Guitarsample uit je synth

Fast Ed

Stamgast
Mensen, als toetsenist van een coverband moet ik weleens partijen spelen waarbij er gebruik wordt gemaakt van een guitarsample. Gedurende ons optreden van afgelopen zaterdag heb ik wederom geconstateerd dat het voor geen meter klinkt en ik ben dus op zoek naar een oplossing.
Zelf zit ik te denken aan de aanschaf van een WAH WAH-pedaal met een ingebouwde fuzz om vervolgens de 'clean' guitarsamples via een individual output hier naartoe te sturen. Is dit een goede oplossing of hebben jullie nog andere / betere ideeen. En nee, we gaan géén tweede gitarist aan boord halen en nee ik ga ook niet gitaar leren spelen! 8~

Ik vind het lastig te beoordelen of je oplossing zal werken. En wah wah pedaal zal alleen verbetering brengen voor zover het nummer dat je covert ook met een wah wordt gespeeld. Ik zou meer in de rechting van een gitaarversterker of een emulator daarvan denken.

Is een line 6 pod niks voor je, in plaats van die wah? Die pod 2.0 koop je bijna voor niks. Klinkt er goed en je kunt er een expressiepedaal aan hangen voor wah.

Eén en ander hangt natuurlijk ook van je speelstijl af. Slides en bends op een gitaar zijn moeilijk te reproduceren.

Succes!

Mensen, als toetsenist van een coverband moet ik weleens partijen spelen waarbij er gebruik wordt gemaakt van een guitarsample. Gedurende ons optreden van afgelopen zaterdag heb ik wederom geconstateerd dat het voor geen meter klinkt en ik ben dus op zoek naar een oplossing.
Zelf zit ik te denken aan de aanschaf van een WAH WAH-pedaal met een ingebouwde fuzz om vervolgens de 'clean' guitarsamples via een individual output hier naartoe te sturen. Is dit een goede oplossing of hebben jullie nog andere / betere ideeen. En nee, we gaan géén tweede gitarist aan boord halen en nee ik ga ook niet gitaar leren spelen! 8~

Ga eens met je gitarist zitten samen, en ga uitvinden waar het aan ligt. Je kunt namelijk met een hele cheapo synth goede partijen neerzetten als het moet, laat staan met dure nieuwe synths. Veel zit m in editten, maar nog meer in spel, spel techniek en kennis van wat een gitaar kan doet en een gitarist kan.

http://www.smproaudio.com/index.php/en/products/v-machines/vmachine

Ik zag laatst een band en die hadden dat bakkie aan hun keyboard hangen... Daar kan je vst ,s inladen en hoef je de swikkie aan pc toestand niet mee te nemen.. en deed ook gitaarsolos op zn keys... middels de vst AAS strumm electric... En daarnaast had die nog een hele batterij aan vst,s dr in zitten. Moest er opeens aan denken. edit:http://www.feedback.nl/computer/sm-pro/v-machine nog in de aanbieding ook... zit zelf nog te twijfelen.

Geloof mij dat je het niet in de eerste instantie moet zoeken in meer spullen. Dat maakt je probleem meestal nog groter en je hebt niet een zo goed mogelijk imitatie qua sound nodig van een gitaar om een goede gitaarpartij neer te zetten in een band.
De TS moet goed met zijn gitarist aan de slag gaan om te kijken waar het aan ligt.

Vraag: welke synth of apparatuur gebruik je nu onstage? En met name natuurlijk waar je die gitaarpartijen mee neerzet?

Maar da's toch allemaal digitaal, ik wilde juist een oplossing in de analoge hoek zoeken.

Ik vind het lastig te beoordelen of je oplossing zal werken. En wah wah pedaal zal alleen verbetering brengen voor zover het nummer dat je covert ook met een wah wordt gespeeld. Ik zou meer in de rechting van een gitaarversterker of een emulator daarvan denken.

Is een line 6 pod niks voor je, in plaats van die wah? Die pod 2.0 koop je bijna voor niks. Klinkt er goed en je kunt er een expressiepedaal aan hangen voor wah.

Eén en ander hangt natuurlijk ook van je speelstijl af. Slides en bends op een gitaar zijn moeilijk te reproduceren.

Succes!

Ga eens met je gitarist zitten samen, en ga uitvinden waar het aan ligt. Je kunt namelijk met een hele cheapo synth goede partijen neerzetten als het moet, laat staan met dure nieuwe synths. Veel zit m in editten, maar nog meer in spel, spel techniek en kennis van wat een gitaar kan doet en een gitarist kan.

