Guitarsample uit je synth

Ik heb in m'n electro3 speciaal voor gitaar-doeleinden gewoon noot voor noot gesampled van een echte gitaar.. van de E-snaar : e,f,f#,g,g# volgende A-snaar: a,a#,b,c,c# etc etc en dat over luttele octaven en van een electrische en akoestische (nylon + staal) gitaar.. is even monnikkenwerk maar dan heb je ook wat.

En moet zeggen, klinkt aardig overtuigend, zelfs met 1 sample per toets al; meer kan de electro niet aan.

Maar idd 't komt vaak toch het meest aan op de speeltechniek, strummen (met power-chords) probeer ik sowieso te vermijden.. dat is imo toch echt voorbehouden aan 't echte werk. Arpeggio's en gebroken spelen in 't algemeen daarentegen komen vaak beter uit de verf waarbij je je handen als 't ware drapeert over de toetsen van links>rechts of andersom. (als iemand die ongeduldig met z'n vingers op een tafel tikt prrrp prrrp)

Ik heb in m'n electro3 speciaal voor gitaar-doeleinden gewoon noot voor noot gesampled van een echte gitaar.. van de E-snaar : e,f,f#,g,g# volgende A-snaar: a,a#,b,c,c# etc etc en dat over luttele octaven en van een electrische en akoestische (nylon + staal) gitaar.. is even monnikkenwerk maar dan heb je ook wat.

En moet zeggen, klinkt aardig overtuigend, zelfs met 1 sample per toets al; meer kan de electro niet aan.

Maar idd 't komt vaak toch het meest aan op de speeltechniek, strummen (met power-chords) probeer ik sowieso te vermijden.. dat is imo toch echt voorbehouden aan 't echte werk. Arpeggio's en gebroken spelen in 't algemeen daarentegen komen vaak beter uit de verf waarbij je je handen als 't ware drapeert over de toetsen van links>rechts of andersom. (als iemand die ongeduldig met z'n vingers op een tafel tikt prrrp prrrp)

Belangrijk daarin is dan ook dat je partijen strumt die een gitarist ook zou kunnen spelen. Dus geen gebroken piano-akkoorden indrukken maar akkoord eigen noten van een gitaar voicing. Bijna altijd gespreid dus en grotere intervallen.

Inderdaad ja, daar moet je ook rekening mee houden.. al moet ik zeggen dat iemand wel érg knap is als die kan horen dat ik 2 noten pak die op 1 snaar zouden vallen hehe (kan ook van een andere snaar komen in andere ligging). Ik zou ook een octaaf per snaar kunnen samplen, maar dat speelt weer zo rottig; echter als 't midi aangestuurd wordt zou 't alsnog kunnen om de gespeelde noten naar de sample van de juiste snaar te sturen.. mja da's zoveel werk dán vraag ik wel een gitarist :)

Maar zeker ja, dat maakt het nog realistischer.. had wel graag nog een 'release-sample' (dempen/slide) erbij gewild, maar dan moet ik een echte sampler gebruiken

Ik vind het allemaal heel interessant en ik ga er ook echt wel mee aan de slag. Echter in mijn geval (kijkend naar het aantal nummers waar ik gitaar sounds gebruik) is het m.i. een beter plan om me ff boos te maken en de benodigde riffs en powerchords te leren spelen op gitaar. Staat (zoals Manu al zei) ook nog stoer en het lijkt mij ook best leuk om te doen. Volgens mij draagt dit uiteindelijk ook positief bij aan je toetsenspel.

Ik vind het allemaal heel interessant en ik ga er ook echt wel mee aan de slag. Echter in mijn geval (kijkend naar het aantal nummers waar ik gitaar sounds gebruik) is het m.i. een beter plan om me ff boos te maken en de benodigde riffs en powerchords te leren spelen op gitaar. Staat (zoals Manu al zei) ook nog stoer en het lijkt mij ook best leuk om te doen. Volgens mij draagt dit uiteindelijk ook positief bij aan je toetsenspel.

Absoluut mee eens, had mijn idee kunnen zijn hahaha. Je wordt zeker een betere toetsenist als je weet wat de andere instrumenten doen, en er ook maar even aan hebt geroken wat het is om gitaar te spelen.
Wijs besluit. Goedkoop gitaartje die lekker aanvoelt om je nek met in ieder geval een humbucker-element er in, 2e hands PODje erbij en oefenen maar.

