Welke analoge compressor / limiter ?

The Untitled

Ouwe rot
Hoi allen.

Reeds ben ik bezig om een analoge setup op te bouwen welke eerst vooral uit bass en drum instrumenten zal bestaan er zeer waarschijnlijk later meer.
Ik heb al mooie synths en drumbakken op het oog maar om het dan mooi tot zn recht te laten komen zou ik graag de signalen van beiden willen ducken met een analoge compressor / limiter.
Tot op heden ben ik nog niet thuis in de wereld van compressors en is het lastig voor mij om me te oriƫnteren op een goede die bij mij doel past.

Even concreet wat mij vraag nu is;
Ik zoek een analoge compressor / limiter waarmee ik mij bass en drum instrumenten mee kan ducken / sidechainen.
Welke zijn dan voor mij interessant? Voor de duidelijkheid kandidaten van 1000 euro hebben in mijn setup totaal geen zin.

Zelf zag ik een Ibanez CP200 te koop staan die meer in mijn prijsklasse past. :D
Kan ik hier mee uit de voeten?
Tot nu toe heb ik alleen software matig aan het ducken / sidechaining geweest.

Gegroet Jacob

Ik zou je niet zo 1 aan kunnen raden want heb er ook niet zoveel (gehad), maar het is nogal personelijk denk ik, ze klinken allemaal ietsje anders en het is net wat je mooi vind klinken.
Heb wat behringers, niet geschikt vind ik voor kick's maar snares en hats gaan wel, nog een DBX266, wel redelijk voor kicks, en nog een TLaudio ivory, en die klinkt op alles wel lekker, vooral als je je complete beat er doorheen jaagt.

ik zou die cp200 gewoon eens proberen; voor dat geld kan je er nauwelijks een buil aan vallen.

mij wordt ook meteen duidelijk waarom zoiets niks voor mij is en misschien wel voor jou: ducken, sidechainen? geen idee wat het is. als je zegt dat het bijzondere seksuele handelingen of dansbewegingen, of manoeuvres bij paardensport of motorcross zijn, dan geloof ik het ook.

ik zou dit juist ook ITB doen. een outboardbox koop je nu eigenlijk alleen nog maar om je totale mix te kleuren of je levels omhoog te krijgen

ik zou die cp200 gewoon eens proberen; voor dat geld kan je er nauwelijks een buil aan vallen.
Ja dat is opzich waar. :)
mij wordt ook meteen duidelijk waarom zoiets niks voor mij is en misschien wel voor jou: ducken, sidechainen? geen idee wat het is. als je zegt dat het bijzondere seksuele handelingen of dansbewegingen, of manoeuvres bij paardensport of motorcross zijn, dan geloof ik het ook.
:D

dat kan toch perfect met software....
heb je geen ableton ofzo?
ik zou dit juist ook ITB doen. een outboardbox koop je nu eigenlijk alleen nog maar om je totale mix te kleuren of je levels omhoog te krijgen
Klopt heb ik tot nu toe ook gedaan door Renoise te verbinden met Ableton Live via Rewire (met alles ITB).
Maar ik vindt dat een beetje zonde van de gear omdat nu ook te gaan doen. In mijn ogen gaat de hele essentie van het werken met analoge gear dan ook weg omdat je dan ook wel met een paar kick en bass samples kan gaan werken.

Nog een vraagje; Alle compressors / limiters zijn uberhaupt wel geschikt om het sidechain effect mee te bereiken?

PS. Het gaat hier nog niet zo mal qua gear hoor ;) ben langzamerhand van alles bij elkaar aan het zoeken. Heb nu een monotron, delay en EQ waar nog sowieso dus een compressor bij komt en een Moog Little Phatty en een Jomox Xbase 09.

ik zeg: echte instrumenten als sources, ITB voor FX
als je met een DAW werkt is een outboard compressor voor FX echt onzin.

probeer eens een dbx166xl , toffe (snelle) hardware compressor voor meestal rond de 120euro.
Is ondertussen al een klassieker, blijft een erg goede compressor/limiter/gate voor weinig geld.
Je kan deze best wel creative inzetten. Ik vind zelf de gate erg goed hierop. En dat in combi met sidechain.

i.d.d. verstandiger om je geld aan een goede 19" interface the besteden (MOTU, Steinberg, Presonus etc) heb je ook al je gear als induviduele outs in je sequencer

Zelfs als je volledig ITB werkt kan een analoge compressor zeker wat toevoegen, maar als je hem voor het ducken wil gebruiken dan zie ik je de toegevoegde waarde niet zo. Een analoge compressor kan een vettere sound hebben dan een plug-in, maar met side-chainen zoals het in house gebruikt wordt haal je niet echt een sound uit een compressor. Bovendien kun je met een hardware compressor maar 1 kanaal ducken, en met een beetje dance productie heb je al snel 5 sporen die geducked worden. Die moet je dus allemaal real time bouncen.

In ieder geval maakt Joe Meek goed betaalbare hardware compressors, de MC2 heeft ook een sidechain input, tweedehands zijn er wel goedkope TL audio compressors te vinden.

Ik ben Urei en Drawmer gebruiker, maar kocht voor de grap een Phonic compressor / limiter met Gate.

Zelden was ik zo verrast over de smoothe sound van die Phonic.
Kost geen drol tweedehands (ik betaalde 38 euro), maar presteert eigenlijk zonder dollen als een compressor van rond 1000E.
Heeft sidechain input en mooie smoothe gate ook nog!

Snel hamsteren voor anderen het ontdekken!

Back