Eerbetoon aan een overleden vriend

goran

1984
Beste forumleden,

Een vriend van mij is eergisteren overleden door een ernstig geweldsdelict.

http://www.hartvannederland.nl/nederland/flevoland/2010/politie-onderzoekt-dood-purl-vyent/

De schade en leed is groot .. ik, en vele andere om mijn heen willen ervoor zorgen dat Purl nooit vergeten wordt.
Hij was rapper en muziek was zijn passie.
Er zijn veel accapella's van hem beschikbaar .. ik ben bezig om zoveel mogelijk te verzamelen.
Ik heb een doel hiermee, echter weet ik niet wat mogelijk is..
Het streven is als volgt ; ik wil van die accapella's nieuw leven in willen blazen.
Er worden nieuwe muzieknummer gecomponeerd maar ik wil niet zomaar kwakkeloos een accapella eroverheen gooien.
Het liefst wil ik woorden/zinnen knippen zodat ik in feite nieuwe zinnen/woorden achter elkaar kan zetten met als effect alsof hij nieuwe nummers heeft gerapt in de studio.
Echter zal de intornatie, klemtonen, hoog, laag etc op bepaalde woorden anders zijn, omdat het uit andere gedeeltes van het nummer is genomen ( of van een compleet andere nummer ).
Het kan daardoor onnatuurlijk gaan klinken.
Mijn vraag is nu ; is er een manier 'of' zijn er plugins ( of iets dergelijks ) die ervoor kan zorgen dat het --zoals de situatie in deze context staat beschreven-- stemgebruik ietswat kan neutraliseren zodat de geknipte woorden/zinnen natuurlijk(er) gaan klinken.
Zodat het meer klinkt alsof hij dat ook echt zo heeft ingerapt in plaats van dat je hier en daar behoorlijke verschillen hoort.
Ik heb vernomen dat je met een 'autotune' in ieder geval het een en ander qua toonhoogtes kunt aanpassen, echter gaat dit al gauw robot achtig klinken..
Het zou zeer wenselijk zijn als de 'nature' van zijn stem intact blijft ( uiteraard voor zover dit mogelijk is).

Ik besef me ontzettend goed dat ik hier iets 'onnatuurlijks' vraag..maar elk idee, suggestie, mening, adviezen zijn meer en meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Sterkte met het verwerken!

De stukken die niet meer te retoucheren zijn met melodyne zou ik juist een andere klank / effect geven om het daar mee te maskeren (of eigenlijk zo dik dr op leggen dat het niet opvalt).

-C-

Wat je zoekt is Melodyne. Kijk hier anders ff:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=product_comparison

Ik heb net wat youtube filmpjes ervan gezien, en het klinkt -voor het hoog en laag te corrigeren- erg goed.
Heb de link bekeken van celemony en ik zie bij de editor versie 'DNA Direct Note Access' beschreven.
Wat houdt dit in? ( ik zie die DNA functie trouwens niet bij de duurdere 'studio' versie beschreven ).

De stukken die niet meer te retoucheren zijn met melodyne zou ik juist een andere klank / effect geven om het daar mee te maskeren (of eigenlijk zo dik dr op leggen dat het niet opvalt).

-C-

Wat bedoel je precies met andere klank/effect?
Bedoel je dat ik het stuk dat niet meer te retoucheren valt b.v. wat delay of verb mee kan geven?
Of is het misschien een idee dat ik alle stukken dezelfde effecten meegeef ( en op diverse stukken andere waardes meegeef ), zodat het allemaal wat meer 'gesmeerder' klinkt?
Of zal het verschil dan misschien alsnog hoorbaar zijn?

Uiteraard zal ik het van de week ook gewoon 'doen' en 'uitproberen'..
Maar wat info vooraf is nooit mis lijkt me zo ..

Laatst gewijzigd:
En tot in hoeverre is het mogelijk geluid te manipuleren?
Daarmee bedoel ik b.v. of het mogelijk is om een 'normaal' ingerapt stuk dusdanig te bewerken dat het
lijkt alsof hij fluistert?

