubase afsluit dan doet ie helemaal niets. Alleen als ik em dan in de thru mode zet dan doet ie 't wel.... alleen hier moet ie volgens mij nie in staan, want dan neemt ie nie op in cubase... of heb ik 't verkeerd???

Greetz Erik

De midi-thru functies (of eigenlijk echo functies) worden dus blijkbaar overgenomen door Cubase. Op zich is dit normaal, anders kun je niet op een normale manier opnemen etc (dat doet m'n WaMi Rack dus ook; als ik geen programma heb draaien worden alle midi-inputs over alle midi-outputs (4 stuks) ge-echoed, anders neemt Cakewalk de thru-functies over). Misschien toch een instelling in Cubase niet correct? Ik ben helaas geen Cubase expert, ik kan je daar dus niet precies mee helpen.

als je een toets aanslaat wordt er via midi een signaal verstuurd naar je sequenser.
Dit geldt het zelfde voor wanneer je deze toets weer los laat.
Het lijkt er op dat de CSX-1 dit comando 'note off' niet krijgt.
Ik neem aan dat wanneer je SX niet opgestart hebt en je gewoon via local on speelt, de sound niet blijft hangen.
Als dat wel het geval is('k zou het toch even voor de zekerheid checken) is je synth gewoon niet in orde.
In het andere geval is het waarschijnlijk een combinatie met SX of je midi interface die ervoor zorgt dat je synth geen note off comando krijgt.
Dan kan het van alles zijn; een instelling in SX (denk het niet als hij standaard staat ingesteld) een probleem met je midi-interface driver of de samenwerking met SX loopt niet lekker. Vervelend zoekkarweitje.
Het heeft in ieder geval met je noot off comando te maken die niet doorgegeven wordt. Misschien dat je dat iets op weg helpt.

succes,

gr. Tom
Als het alleen bij je CS1-X gebeurt

Origineel geplaatst door Tom Thomas
als je een toets aanslaat wordt er via midi een signaal verstuurd naar je sequenser.
Dit geldt het zelfde voor wanneer je deze toets weer los laat.
Het lijkt er op dat de CSX-1 dit comando 'note off' niet krijgt.
Ik neem aan dat wanneer je SX niet opgestart hebt en je gewoon via local on speelt, de sound niet blijft hangen.
Als dat wel het geval is('k zou het toch even voor de zekerheid checken) is je synth gewoon niet in orde.
In het andere geval is het waarschijnlijk een combinatie met SX of je midi interface die ervoor zorgt dat je synth geen note off comando krijgt.
Dan kan het van alles zijn; een instelling in SX (denk het niet als hij standaard staat ingesteld) een probleem met je midi-interface driver of de samenwerking met SX loopt niet lekker. Vervelend zoekkarweitje.
Het heeft in ieder geval met je noot off comando te maken die niet doorgegeven wordt. Misschien dat je dat iets op weg helpt.

succes,

gr. Tom
Als het alleen bij je CS1-X gebeurt

Ja, daar zal 't wel mee te maken hebben. Maar ik heb nix in m'n CS1x veranderd, dus moet het de combinatie van de interface met SX wel zijn... maar wat er nou aan de hand is??? Nou jah, ik heb in ieder geval wat te doen... ;)

Bedankt voor de reacties in ieder geval

Groeten Erik.

Duidelijk het geval van een MIDI-loop overflow, in feite stuurt je synth als je een toets aanslaat, het commando voor die noot naar zichzelf terug omdat je verderop je MIDI-thru hebt aanstaan, moet je dus niet doen....

Als je in Cubase SX een MIDI track aanmaakt, dan staan de MIDI inputs van je track eigenschappen altijd standaard ingesteld op "all MIDI inputs", verander dit naar "not connected" en kijk of het probleem zich nu nog steeds voordoet, waarschijnlijk niet meer. Als dit zo is dan moet je er dus sowieso voor zorgen dat bij de outputs NIET de midicontroller poort aktief is die naar die synth gaat.

Je kan je wel voorstellen: Je synth komt binnen op poort 1, als datzelfde signaal doorgestuurd wordt naar MIDI out poort 1, dan heb je in feite dus een thru verbinding gerealiseerd, dit moet je dus niet doen. Poort 1 out in dit geval dus uit zetten.

Dit was om het duidelijk te maken, eigenlijk kan het nog simpeler: Zet gewoon het "record" knopje van de MIDI track uit, nu zal het inkomende verkeer niet meer gemonitord worden dus kan het ook niet meer doorgestuurd worden.

Simpel allemaal eigenlijk he?

Dit is het enige wat ik me kan bedenken, want het probleem doet zich voor als Cubase SX aktief is toch?
Als het buiten Cubase SX om gebeurt dan moet je je instellingen van je synth aanpassen.

Succes!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Laurens O
Duidelijk het geval van een MIDI-loop overflow, in feite stuurt je synth als je een toets aanslaat, het commando voor die noot naar zichzelf terug omdat je verderop je MIDI-thru hebt aanstaan, moet je dus niet doen....

Als je in Cubase SX een MIDI track aanmaakt, dan staan de MIDI in en outputs van je track eigenschappen altijd standaard ingesteld op "all MIDI inputs" en "all MIDI outputs", verander dit naar "not connected" en kijk of het probleem zich nu nog steeds voordoet, waarschijnlijk niet meer.

Succes!

De midi thru op de midi interface staat niet aan hoor.... of bedoel je dat niet?

Gr. Erik.

Origineel geplaatst door erik_w
De midi thru op de midi interface staat niet aan hoor.... of bedoel je dat niet?

Gr. Erik.

Lees mijn verhaal nog een keer aub, ik heb het net gewijzigd want het klopte niet, (ik ben net wakker).

Het maakt niet uit hoe je MIDI-interface zelf ingesteld staat, dit wordt namelijk meestal overruled als je programma's als Cubase gaat gebruiken.

Ok Laurens, da zou welles kunnen ja...ik zal vanavond eens kijken of dit het geval is.

Bedankt!

Groeten Erik.

Nou, ik krijg het maar niet voor elkaar! :(

Volgens mij ligt het gewoon aan m'n CS1x, want op het moment dat ik m'n CS1x aanzet, begint het lampje op m'n midi interface te knipperen. Dit is niet goed volgens mij, want d.w.z. dat ie continu midi verstuurd, terwijl ie toch echt nix aan het doen is....Kan er misschien een instelling ofzo in m´n CS1x verkeerd staan??

Gr. Erik

Back