Kabel probleem, clutter etc.

Snaek

Ouwe rot
Ik heb wat veel kabels die aardig in de knoop raken en dat soort dingen. Verder wil ik mijn synths en drumcomputers door effecten halen maar dat lukt niet allemaal zo goed.

Ik heb een Fostex R-8 8-sporen recorder, een Fostex 280 mixer en een oude Peavey 900 mixer plus nog een aantal effecten(-modules). Wat ik graag wil is elke synth en drumcomputer een effect mee kunnen geven, maar dan nog steeds het spoor apart kunnen hebben. Dit lukt niet echt, want bijvoorbeeld de Fostex 280 mixer heeft 8 inputs maar alleen een stereo output.

Ik kan wel via AUX een effect op een mixer aansluiten - en dan heeft elke synth wel enigszins het gewenste effect - maar dan heb ik dus mijn drums en al mijn synths door diezelfde mixer met maar 1 of 2 outputs. Uiteraard kan ik ze dan niet zo snel een aparte track geven.

Moet ik hiervoor een patchbay halen of iets anders? Ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer :P

Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb kunnen schetsen.

Alvast bedankt.

Ik heb er een patchbay (dus een hoop extra kabels) voor gehaald.
Als je alles dan logisch aansluit op de patchbay en op een stuk tape alles opschrijft is dat erg handig werken vindt ik.
Geen last van knopen meer dus als je genoeg patchkabels haalt.
Moet je natuurlijk wel eerst alle 'bestaande' kabels eruit halen en alles even opnieuw en zonder knopen neerleggen zodat het weer mooi geordend is.
Als je dan (bijvoorbeeld) met tape ook aan alle kabels een labeltje hangt...

Je effecten doe je op 2 manieren op je mixer aansluiten

Wat op 1 kanaal (of2stereo) nodig door een effect moet, gebruik je inserts van je mixer.

Als je meerdere kanalen naar 1 effect wil sturen doe je dat best met aux send en return.

Als je nu ook nog alle uit en ingangen via een patchbay doet krijg je een setup die heel normaal werkt zoals je gewoon bent.
Ga je ergens een patchkabel inpluggen dan onderbreek je die normale verbinding en plug je die ergens anders in.

Zo kan je bv effecten van mixer 1 en 2 even omruilen of drum out 3en4 naar een ander mixer-channel patchen, gitaar-pedaaltje in een insert pluggen........ alles wat je maar kan bedenken,,,, Ook wat jij wil dus :biertje:

Er komen onvermijdelijk kabels bij en de puinhoop groeit heerlijk tot een grote onoverzichtelijke chaos :dubbel::dubbel::dubbel: :mega:

Dat is geen punt, wederom met een patchbay.

bv.

drum out in de patchbay achterop en daaronder van de patchbay weer naar de mixer.

Nu is de patchbay je insert punt.

Patch (op de voorkant) de drum naar een effect (in) en de out van effect terug naar de mixer. voila een insert effect gepatched.

Zitten er geen patchkabels in dan is ie intern gewoon doorverbonden.

goedkoop en handig :biertje:

als je een effect hebt dat je over meerdere kanalen wilt gebruiken kun je natuurlijk ook een kanaal opofferen als send effect.
Als patchbay heb ik zelf een behringer ding en dat volstaat prima (ik zie niet in waarom je er meer voor zou betalen, behalve dat het waarschijnlijk wel langer mee zal gaan denk ik misschien wellicht hoewel daarom zozo)

Suukses!

Ja, ik heb over het algemeen ook goede ervaringen met Behringer. Bedankt.

Back