Ben jij echt van mening dat het hem voor het meerendeel zit in de techniek? Stel ik hoef nu alleen maar powerchords te spelen en af en toe een riff. Dan valt hier toch niet heel veel aan te verbeteren?

Geloof mij dat je het niet in de eerste instantie moet zoeken in meer spullen. Dat maakt je probleem meestal nog groter en je hebt niet een zo goed mogelijk imitatie qua sound nodig van een gitaar om een goede gitaarpartij neer te zetten in een band.
De TS moet goed met zijn gitarist aan de slag gaan om te kijken waar het aan ligt.

Vraag: welke synth of apparatuur gebruik je nu onstage? En met name natuurlijk waar je die gitaarpartijen mee neerzet?

tuurlijk... helemaal gelijk.... maar toch... vond t wel een toffe vinding.:engel:;)

Gezien de kwaliteit van ampsims tegenwoordig en het feit dat je toch al met iets wat niet echt een gitaar bezig bent is D/A het laatste waar je je druk over moet maken. Manu heeft gelijk; luister maar eens naar wat solo's van Jan Hammer toen 'ie nog bij Mahavishnu zat.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor geluid je wil bereiken; iets als een gitaar laten klinken, betekent voor een belangrijk deel ook spelen zoals het op een gitaar zou gebeuren. Maar mocht het daar niet aan liggen, dan sluit ik me aan bij nakken7: haal een Line6 Pod 2.0 en speel er een clean gitaar sample of gewoon een simpel bliepje doorheen.

Deze meneer doet het ook.

Klinkt helemaal nergens naar, maar ik hoor wel een soort van gitaar ;-)

Ben jij echt van mening dat het hem voor het meerendeel zit in de techniek? Stel ik hoef nu alleen maar powerchords te spelen en af en toe een riff. Dan valt hier toch niet heel veel aan te verbeteren?

Yep, powerchords aanslaan kan ook op meerdere manieren. Er zijn tig verschillende type gitaren die opzich weer elk een andere sound weten te bewerkstelligen in combi met de verschillende gitaarversterkers die er zijn. Het verschil in type gitaarsound tussen jou en je gitarist zou al de missinglink kunnen zijn.
Gebruik je reverb op je gitaarsound? Zet dit uit, tenzij de gitaarsound er om vraagt. Welke intervallen speel je bij de powerchord? Hoe time je hem? Wat gebruik je distortion of overdrive, hoeveel gain etc..etc...etc...je gitarist kan er meer over vertellen.

tuurlijk... helemaal gelijk.... maar toch... vond t wel een toffe vinding.:engel:;)

Is ook een handig bakje, ik vind hem zelf niet goed klinken alleen, da's een beetje jammer en hij voelt niet direct, niet zoals een Muse Receptor bijvoorbeeld

Ik gebruik nou de samples uit de KORG M3 on stage.
Da's helemaal prima te doen, vanaf de 01/W(fd) worden juist de Korgs al vaak gebruikt voor gitaarsounds in popproducties live onstage. Die Korg heeft sowiezo meer dan voldoende mogelijkheden op edit vlak om alles zwaar overtuigend neer te kunnen zetten. NOGMAALS: ga met je gitarist zitten.

YouTube - Prominy SC Eletric Guitar Demo - Underwater World

Gezien de kwaliteit van ampsims tegenwoordig en het feit dat je toch al met iets wat niet echt een gitaar bezig bent is D/A het laatste waar je je druk over moet maken. Manu heeft gelijk; luister maar eens naar wat solo's van Jan Hammer toen 'ie nog bij Mahavishnu zat.
:D Jan is er eentje maar er zijn er zoveel, op het net genoeg voorbeelden te vinden met Trinity's, ASR-10's, Motif's, 01/W's en JD-800's rechtstreeks ingeprikt...en ja spel maakt al het verschil.

EN: zorg dat als jij samen moet spelen met de gitarist inderdaad jij jouw gitaar-sounds los uitstuurt naar de FOH. Da's heel belangrijk ivm blenden met je gitarist

For so far:
-Praten met de gitarist omtrent z'n techniek voor riffs en powerchords;
-De sounds van de gitarist beluisteren en zorgen dat je elkaar niet in de weg zit;
-Quick win: zoveel mogelijk chorus en delay van de samples afhalen of zo minimaal mogelijk instellen.