Manu, is het denk jij nog noodzakelijk om een versterkertje te kopen of zal ik het signal via de POD rechtstreeks naar de FOH sturen?

Manu, is het denk jij nog noodzakelijk om een versterkertje te kopen of zal ik het signal via de POD rechtstreeks naar de FOH sturen?

Nee, noodzakelijk sowiezo niet en weet niet hoeveel geld je er aan wilt uitgeven maar een goede flexibele gitaarversterker kost veel hoor (zelf een middelklasser. Die beginners ampjes hoef je helemaal niet te proberen)
Ben geen fan van de PODjes maar zo'n POD Live X3 of XT (weet niet precies hoe ie heet) werkt wel goed. Als je geld uit te geven hebt is de Digidesign/Avid Eleven Rack wel echt helemaal te gek. Die klinkt echt een factor 100x zo goed als zo'n POD alleen ga je net iets over de € 700,- euro heen dan. Heb je wel gelijk een Protools LE systeem erbij wat ook niet verkeerd is

Maar ff voor mijn begrip. Stel ik koop nou een relatief goedkoop gitaartje en daarnaast een goed analoge distortion, dat werkt toch beter dan zo'n POD. Ik dacht dat je zo'n apparaat altijd moest mijden daar het digitaal is. Of heb ik het dan niet begrepen?!

Maar ff voor mijn begrip. Stel ik koop nou een relatief goedkoop gitaartje en daarnaast een goed analoge distortion, dat werkt toch beter dan zo'n POD. Ik dacht dat je zo'n apparaat altijd moest mijden daar het digitaal is. Of heb ik het dan niet begrepen?!
En de computer dan waar je dit op tikt? Je mobiele telefoon? Je Tom-Tom? Je eigen Korg M3?

Digitaal is niets mis mee, zijn toch stuk voor stuk tools om iets te bereiken. Het duurt jaren voor jij een echt goede gitaar en echt goede versterker en analoge effecten kunt beheersen en bij elkaar hebt gekoct. Zo'n PODje klinkt platter, maar hey...wat doet een geluidsman bij een coverband die maakt je sound toch plat om het ergens in de mix te kunnen oplaatsen. Hoeveel gitaristen van grote band ik al niet uit het vliegtuig heb zien stappen met een POD.
Je moet je ook niet verkijken op dat je naast je gitaar en effectpedaaltje ook nog iets moet hebben wat fungeert als voorversterker, eindtrap en speakers of speakersimulatie om je sound te krijgen.
Een POD is daar een alternatief voor die een heleboel dure versterkers, speakers en effecten modelled.

Niets mis met digitaal...je moet het kunnen en weten te gebruiken en beschouwen als een tool opzich. Ik speel ook liever altijd met mijn Hammond B3 en Leslie maar dat kan vaak niet en dan wordt het simulatie. Het liefst alle shows met een Yamaha C7 vleugel, alleen past ie niet in de auto hahaha. Enz...

Helder thnx voor de uitleg. Echter ik heb in het verleden met een gitarist gespeeld welke zei dat al dit soort digitale FX-bakken bagger waren. Hij zweerde bij analoge effecten, hij had dan ook alleen distortion pedaal en een wah-wah; dat was het.
Laatste vraag, wat kost een gitaartje met een dergelijke element?

Maar dan heb je het over voorkeur...alleen zijn de meeste mensen nooit zo subtiel in hun woordkeuze. Het is mijn verhaal van boven over m'n Hammond, Rhodes of vleugel. Het is geen vervanging voor een gitaar, analoge effecten en versterkers maar een alernatief naast al dat. In veel gevallen kan ik met een POD betere sound in een opname krijgen dan de gemiddelde gitarist heeft en kan.
En een goede gitaar is leuk, maar ook op z'n goedkoopst richting de € 1000,-, een goede overdrive/distortion ook € 250,- en naar boven, een goede amp (en dan heb je voor verschillende sounds vaak nog de voorkeur voor een andere amp) ook € 1500,- en omhoog. Tuurlijk vervangt een POD dat allemaal niet, alleen afhankelijk van de gebruiker/bespeler en podium/studio-situatie kan je af en toe zelf de voorkeur hebben voor. Jij bent geen gitarist en zal dus makkelijker kunnen wennen aan het spelen met een POD of beter nog zo'n Eleven Rack. Zeker zo'n POD reageert lang zo nauwkeurig niet om dynamisch spel, spelen met je input volume om van clean naar scheur te gaan etc...maar daar ben jij nog jaren vanaf en de nummers en band vragen er niet om.

