Detroit sound

Sh-101
mc-202
poly-800
su-700
korg prophecy
an1x
r8
yamaha rx5
syb-3
mc-303
RME-hammerfall geluidskaart
DX7IIFD

Ok effe intelligent en eerlijk advies:

MC202- Kan weg (sh101 is al genoeg voor wat ie doet)
Poly800- Kan weg, deze synth heeft nauwelijks een unieke sound
korg Prophecy- Kan weg,, heb m gehad,, heb hier nooit mijn muziek mee kunnen maken
DX7 doe weg,,, is een keyversie,vreet ruimte en is moeilijk te editten.
MC303 kan weg,, krijg er niet veel voor.

Je hebt nu tussen de 900 en 1100 euro. Koop daarvoor een Kurzweil K2000, een Kawai K3, en een Yamaha DX200.
K2000 voor de fenomenale leads en de detroit freaky shit. Kawai K3 voor die lofi oldskool edge,(Rythem is Rythem achtige geluidjes),,, de DX200 voor de metaal kletsende sounds en basses,,,, daarnaast heb je dan de r8 en de su700 voor de beats,,,, je hebt nu een top setup.
Klaar is kees..........

Al die andere mensen met hun vage adviesen zullen je alleen maar vertellen dat het aan de kok ligt en niet aan de keuken. Bullshit,,,, een pianist heeft een piano nodig,,, en een techno artiest heeft die shit nodig die ik net noemde.

Succes

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Sh-101
mc-202
poly-800
su-700
korg prophecy
an1x
r8
yamaha rx5
syb-3
mc-303
RME-hammerfall geluidskaart
DX7IIFD

Ok effe intelligent en eerlijk advies:

MC202- Kan weg (sh101 is al genoeg voor wat ie doet)
Poly800- Kan weg, deze synth heeft nauwelijks een unieke sound
korg Prophecy- Kan weg,, heb m gehad,, heb hier nooit mijn muziek mee kunnen maken
DX7 doe weg,,, is een keyversie,vreet ruimte en is moeilijk te editten.
MC303 kan weg,, krijg er niet veel voor.

Je hebt nu tussen de 900 en 1100 euro. Koop daarvoor een Kurzweil K2000, een Kawai K3, en een Yamaha DX200.
K2000 voor de fenomenale leads en de detroit freaky shit. Kawai K3 voor die lofi oldskool edge,(Rythem is Rythem achtige geluidjes),,, de DX200 voor de metaal kletsende sounds en basses,,,, daarnaast heb je dan de r8 en de su700 voor de beats,,,, je hebt nu een top setup.
Klaar is kees..........

Al die andere mensen met hun vage adviesen zullen je alleen maar vertellen dat het aan de kok ligt en niet aan de keuken. Bullshit,,,, een pianist heeft een piano nodig,,, en een techno artiest heeft die shit nodig die ik net noemde.

Succes

1 de seq van de mc202 is anders heel erg bruut,en volgens mij klinkt de mc202 ook iets feller.
2 ook met een poly 800 kun je techno maken
3 dat een prophecy niets voor jou is,wil niet zeggen dat een ander er niets mee kan.
4 dx7,is een bruute bak,ook het ideale medium om fm synthese te leren kennen.

en deze:
Al die andere mensen met hun vage adviesen zullen je alleen maar vertellen dat het aan de kok ligt en niet aan de keuken. Bullshit...

Nou... Techno artiesten van toen kochten gewoon low budget spullen die ze afmixten in wat hi end studio's... het is gewoon toeval dat techno zo klinkt,omdat hun budget niet toereikend was om duurder aan te schaffen.
Nu zeg jij dat het aan de apparatuur ligt?
Daar ben ik het dan helemaal niet mee eens,geef de heren atkins en may en atkins een cheap as kiddy synth en ze halen daar nog steeds hun funk uit.

Wat ik wil zeggen dus is,dat je de apparaten aanprijst van boven genoemde en eigenlijk zegt:"neem dat en je kunt hetzelfde"
En je werpt het gegeven"de kok" gewoon in de hoek.
Dat vind ik dus een beetje bull...er zijn al genoeg kloontjes.

Ik heb er geen reet aan als ik advies wil over apparatuur en ik krijg alleen maar elke keer dezelfde cliche's voorgeschoteld. Zo van,, het ligt aan jou en niet aan de gear,als je goeie muziek wil maken,,, heb je geschikte apparatuur nodig. Voor hiphop bleek de mpc2000 erg geschikt te zijn,,,, klinkt alle hiphop hetzelfdE???