En is het ook mogelijk om woorden of letters (lang) uit te rekken? Even maar een voorbeeld, maar stel dat hij ergens het woord 'microfoon' op een normale tempo zou zeggen..is er een manier om die 2 o's lang 'en' op een mooie manier uit te rekken? dus dat je dan 'microfoooooooooooooooooooooooooooooooon' hoort, op een beetje een natuurlijke manier?

Hou aan dat hoe meer je gaat knippen plakken en editten hoe meer je dat gaat terughoren en hoe meer eigenheid je verliest. Dat moet je niet willen en niet nastreven, helemaal als je het wil doen als een soort van eerbetoon aan. Je kunt zover gaan als je juist niemand wil laten horen dat hij het is maar je wilt iemand z'n ding, z'n flow er toch niet uit editten? Zou eerder aandacht besteden aan gruwelijke tracks en instrumentals er omheen bouwen.

Hou aan dat hoe meer je gaat knippen plakken en editten hoe meer je dat gaat terughoren en hoe meer eigenheid je verliest. Dat moet je niet willen en niet nastreven, helemaal als je het wil doen als een soort van eerbetoon aan. Je kunt zover gaan als je juist niemand wil laten horen dat hij het is maar je wilt iemand z'n ding, z'n flow er toch niet uit editten? Zou eerder aandacht besteden aan gruwelijke tracks en instrumentals er omheen bouwen.

Ik ben blij dat je dat zegt en je hebt ook helemaal gelijk.
Wat jij zegt is iets wat in mijn omgeving ook gewoon gebeurd.
Echter hebben we besloten om 'ook' voor deze aanpak te kiezen, om ervoor te zorgen
dat Purl ook gewoon nieuwe dingen uitbrengt.
Op een gegeven moment houden de accapella's namelijk op..en zover mag het niet komen..
We willen met z'n allen het gevoel krijgen dat hij de studio in is gedoken om nieuwe tracks op te nemen.
Snap je wat ik bedoel?

No disrespect, maar ik denk dat je dat gevoel nooit echt gaat krijgen met artificieel gefabriceerde vocals. Ik zou Manu's advies gebruiken.

Ik snap het ook wel alleen wil je toch wel dat mensen die m kennen dan ook Purl horen, en Purl flow? Maar goed...ga wat proberen met Melodyne, kijk of je het resultaat kunt krijgen wat je zoekt. Je kunt de lengte van klanken verlengen of verkorte, je kan m laten zingen door de melodie aan te passen, je kunt hem laten klinken als een vrouw en 5 stemmige backingvocals editten. 'T is maar wat je wilt.

No disrespect, maar ik denk dat je dat gevoel nooit echt gaat krijgen met artificieel gefabriceerde vocals. Ik zou Manu's advies gebruiken.

Ik begrijp niet wat hier mis mee is? Het wordt zoiezo op veel artiesten toegepast na hun overlijden...kijk naar 2Pac, Biggie..ik snap jullie punten wel, maar daar helpen jullie 'eerlijk' gezegd ook niet mee ( no offense ).
Als ik kijk naar b.v. Melodyne, dan kun je daarmee op een redelijk natuurlijke manier stemmen editten..een 'normaal' oor hoort simpelweg niet dat er iets mee is gedaan.
Ik vraag dus gewoon of er ook een manier bestaat om dat met uitrekken van woorden, of van normaal naar fluisterend te gaan, mogelijk is.

Nogmaals, ik snap jullie (mag ik puristische zeggen?) neiging wel, en ik begrijp erg goed wat jullie bedoelen, maar dat gebeurd al!
Er zijn dus al mensen bezig om met zijn huidige tracks, zoals hij die heeft gerapt, nummers van te maken.
Maar daarnaast willen we ook andere dingen doen, zodat we eindeloze variaties hebben.

Ik snap het ook wel alleen wil je toch wel dat mensen die m kennen dan ook Purl horen, en Purl flow? Maar goed...ga wat proberen met Melodyne, kijk of je het resultaat kunt krijgen wat je zoekt. Je kunt de lengte van klanken verlengen of verkorte, je kan m laten zingen door de melodie aan te passen, je kunt hem laten klinken als een vrouw en 5 stemmige backingvocals editten. 'T is maar wat je wilt.

