Detroit sound

.....

.....

....excuses voor de lange post> ik had het na de koffie moeten doen...

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Detroit sound

Re: Re: Detroit sound

Mooi nummer heh, War of the worlds!!!

""Ik denk inderdaad dat de kracht van deze muziek gewoon in het gevoel zit. En dat gevoel moet je denk
ik gewoon hebben...wellicht kun je het een beetje ontwikkelen.""

Ik was al bang dat ik reply's in die hoek ging krijgen, natuurlijk is het maken van muziek 90% (mischien zelfs meer)
feeling, en inderdaad bijna alle grote masters zijn negers, maar dan zouden alle andere negers op deze aardkloot toch ook van die goddelijke muziek moeten kunnen maken. Wat natuurlijk niet het geval is, maar er zijn ook "blanke" producers die kwa sound diezelfde feeling hebben, maar die overige 10% daar gaat het mij in deze tread om. Of ze bijv speciale type mixers gebruik(t)en die niet in europa te koop waren (zijn). Ik kom zelf uit de DJ hoek :dj: , en pak daaom even als voorbeeld het verschil in sound tussen bijv. nederlandse (dj) mixers, o.a. datec, en hun amerikaanse tegenhangers, alleen daaral zitten grote verschillen. Kwa warmte (datec klinkt super!, maar wel ijskoud). Dus ik dacht mischien is dit ook in de productie hoek het geval.

Nogmaals, ik ben me volledig bewust van het feit dat je alleen met een stapel apparatuur er niet komt. En ik wil de detroit sound ook absoluut niet kopieeren, maar ik ben gewoon op zoek naar het hoe en waarom, achter deze toch goddelijke sound! Dus mischien kan iemand me aan gear listen helpen van deze goden (sorry ik draaf door :) )
Heb op dit forum wel 1 tread gevonden met een gear lists van Derrick May.

http://www.forcefield.org/mt_dm.html

Maar op het gebied van mixers en effect apparatuur krijg ik gewoon niks gevonden, en van Carl Craig al helemaal niks.

p.s. dit is allemaal geschreven terwijl het nummer "69 (c.c.) - desire" opstond (kippenvel)

Re: Re: Re: Detroit sound

Re: Re: Re: Detroit sound

Origineel geplaatst door mike nolan

Ik was al bang dat ik reply's in die hoek ging krijgen, natuurlijk is het maken van muziek 90% (mischien zelfs meer)
feeling, en inderdaad bijna alle grote masters zijn negers, maar dan zouden alle andere negers op deze aardkloot toch ook van die goddelijke muziek moeten kunnen maken. Wat natuurlijk niet het geval is, maar er zijn ook "blanke" producers die kwa sound diezelfde feeling hebben, maar die overige 10% daar gaat het mij in deze tread om.

En die zijn er inderdaad ook ..zelfst binnen Nederland, denk bijvoorbeeld aan Duplex.
(tip hou Joris Voorn - zie mijn sign. - in de gaten, wat hij maakt is ook echt kaasje voor detroit fans !)

Heb je trouwens ook ergens muziek van jezelf online staan?

...oh en inderdaad: "War of the worlds" is een meesterlijke track :)

idd soul en funk en jazz...gevoel dus....... maar ik denk ook: no rules........ ik heb bv dopplereffect een keer live gezien, en ook al is het geen techno, je ziet/hoort wel wat er gebeurt: bijna alles ging gewoon in het rood......echt gewoon puur op emotie die mix maken....en het werkt dan ook......het gevoel wordt overgedragen.....

Noxgenus Nijmegen

Noxgenus Nijmegen

Kent iemand deze gasten? Die maken ook heerlijke techno. Ze hebben trouwens wel een aardig grote studio.

Check de (trage) website maar eens: http://131.174.118.216

Re: Re: Re: Re: Detroit sound

Re: Re: Re: Re: Detroit sound

Origineel geplaatst door equate
En die zijn er inderdaad ook ..zelfst binnen Nederland, denk bijvoorbeeld aan Duplex.
(tip hou Joris Voorn - zie mijn sign. - in de gaten, wat hij maakt is ook echt kaasje voor detroit fans !)

Heb je trouwens ook ergens muziek van jezelf online staan?

...oh en inderdaad: "War of the worlds" is een meesterlijke track :)

Detroit... de enige échte techno. Een genre niet gekenmerkt door het aantal bpm's of strikte afspraken, maar door soul en kunstzinnigheid... tijdloos. Van stampwerk tot mooie flowmuziek...heerlijk.

