phase probleem

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Wanneer is er een phase probleem en wanneer is het gewoon een delay?

tegenwoordig zet ik op bepaalde sporen in Logic een Sample Delay en dan zet ik of links of rechts op 80 ofzo niet te hoog dus. Dan krijg je een mooi stereo beeld naar mijn mening.

Toch als je dan de track op MONO zet valt er veel weg. Is dit een phase probleem? of is dit een logisch gevolg van het links of rechts delay-en?

Ik vraag me af wanneer iets een phase probleem is en wanneer iets een mooi stereo beeld is. Hoe krijgen de grote producers altijd zo'n heel mooi breed beeld in hun geluid? Dat denk ik door zo'n delay erop te zetten, maar is dat ook zo?

In Izotope Ozone kun je ook je 4 banden delayen waardoor je een mooi stereobeeld krijgt.

Nu heb ik het toch goed als je zegt dat de Kick enzo mono moet zijn, ik bedoel dus scherp in het midden en dat je hoog wel breed ingezet mag worden. Zo doe ik het nu tenminste. Alleen maar de Sample Delay filter op de hi hats enzo en soms ook op een tof sampletje.

Een delay is een 'echo' van het originele geluid, en zodra je een echo HOORT kun je geen fase probleem meer hebben, tenzij de delay-tijd aan je tempo gekoppeld is, want dan krijg je dus het originele geluid met het gedelayde geluid een tikje te laat . Dit resulteert dus in een phasing effect.
Een fase probleem KUN je hebben als het geluid binnen die tijd nog een keer wordt afgespeeld, je krijgt dan uitdoving of optelling, en dat kan in zowel een mono of een stereosignaal.
Probeer je maar eens een golfvorm (sinus) voor te stellen: op links staat het origineel, en op rechts een zelfde signaal wat een fraktie later komt.... wat is het effect............ en wat is het effect in mono.......

Jij kunt dit oplossen door de delaytijd een beetje te varieren (chorussen) maar daarmee zijn niet alle fase problemen opgelost, want persoonlijk denk ik ook niet dat het nodig is om alles breed te hebben. Een vrij mono mix kan ontzettend breed klinken door 1 stereo effect!

Hmmm beetje vaag verhaal zo..... ik hoop dat je er wat aan hebt :)

volgens mij bedoelt djsirjamez met delay dat hij alleen de track een fractie later op recht of links laat klinken, en niet een echo o.i.d.

Fase problemen hebben i.d.d. meestal met uitdoving te maken. Als je twee identieke signalen bij elkaar optelt, waarbij van het ene signaal de phase 180 graden is gedraaid, oftewel precies een halve golflengte later klinkt, krijg je nul. je hoort niets. Constant doven de twee signalen elkaar uit. Bij een phase draaiing van rond de 180 (178, 182) krijg je een soort tremolo. De twee signalen doven elkaar soms uit en soms sterken ze elkaar aan.

Als je een signaal op links en rechts hebt staan en het signaal op links een aantal samples delayed, oftewel je laat het iets later klinken, heb je vaak veel minder problemen, omdat de 2 signalen - het 'originele' en het 'gedelayde' namelijk niet 'echt' bij elkaar opgeteld worden. Je hoofd is in dit geval de mixer, en aangezien jijzelf nooit precies in het midden van de twee boxen zal staan(ook niet als je een koptelefoon op hebt) heb je veel minder last van uitdoving.

Dit verklaart ook je probleem,

"Toch als je dan de track op MONO zet valt er veel weg. Is dit een phase probleem? of is dit een logisch gevolg van het links of rechts delay-en?"

Dit is dus inderdaad een phase probleem, omdat de mix nu mono is, wordt het signaal in de mixer van Logic gemixed en heb je dus een probleem.

Dus blijf maar lekker delayen als het mooi klinkt, maar wel in stereo!

Zit er bij Logic geen phasemeter dan? (ik weet het niet want ik gebruik het zelf niet)
Dan weet je het zeker of het een phaseprobleem is.....

Back