Het punt is ook ( zoals je in de start van de topic kon lezen ) dat het zo natuurlijk mogelijk moet klinken..dus dat het niet bewerkt klinkt..zodat mensen dus ook echt het gevoel hebben dat hij een nieuw nummer heeft gerapt.
Als je door verlengen van woorden zult hoorten dat het artificial is, dan is dat geen optie.
Het laten klinken als een vrouw is daarom dan ook geen optie.

voor het uitrekken van woorden zou je melodyne kunnen gebruiken, of op de ouderwetse manier door bvb die OO in een sampler te gooien en die te laten lopen.

Dat fluisteren heb ik volgens mij wel eens ergens gehoord...ik weet niet meer waar...ben zelf ook erg benieuwd.

welke tracks van 2pac en biggie zijn dat? Ik ben benieuwd wil wel eens luisteren.

Als ik een voorbeeld mag geven ;

Hij heeft nooit echt een hele track besteed aan waarom mensen doen wat ze doen.
Waarom mensen nutteloos geweld moeten gebruiken. Waarom er geen vrede op aarde kan zijn en dat er zoveel onschuldige mensen doodgaan voor onzin.
Maar dat de onschuldigen na hun doodgaan altijd in de harten van de nabestaanden zal voortbestaan.

Echter heeft hij dit soort dingen wel hier en daar gerapt in diverse nummers.
Al deze elementen, met een zekere structuur in 1 nummer verwerken, is gewoon perfect.

En dit is slechts 1 voorbeeld.

Na hun dood toen al die tracks opdoken was er geen Melodyne en Autotune. Zoals ik al zei zijn rhymes en flow van ze opgenomen en die op te gekke instrumentals gezet. Of nieuwe tracks met een zangeres met daarin een featuring van een van de dode rappers. Dat is wat ik zei, niet wat jij schrijft in je posts. Maar ga het gewoon uitproberen en kijk of je achter het resultaat staat.

voor het uitrekken van woorden zou je melodyne kunnen gebruiken, of op de ouderwetse manier door bvb die OO in een sampler te gooien en die te laten lopen.

Dat fluisteren heb ik volgens mij wel eens ergens gehoord...ik weet niet meer waar...ben zelf ook erg benieuwd.

welke tracks van 2pac en biggie zijn dat? Ik ben benieuwd wil wel eens luisteren.

B.v. de track 'Changes' van 2pac, is opgemaakt uit allerlei rap passages uit verschillende nummers van hem.
Echter hebben ze hier geen woorden uitgerekt.
Wel is er hier en daar wat getime-stretched

Na hun dood toen al die tracks opdoken was er geen Melodyne en Autotune. Zoals ik al zei zijn rhymes en flow van ze opgenomen en die op te gekke instrumentals gezet. Of nieuwe tracks met een zangeres met daarin een featuring van een van de dode rappers. Dat is wat ik zei, niet wat jij schrijft in je posts. Maar ga het gewoon uitproberen en kijk of je achter het resultaat staat.

Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.

http://forum.cockos.com/showthread.php?t=54766

Op die site staat het volgende :

"Yep, just vocode it with noise and it sounds just like a whisper.

ReaVocoder actually works fine theres a thread on the forum archive somewhere about how to set it up right, one track with vocals to use as modulator, white or pink noise or whatever to use as carrier, and the Reavocoder.

TalVocoder is another free one that works fine, but Voco Vee with Voco Vee capture Vst is another free one thats great, IMO. Its easy to use because you just add the VocoVee capture vst to the modulator track and add the VocoVee capture to the carrier track, then add the VocoVee Vocoder to a third track, so this makes the routing easy.

Vocoders are a challenge to set up, but once figured out its easy. Its a matter of routing one signal as carrier and one as modulator to a third track with a vocoder on it, and it combines the two.

So, maybe this will be worth trying to see if it is the sound you want."

Zou dat kunnen werken?

Zou inderdaad best wel eens kunnen werken.

of het hééél erg natuurlijk klinkt, betwijfelik ik toch. Je zal veel moeten sleutelen aan de soort ruis die je gebruikt, denk ik. ik bedoel, het zal wel op fluisteren lijken, maar of het zal lijken op het gefluister van jouw vriend??

heb net de link bekeken, met het filmpje :(

dat is echt wel zwaar kl*te....

Mijn deelneming.

Back