akai miniak

Het wordt zo alleen maar lastiger voor de topicstarter.
Daarom heb ik de alternatieven maar beperkt gehouden (R3)
De K-station heb ik gehad, prima synth, maar de fx is niet te vergelijken met de Korg synthesizers. En de R3 en de ION-engine klinken echt vele malen beter...

Maar een MK als enige synth is dan toch best wel weinig, niet ? (gezien de 4 stemmen en mono-timbraliteit)
Tenzij je er een looper aan hangt (iets als een Boss RC2).

Waarom noem je eigenlijk juist die synths op ?
Budget, size, keys, ... ?

Ik heb een homestudio en heb toch wel enige softsynths (korg legacy o.a), 4 stmmen en mono-timbraliteit storen me om die redenen eigenlijk niet zo

Ik noemde de miniak, mk en mk xl op om verschillende redenen. Enerzijds om het budget, maar anderzijds ook omdat ze compact zijn. Ik ben sinds kort vader geworden. Mijn homestudio staat momenteel in de kelder en dat is knap vervelend, aangezien ik mijn pasgeboren kindje dan moet missen. Het leuke aan zo'n compacte toestellen is dat ik met koptelefoon, laptop en externe harde schijf nog steeds muziek kan blijven maken met de baby naast me. De sounds van alle drie de machines klinken betrekkelijk goed. Ik vond de Miniak wat 'hard' klinken, maar daarom is die niet minder bruikbaar...

Ik moet blijkbaar dringed ook wel de xiosynth eens bekijken...

Oké, ik begrijp het.
Wel, dan heb je geluk want de belangrijkste producenten hebben momenteel wel minstens één compacte synth in hun aanbieding.

Novation: UltraNova, Xio, X-station
Roland: Gaia
Korg: MK, MK XL, (MicroSampler, MicroStation)
Alesis: Micron
Akai: Miniak
Access: Virus TI Polar

En dan zijn er nog de tweedehandsjes: Novation K-station, Virus Indigo (I en II), enz enz.

Ik ben fan van de Novation K-reeks (K-station, KS4, KS5) omdat die lekker in het laag klinken. (probeer eens de V-station softsynth. Klinkt quasi identiek.)
De MK scoort daar imho minder in, maar ik heb er echt al hele leuke patches op gemaakt.

Als ik in de handleiding van de miniak kijk, vind ik geen sysex beschrijving. Heeft iemand daar een link naar / overzicht van ? Verder vroeg ik me af in hoeverre de vocoderbanden en hun modulatiematrix beinvloedbaar is ( eventueel via sysex ).

Ik heb er nu weer eentje en heb de Alesis Micron vroeger ook gehad. Ik kan alleen maar vol positief over deze bakken reageren. Hebben mooie geluiden en veel sequence-mogelijkheden. En dan natuurlijk ook een vocoder, de Miniak een halsmicrofoon ala de Korg Microkorgjes en MicroSampler.

Phochos

Ik zou voor de Miniak gaan, de sound engine is lijkt me iets leuker dan de MK XL. De originele MK is wel leuk, maar heeft kut toetsjes.
Hallo Birmingham,daar was ik lang geleden in Walsall.Maat weet jij hoe de midi instelling werkt bij de Miniak?Ik krijg via mijn VK-8 het ding niet via midi naar de toesten van de VK-8 Thanks Gr Jan

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze nog vaak gebruikt wordt. Ze staan namelijk nauwelijks te koop.

Heb ook zo'n miniak gehad. Wat me opviel is dat de bouwkwaliteit echt super is voor die prijsklasse. Ik vind hem voor geen meter analoog klinken maar hij had wel wat sweet spots. Buiten de sweet spots om vind ik de klank erg plastic. De synth engine is wel heel uitgebreid.

Heb je ook gedacht aan een mininova? Zelfde formaatje, maar klinkt stukken beter en is ook makkelijker te bedienen

Ik heb zelf een Nova en dat vind ik een erg fijne synth. De Miniak is feitelijk de Ion in een andere verpakking en deze krijgt toch altijd wel erg goede beoordelingen, omdat hij o.a. erg analoog kan klinken. Maar jij vind het dus eigenlijk erg tegenvallen. Ik heb het zelf nooit kunnen vergelijken.

In het begin zag je ze best vaak 2e hands, maar nu helemaal niet meer. Ik heb dan ook geen idee of het een succes is of niet.

Er heeft lange tijd een leuke video gestaan op youtube, waarbij iemand een poly evolver en een micron had, en daar dezelfde patches op had gemaakt. Het grote verschil was dat de micron een wollige brei werd, vooral wanneer je akkoorden ging spelen en de poly evolver niet. Micron was muddy, nasaler en miste het sprankelende hoog. Iets dat beter in balans is voor de microkorg of de novation. Maar met de juiste settings en EQ kom je echt een heel eind.

Maar aan de andere kant heeft de synthengine gigantisch veel mogelijkheden dus je kan er wel dingen mee maken die met andere synths niet te maken zijn. En er zijn zeker goede sounds mee te maken. Heb in het verleden nog een keer een track gemaakt met alle synthsounds uit de miniak: https://soundcloud.com/steeboo/mindtrick

Back