Helder thnx voor de uitleg. Echter ik heb in het verleden met een gitarist gespeeld welke zei dat al dit soort digitale FX-bakken bagger waren. Hij zweerde bij analoge effecten, hij had dan ook alleen distortion pedaal en een wah-wah; dat was het.
Laatste vraag, wat kost een gitaartje met een dergelijke element?

Je lijkt bij herhaling te vergeten dat die gitarist ook een versterker heeft achter die pedaaltjes waardoor het geluid in belangrijke mate wordt gekleurd. Manu refereert daar al aan.
Een Pod simuleert die kleuring, maar dan voor een 30 of 40-tal verschillende versterkers.

Ik ga de analoog/ digitaal discussie niet opentrekken. Neem maar aan dat je in het slechtste geval vrij aardige pogingen koopt tot het nadoen van verschillende versterkers. Ik heb zelf de pod pro xt en die klinkt imo zowel voor gitaar als voor synths erg lekker.

Daar kan je natuurlijk allerlei effectenpedalen voor plaatsen, zoals distortion en wah.

NB.
Ik snap overigens wel dat je het eefect van een gitaarversterker over het hoofd ziet, omdat versterking voor toetsenisten meestal neutraal is qua kleuring en echt dient voor het ten gehore brengen van geluid, meestal zonder daar iets aan toe te voegen (uitzonderingen daargelaten). Voor gitaristen is het echter meer dan een apparaat om in te prikken zodat je geluid hoort.

Laatst gewijzigd:
Ik snap overigens wel dat je het eefect van een gitaarversterker over het hoofd ziet, omdat versterking voor toetsenisten meestal neutraal is qua kleuring en echt dient voor het ten gehore brengen van geluid, meestal zonder daar iets aan toe te voegen (uitzonderingen daargelaten). Voor gitaristen is het echter meer dan een apparaat om in te prikken zodat je geluid hoort.

Je kan dit in zekere zin horen als je in je Korg M3 bij de soundjes die je gebruikt in je menu naar de insert-efx pagina gaat en daar je amp/pramp/speaker-simulatie uitzet. En dan bedenken dat dit effect bij gitaren en gitaristen nog veel groter is. Echt hoor, POD Live XT of X3, gitaartje erbiJ. Denk dat een redelijk Squier Stratocastertje met een humbucker erin wel wat doet. Ik heb al 2 vrienden geholpen aan zo'n mexicaans Deluxe Telecaster Nashville, ook gaaf...geen humbucker maar een Tele met een Strat-element in de middenpositie, 5 positie element schakelaar. Ook te gek, flexibel gitaartje, makkelijk te bespelen voelt lekker.
Keuze van gitaart is een beetje afhankelijk van de stijl en partijen. Maar Strat of deze Tele zijn erg prettig om in je collectie instrumenten te hebben.

Of een goedkope combi (ik zou het persoonlijk niet doen, maar om te beginnen. Beetje groot alleen. Ik zeg nogsteeds POD Live XT/X3):

http://link.marktplaats.nl/390854835

Zag me net bij toeval staan.

Nog even over Jan Hammer:
Jan gebruikte een MiniMoog met een Oberheim SEM (module uit de 4- en 8-voice). Van de Mini werden twee smalle pulse golven gebruikt, zo dicht mogelijk op elkaar gestemd. Het VCF werd zo hard mogelijk ingestuurd. Hierdoor krijg je een soort "rondzing" effect (je hoort bepaalde harmonischen elkaar "uitfaseren", waardoor het soms lijkt of het geluid een oktaaf hoger wordt). In deze stand was de Mini wel wat dun van klank (hoewel), dus mengde Jan het Mini geluid met een SEM. Op de SEM koos hij een zwaar afgefilterde blokgolf. Het geheel ging vervolgens naar een buizenversterker met 4 x 10 inch speakers. Ik heb dit ooit via een fanclub vernomen, ergens begin jaren 80.

Doe jezelf een lol en luister eens naar "Black Sheep" van Jan Hammer. Hij was toen nog niet bezig met die Miami Vice bagger. Zijn bend techniek is geweldig!! Voor zijn gitaarvibrato maakte Jan óók gebruik van pitch bend, omdat een LFO onnatuurlijk gelijkmatig klinkt. Manic Depressions van Hendrix is waanzinnig gecoverd op Black Sheep...

Back