Ik spreek uit ervaring,,, waarom zou je spullen kopen waarmee je risico loopt dat het niets is terwijl je met andere spullen zeker weet dat het werkt??
Je kan je geld maar een keer uitgeven

Voor mij was de aanschaf van een k2000 ipv de Korg het verschil tussen een demo in de prullebak,, of een release. En vele grootheden in de techno hebben de k2000 gebruikt en niet de Korg,, dus waarom een korg kopen, als je zeker weet dat het met de k2000 kan????
Klinkt Kenny Larkin hetzelfde als Carl Craig??? Klinkt Night of the Jaguar hetzelfde als As One??? Het antwoord is neeeeeeeee,,, het enige dat het wel zegt, is dat de k2000 genoeg in huis heeft om die rijkdom aan geluiden te bieden en de kracht heeft een productie te dragen die je nodig hebt voor een bepaald soort muziek. En dat argument van : koop dit en dat en je kunt hetzelfde maken" is echt onzin. Dat is totaal niet wat ik wil zeggen.

Als artiest heb je goeie spullen nodig,, en je moet ooit ergens beginnen.
Reese en May zeggen ook heeeeeeel duidelijk in zn interviews dat hij zich nadrukkelijk heeft laten informeren door Juan atkins over welke spullen hij moest kopen. Je ziet duidelijk dat heel veel Detroit artiesten dezelfde gear hadden,,,, waarom??? Omdat het werkte,, een k2000 koste trouwens ruim 7000 gulden begin jaren 90,, en iedereen had er een staan.

Wat betrefd de Poly: Leuke bak, maar heeft teveel overlap met de K2000 (als je die zou aanschaffen)

DX7 is een ruk bak om mee te werken. DX200 is veel makkelijker te editten, is compacter en heeft betere converters en fx en is bovendien zelfs nog goedkoper.

MC202,, ok als die 202 vetter is dan de 101,,, doe dan de 101

Ik wou dat iemand mij dit advies gaf toen ik 5 jaar geleden begon,,, toen liep iedereen ook altijd te ouwehoeren van ,,, het ligt aan je talent en niet aan je spullen. Het heeft mij uiteindelijk 3 jaar gekost om de juiste setup bijelkaar te krijgen waarbij ik optimaal mijn muziek kan maken

Laatst gewijzigd:
Had al wat gelezen over mixers en multitrack recorders.
Maar er is ook nog FX en andere outboard gear.
Compressors, EQ, chorussen, spring verbs en de hele mikmak.
Die ouwe analoge shit was veels te droog en d'r moest gewoon af en toe wat extra's bij.

Trouwens vind ik het bijzonder dom om dezelfde spullen te kopen die je helden gebruiken.
Koop wat je zelf bruut vind en wordt je eigen held.
En talent zit niet in doosjes, en dat kun je ook niet kopen.
Dat zit in je donder (of niet).

Dat Richie Hawtin met TWEE gebroken akkoorden een heel nummer van over 10 minuten niet saai kan laten worden vind ik heel erg knap. In dezelfde grote van orde als je een ringtone van een Bach muziekje hoort en dat nog steeds goed vind klinken.

Die gasten in Detroit zijn ook opgegroeid met hele andere muziek dan wij.
Waarschijnlijk veel rock, jazz, soul, country en western en dan komt ineens de mogelijkheid om met electronische muziekinstrumenten je eigen stijl te maken (of ietwat lenen van avantgardistische kraftwerk of andere kunstzinnige harries).
In nederland kennen we helemaal geen echte jazz van die tijd laat staan soul of country en western. Wat wij gehoord hebben zijn maar een paar dingetjes.

Origineel geplaatst door fuse

Trouwens vind ik het bijzonder dom om dezelfde spullen te kopen die je helden gebruiken.

Typisch nederlands dit. En er komen nou echt bakken met goeie releases uit nederland,,,
:bekdicht:

Het is de soul die het hem doet, Die moet je in je hebben en de meeste van die gasten uit Detroit hebben dat.
Ook hebben die gasten veel geluisterd naar jazz oude 70's Funk.

Detroit, Motor city, Motown.:halleluja

Origineel geplaatst door divi
s gekeken hoe oud de vorige post was?

Gheh ja je kijkt niet op een dagje meer of minder met al dat vintage spul he :D

Typisch nederlands dit. En er komen nou echt bakken met goeie releases uit nederland,,,
:bekdicht:

Wel even quotes in hun context laten he. Zo kan ik het ook.

Maar dan mag jij me dan even uitleggen wat je nou precies bedoeld want ik zie het verband niet eigenlijk.