Hier een linkje naar: "War of the worlds"

Van de Voorman:
Koffie....
:koffie:

Voorman gaat door, gaat door!! :dj: Ik wil meer van dit soort tips. Plaats ze mij part onder de "Productie geheimen thread", maar ik waardeer dit soort details die absoluut inspiratie geven en andere mensen tot meer expirimenteren aanzet! Heel relax :P

Ik heb helemaal geen verstand van detroit techno of wat dan ook,
maar wat ik doe om nog wat feeling in de track te krijgen is zoveel mogelijk parts inspelen ipv 'tekenen' In grid edit / piano roll edit. Later kun je wel quantize dr over jagen, maar wat ik dus doe is alleen de start times quantizen, niet de nootlengten! (eventueel kun je dit later in piano roll / grid edit bijwerken)
Het quantizen zet ik op 75 - 95 procent.
Drukke geluiden zoals hihats quantize ik op 95% en de lomere geluiden zoals bassen en strings die kunnen op 75%.
Nu wordt het wel strak, maar dr zit nog net een 'human timing error' in waardoor het niet zo supermechanisch klinkt.

Als je dr wat hoog uitdraait inplaats van dr bij in krijg je ook een meer obscure sound.

Verder kan ik je niet veel vertellen

-C-

Origineel geplaatst door C738

maar wat ik doe om nog wat feeling in de track te krijgen is zoveel mogelijk parts inspelen ipv 'tekenen' In grid edit / piano roll edit. Later kun je wel quantize dr over jagen, maar wat ik dus doe is alleen de start times quantizen, niet de nootlengten! -C-

Dat doe ik dus ook bijna altijd. Zeker de nootlengtes moet je niet aan rommelen, dat zorgt juist vaak voor die lekkere feel.

Trage pads en strings quantize ik helemaal niet, gewoon lekker op gevoel inspelen.

En nu ga ik koffie drinken, anders heb ik zo geen goed gevoel.

Ik heb een verzamel cd van detroit stuff. In een boekje wat erbij zit staat een interview met de verschillende artiesten. Wat daar uit blijkt is dat met name de TR808 een hele belangrijke rol heeft gespeeld. Geen midi, geen computers. Denk ook aan 808state. De TR909 was gewoon te laat wat betreft uitkomen (en toen ook veel te duur) om een belangrijke rol te spelen in de echte detroit sound. Later is dat wel veranderd maar dat was de vraag niet.

De Detroit sound is een combinatie van allerlij factoren, maar zelf denk ik dat veel van die nummers gewoon echt goed uitgemixt zijn, vooral die UR Mad Mike dingen, maar zijn ze rauw geperst,,,, dat rauwe hoog wat je vaak hoort, komt gewoon door de persing volgens mij,,, de rest is gewoon rete strak uitgemixt. Je moet niet vergeten dat van een undergroundje plaatje in de US al gauw 10000 verkoopt ongeacht de kwaliteit (stond een keer in de update), het is dan geen geldverspilling als je even een dagje in een studiootje gaat zitten met een goeie engeneer. Je moet je voorstelllen dat de hele muziekindustrie in Amerika veeeeel groter is. ER zijn daar meer grote en goeie studios,,, meer opgeleide mensen. In US heb je ook veel meer muziekindustrie die gericht is op lokaal niveau. Er zijn daar bijvoorbeeld labels die alleen maar persen voor een of 2 staten. Deze studios hebben weer net zulke goeie spullen als de beste studio in Nederland ongeveer.

Ook is volgens mij de detroit sound ontstaan uit visie,,, die gasten hadden gewoon een visie over hoe hun muziek moest klinken, en passen ook de geluiden daaraan die ze kiezen in hun nummer. Een sound die ontstaat uit visie is niet na te maken door wat te experimenteren.

PS
Die gasten uit Detroit die echt goeie muziek maken zitten volgens mij echt niet de hele dag op een of andere synthforum8)

(off topic)
sorry dat ik je moet verbeteren boba,maar zeker in die dagen was er absoluut geen afzetmarkt in amerika zelf,house en techno werd daar door het gross zwaar gedissed,hun afzetmarkt werd europa... en in het begin ook nog erg moeilijk.
ik herrinner me nog de eerste transmatjes die bij de lokale platen boer voor 2 piek in de uitverkoop gingen.

hmmm,

in alles wat jullie zeggen zit een kern van waarheid, en waarschijnlijk is het een combinatie van factoren,
zowel instrumenteel als kwa instelling/feeling/ de tijd en plaats waarin ze leefden (detroit kun je erg depri noemen)
die er voor gezorgt hebben dat men tot een bepaalde sound is gekomen. Het was/is daar een heel klein wereldje
en iedereen kent elkaar (en elkaars instrumenten!)

