[Juno106] Hoe het 'stem-probleem' te herkennen?

funxiun

I'm the master of the 808
Oi!

Iedereen die een Roland Juno 106 heeft, heeft vast wel eens van de 'kapotte stem' nachtmerrie gehoord.
Maar hoe kan je dit probleem nu herkennen?
Is de chip die onder de toets ligt gewoon kapot en doet 'ie ineens helemaal niets meer of hoor je wat geroggel en gegorgel als je die toest indrukt?

Ik dacht ook een probleem te hebben aan mijn 106 want ik hoorde soms wat gekraak onder een toets (de ene keer wel en de andere keer niet).
Na een paar maanden uit gestaan te hebben was ik 'm aan het afstoffen en klaar aan het zetten om hem morgen te laten reperareren.
Wat denk je?
Hij doet het als een tierelier! :confused:

Volgens mij ligt het dus niet aan een rotte chip maar aan iets anders.
Wat zou het dan kunnen zijn? Gewoon eens een stofzuiger erdoorheen halen?

R.

Ik ken het probleem, ik heb het ook (wel eens) met mijn juno 60.
Het komt vooral voor wanneer je hem een tijdje niet gebruikt en afgestofd hebt.

Ik druk meestal de toets een paar keer in; Blaas er bij: en dan gaat het meestal weer over.

Regelmatig afstoffen, af en toe even openschroeven, voorzichtig met een kruimeldief langs de toetsen gaan, werkt preventief!

Suc6

Origineel geplaatst door Oxy-Yan
Ik ken het probleem, ik heb het ook (wel eens) met mijn juno 60.
Het komt vooral voor wanneer je hem een tijdje niet gebruikt en afgestofd hebt.

Ik druk meestal de toets een paar keer in; Blaas er bij: en dan gaat het meestal weer over.

Regelmatig afstoffen, af en toe even openschroeven, voorzichtig met een kruimeldief langs de toetsen gaan, werkt preventief!

Suc6

Ik zal 'm eens dit weekend grondig onder handen nemen.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe nu eigenlijk zo'n rotte 106 stem klinkt (of juist niet...)

In iedergeval bedankt voor je antwoord!

R.

VCF / VCA Chip

VCF / VCA Chip

De Juno 106 gebruikt een - inmiddels beruchte - VCF/VCA chip. Dit is geen standaard CEM of SSM dingetje.. nee.. het is een heel maffe 'chip'.. door Roland zelf gebouwd (of in ieder geval ontworpen). Het ding ziet er niet uit als een chip.. eerder als een soort.. erm.. reepje kauwgom, gehuld in een glimmend zwart jasje.. met een bult pootjes aan een zijkant. Het ding staat dan ook rechtop in je synth.

Als zo'n chip kapotgaat.. dan is dat meestal te merken doordat je filter voor de betreffende stem niet meer werkt. In poly-1 mode is dit het best hoorbaar (omdat je dan slechts 1 stem tegelijk hoort).

Zoek ook even het forum door.. want er is al redelijk veel over geschreven hier.

Dit is een goeie thread over hetzelfde onderwerp:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=11597

Back