@Manu: Indien je de 'technieken' onder de knie hebt, denk je dan dat het nog nuttig / zinvol is om een extra pedaaltje in huis te halen voor wat meer 'analoge' feel?

Je kunt op de Pod 2.0 GEEN expressiepedaal aansluiten om het als wah te gebruiken.

Rock on.

Herstel:

"Je kunt op de pod 2.0 ook een midipedaal of een speciaal line 6 floorboard aansluiten, waarmee je ook de beschikking hebt over een wah."

YouTube - Prominy SC Eletric Guitar Demo - Underwater World

Hé Yoozer, dank maar is het haalbaar voor de 'gewone' man om dit te evenaren? :halleluja

Is ook een handig bakje, ik vind hem zelf niet goed klinken alleen, da's een beetje jammer en hij voelt niet direct, niet zoals een Muse Receptor bijvoorbeeld.

Hmmmm. Ok .:frons: Toch nog eens naar luisteren dus.. THNX!

Niet zo goed als in niet zo goed als een willekeurige computer met een goede geluidskaart. Mist in mijn beleving wat directheid en ballen.

For so far:
-Praten met de gitarist omtrent z'n techniek voor riffs en powerchords;
-De sounds van de gitarist beluisteren en zorgen dat je elkaar niet in de weg zit;
-Quick win: zoveel mogelijk chorus en delay van de samples afhalen of zo minimaal mogelijk instellen.

@Manu: Indien je de 'technieken' onder de knie hebt, denk je dan dat het nog nuttig / zinvol is om een extra pedaaltje in huis te halen voor wat meer 'analoge' feel?

Niet met je gitarist praten over z'n techniek, maar met hem praten over wat hij mist en luisteren naar hoe hij klinkt als hij die partijen speelt die jij moet spelen. Dus niet een powercord sampletje gebruiken uit je M3 maar een goede gitaarsound, of synthsound, en dan de juiste intervallen spelen met de juiste intentie en timing en sound.

En inderdaad kijken watvoor verschillende sounds er zijn van clean tot crunch, overstuurd, hi-gain en weet ik veel wat meer.

En pedalen en/of andere apparatuur kan iets toevoegen maar dan alleen als je dat spel onder controle hebt en als je dirft te inversteren in goede spullen. Je zou dan iets moeten hebben wat, indien het gebruik van een gitaar preamp of versterker of modelling-ding, je line level signaal omzet naar een instrument-level. Goede speaker simulatie op het einde en goede effecten, maar waarom zou je dat doen als je de hele insert effecten zooi hebt.

Als het gaat om een lijntje hier en daar, waarom niet die lijntjes op gitaar gaan leren? Ziet er nog goed uit ook, leuk om te doen enz...gaat net zoveel moeite inzitten bijna.

Ik zou van de apparatuur afblijven als het niet nodig is.

Hé Yoozer, dank maar is het haalbaar voor de 'gewone' man om dit te evenaren? :halleluja

Jan is ook maar een toetsenist hoor, een hele goede (en componist en wat nog meer) maar uiteindelijk zijn het dezelfde 12 noten, dezelfde witte en zwarte toetsen en synths die overal te krijgen zijn...dus ja dat kan. Alleen niet vanzelf hahaha

Nogmaals je M3 heeft heel veel in huis om dat soort partijen die jij moet spelen te kunnen neerzetten hoor. Een gitaar amp is altijd leuk om mee te experimenteren, soundjes via je individuele out er naartoe door een reamp kastje.

Het klinkt vet als je dit hoort. En het is zeker haalbaar. Als je analiseert wat er in dit specifieke geluidje zit, merk je dat er een baslijn unisone loopt. Het betekent dat wat Manu heeft gezegd, ik helemaal mee eens ben: je moet met je gitarist samen gaan zitten en eigenlijk ook met de bassist om te kijken welke partijen jullie samen moeten spelen zodat jullie samen de sound opbouwen.

Ik heb tijden terug ook in de nodige coverbands zowel bas als synths gespeeld. Als synthman hoef je soms niet perse gitaar samples te gebruiken om de boel vet te laten klinken. Het kan ook met wat ik die stofzuiger-geluiden noem gebeuren. Die geluiden waar meestal pads mee maakt maar dan met een attack van een metalige sample.

Waar je ook op moet letten is dat je niet in elkaars bereik gaat zitten. Eigenlijk net als bij het mixen: less is more.

Back