En kwa mixers, wat gebruik(t)en die gasten, weet iemand dat?
Lijkt me dat een mooie oude analoge mixer de beste keus voor me is (toch?)
Iemand nog wat tips qua effect apparatuur die ze gebruikten?
Samplers?

FEED ME! :D

no offence maar:
ik snap niet dat je precies hetzelfde wil hebben als hun?wat heb je daar aan? je hebt best een leuk lijstje aan apparaten..krijg je daar niet het gene uit wat je wilt ofzo?
ik zou bijna zeggen,stuur die apparaatjes eens op naar de meesters ,komen ze vast met een leuke techno tune:)

hiermee bedoel ik,zoek het bij jezelf en niet bij de apparaten...techno maak je met je ziel gezien de lijst van apparaatjes moet dat lukken.

btw je kickte op de sound van max404 ... die gebruikte alleen een emax sampler

Origineel geplaatst door bobaphat
Je moet niet vergeten dat van een undergroundje plaatje in de US al gauw 10000 verkoopt ongeacht de kwaliteit (stond een keer in de update

nou daar geloof ik echt helemaal geen RUK van.... 10.000 platen wereldwijd, en je hebt een dikke hit als het om techno/house of noem nog eens een wat minder toegangkelijke dans-stroming, gaat....

Olaf

Ik sluit me bij Shiva aan,,, je hebt meer dan genoeg spullen,, in die hoek moet je het niet meer zoeken. Jij hebt het trouwens alleen maar over sound, maar heb je er weleens over nagedacht dat een hoop detroit platen melodisch ook heel sterk in elkaar zitten???

Speel bijvoorbeeld maar eens Jupiter Jazz van Galaxy to Galaxy na op je keyboard,. Ik denk dat je er maar aan hebt om meer skills en muziektheoretische kennis op te doen dan om meer gear te kopen.

Maar het kan best zijn dat je al goeie muziek maakt maar er zelf nog niet tevreden over bent. laat eens wat horen zou ik zeggen.

Nou kijk daar zit het hem nou in, ik produceer nog helemaal niks, en die synths heb ik iedere keer als ik geld over had
gekocht. Maar ik ben heel bang om de verkeerde dingen te kopen , en als ik dat op voorhand kan voorkomen door zoveel mogelijk info in te winnen, heb ik alweer wat gewonnen. ik heb er nu ook nog niet de ruimte voor (echt niet!)
Ik ga volgend jaar samenwonen, en wil daar dan mijn eigen studiootje bouwen, die natuurlijk zo goed mogelijk aansluit op mijn wensen!

Maar alleen met mijn creativiteit kom ik er niet (mengpaneel en monitors zouden ook handig zijn).
nouja die detroit knakkers hadden ook geen cent te makken, dus daar kan het niet aan liggen
En nogmaals ik weet heus wel dat het niet uit die apparaten moet komen maar uit jezelf...

En ik wil ook niet hun sound kopieeren, alles behalve zelfs, ik zoek het meer in de techno/techhouse/electro/ambient hoek...en dan helemaal mijn stijl (die dan hopenlijk wel wat weg heeft qua sfeer van de detroit sound) ;)

Origineel geplaatst door Shivah
(off topic)
sorry dat ik je moet verbeteren boba,maar zeker in die dagen was er absoluut geen afzetmarkt in amerika zelf,house en techno werd daar door het gross zwaar gedissed,hun afzetmarkt werd europa... en in het begin ook nog erg moeilijk.
ik herrinner me nog de eerste transmatjes die bij de lokale platen boer voor 2 piek in de uitverkoop gingen.

daar liggen ze nog steeds ... :D

De underground verkopen in amerika liggen een stuk hoger dan in NL (of all places ja)
in Nl sta je met 15000 verkopen hoog in de top40 en rond de 5000 in de tip parade
in amerika kan je van je cd zo'n 500.000 stuks verkopen en nog steeds underground zijn

Ik denk dat dat Bobaphat daar op doelt
en dus niet over house of techno in het bijzonder ;)

en de motown sound is waar je op zoek naar bent Mike en daar is redelijk wat over te vinden
de eerste custombuild 8 track recorders bijv werden voor het eerst in detroit gebruikt (saturation !!)
en ook het klote met de EQ is een engineers foutje wat lijde tot 'het' geluid.

Maar als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een mixer ...
en het ligt echt niet aan een dateq want ik heb ook gehoord dat dave clark red 1 gewoon met een akai en een dateq mixer + compressor heeft gemaakt ...

btw Mad Mike gebruikt gewoon een mackie
misschien is een mooi half inch tape deck wat voor je .. ik zit er al een tijd over na te denken

Back