Die mannen uit Detroit in die periode hadden het gewoon.

Het was een combinatie van dingen :

- de mogelijkheid om met betaalbare elektronische muziekapparatuur op je kamer je eigen producties te maken, iets
wat voor die tijd niet te doen was
- een groep jonge getalenteerde muzikale gasten die met elkaar muziek maakten, uitgingen en elkaar beinvloeden
- geen referentiekaders waardoor ze artistiek deden wat ze wilden

Als ik je gearlijst zie dan zou ik me daar geen zorgen over maken want daar ligt het niet aan.
Toen Derrick May zijn mooiste dingen maakte was hij nog geen 20 en had hij een drumcomputer en 2 synths en dat was het, daar deed hij het gewoon mee. Met andere synths of een andere drumcomputer had hij waarschijnlijk ook mooie dingen gemaakt.

Waar ik me meer zorgen over maak is dat je zoals je zelf zegt met al die apparaten die je hebt nog helemaal niks hebt gedaan.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Die mannen uit Detroit in die periode hadden het gewoon.

Het was een combinatie van dingen :

- de mogelijkheid om met betaalbare elektronische muziekapparatuur op je kamer je eigen producties te maken, iets
wat voor die tijd niet te doen was
- een groep jonge getalenteerde muzikale gasten die met elkaar muziek maakten, uitgingen en elkaar beinvloeden
- geen referentiekaders waardoor ze artistiek deden wat ze wilden

Als ik je gearlijst zie dan zou ik me daar geen zorgen over maken want daar ligt het niet aan.
Toen Derrick May zijn mooiste dingen maakte was hij nog geen 20 en had hij een drumcomputer en 2 synths en dat was het, daar deed hij het gewoon mee. Met andere synths of een andere drumcomputer had hij waarschijnlijk ook mooie dingen gemaakt.

Waar ik me meer zorgen over maak is dat je zoals je zelf zegt met al die apparaten die je hebt nog helemaal niks hebt gedaan.

Dat zeg ik:D
En wat natuurlijk ook mee speelt,is de stad zelf!
Door die donkerte en koude met een link naar het oude motown gelegen stad,kon dit ook niet anders...

Een escapade=techno

Zo deze topic wil ook maar niet dood he :)

Ik moet keesie wel een beetje gelijk geven hoor. Zulke minimale studioos hadden die gasten niet joh,,
Ik ken een interview met Juan Atkins waar hij zijn studiosetup uit de doeken doet, nou dat liegt er niet om hoor. Jupiter 8, DX7, Fostex 8track, super dure galmbakken, en dit was in 1987. In Amerika hebben ze toch echt een hele andere benadering van muziek apparatuur hoor. Daar noemen ze spullen zoals Motu2408 en Mackie 8db consumer range studio equipment. Hier in Nederland is dat top of the bill. Maar andere kant ken ik heel veel gasten met een kitlist van hier tot tokio die sinds 1996 geen fatsoenlijke track meer gemaakt hebben

Origineel geplaatst door trash
Dat zeg ik:D
En wat natuurlijk ook mee speelt,is de stad zelf!
Door die donkerte en koude met een link naar het oude motown gelegen stad,kon dit ook niet anders...

Een escapade=techno

Dan ben jij waarschijnlijk nog nooit in Alphen aan den Rijn geweest*D

De sound heb je in je.. of je hebt het niet in je..

Denk dus dat jij het niet in je hebt..

Origineel geplaatst door trash
1 de seq van de mc202 is anders heel erg bruut,en volgens mij klinkt de mc202 ook iets feller.

Klopt zeker! De mc-202 klinkt wat compacter/feller (hoe schrijf je dat?:D ) en wat cleaner. Sequencer is ook strakker!

even een beetje offtopic, maar 13 maart komt Derrick May plaatjes draaien in Doornroosje bij mij om de hoek (bij wijze van spreken dan). Niet te missen!

Origineel geplaatst door fuse
En talent zit niet in doosjes, en dat kun je ook niet kopen.
Dat zit in je donder (of niet).
dat zegt ik... gamma!

stel jezelf nou eens allemaal de vraag: "WIE WAREN DE HELDEN VAN MIJN HELDEN?"... denk daar maar eens over na ;)

Detroit sound?

Detroit sound?

Volgens mij kijken we teveel naar amerika als zijnde "het",Vanwege de vette sound.
Belgie en de rest van europa heeft toch ook de detroit sound beinvloed/overgenomen.
Met new beat enzo.
Mijn conclusie luid Detroit techno is een naam en geen hokje!

Back