zelfbouw Modular

Het bedoelde bussyteem is niet meer dan een aantal banen (printbanen) waarop signalen doorgevoerd worden
die over het complete racksysteem af te takken zijn, bvb. met een draaischakelaar op de betreffende modules.
Dat kan juist veel extra in- en outputs besparen op elke module afzonderlijk.

Voor jou klinkt het mogelijk als een super-project, dat is het niet. De extra dingen die ik opnoemde hoeven helemaal niet zoveel kosten mee te brengen.
Maar als je ooit een step sequencer gaat gebruiken zul je m'n voorstel nog wel terug herinneren. Een zachte landing toegewenst dan.

Kijk ook eens hier op het SF hoeveel jou al zijn voorgegaan (en waar of hoe zijn ze geland ?). Vandaar enkel dat voorstel.
Succes.

ik ben echt sprakeloos....

wat kan jij uit je nek lullen zeg....

:koffie:

Mijn reactie was niet negatief bedoeld! sorry als die zo overkwam...

Ik vrees gewoon dat het een hobby kan worden die uit de hand loopt. Van nature willen we allemaal wel beter, best en uiteindelijk "best of the best". Ik wil een modular die qua opzet en misschien ook qua "look", uit de 70-ties komt. Ik ga er ook niet mee optreden dus storen de vele patchkabels me niet...

Maar ik begrijp wat je bedoeld. Mij gaat het echter niet om de sounds die ik er uit kan halen - die kan ik evengoed met een software modular maken - maar het is dus vooral het "spelen met patches" wat ik als nostalgisch ervaar!

Nu, je idee van het bussysteem is niet gek want mijn oude Formant had ook iets dergelijk. De patches werden "overruled" door een module met vele relais die pre-gedefinieerde patches maakten... en dat was ook in de 70-ties!

Waar of hoe of wanneer ik land maakt me ook niet veel uit. Ik bouw graag (maak ook RC vliegtuigen e.d...) en zal al tonnen plezier hebben aan de bouw van de modular... Als ie dan nog muziek kan maken ben ik best tevreden!

Mijn reactie was niet negatief bedoeld! sorry als die zo overkwam...
Ik vrees gewoon dat het een hobby kan worden die uit de hand loopt.
Vandaar net dat ik je mijn ervaring meedeel, waarop je me verder tot meer duiding noopt. Geen probleem.
Daar kan je nog alle kanten mee uit (zie maar wat J.Baars er telkens mee kan doen, die kan niet anders dus...).

Vandaar net dat ik je mijn ervaring meedeel, waarop je me verder tot meer duiding noopt. Geen probleem.
Daar kan je nog alle kanten mee uit (zie maar wat J.Baars er telkens mee kan doen, die kan niet anders dus...).

wat ik telkens weer bespeur bij jouw reacties, is een zeer irritant, belerend overspannen schoolmeesters toontje.
en als je het niet weet, dan ga je zeuren over het feit dat de vraagstelling, volgens jou niet klopt, of volledig is.
alsof er alleen maar mongolen hier op SF zitten, die er niets van begrijpen.
eigenlijk ben je in veel gevallen ronduit beledigend.
misschien niet zo bedoelt, maar het komt wel zo over.
en je quote uit antwoorden en oplossingen die andere mensen al bedacht hebben, zonder zelf iets concreets te bedenken waar iemand iets aan heeft.
kortom, ga je gang.............., maar ik vindt het rete irritant.

Startsein gegeven:

20101105001.jpg

De voeding uit het Formantboek gebouwd op gaatjesprint. Zit in een oude 19" behuizing van een defect gespeelde MosFet versterker. Er moet nog een 5V bijgeplaatst worden...

Ook de massa componenten ben ik beginnen sorteren... Genoeg van alles!

20101105003.jpg

Nice!!
Ze "vermeerderen" wss niet als je ze samen legt?! 8o)

Ik denk dat ik ook nog eens zal kijken hoe ik dit kan maken, maar k zal mss best je thread niet "kapen"! :okdan:

Zozo, mooi begin alvast!

Ik zit zelf al geruime tijd aan een zelfbouw (vnl. YuSynth) modular te denken, en aangezien de winter er weer aan komt... :W

voeding werkt naar behoren; frontplaat opgeschuurd en in een strakke zwartgrijze lak gespoten:

20101105b003.jpg

Nog een afdekking verzinnen voor de gaten waar ooit de potmeters zaten. LED's ter controle komen in de modulekast.

ziet er prima uit.

voor de 5 volt kan je met gemak een 7805 regelaar nemen.

alleen de vco´s gebruiken 5 volt,dacht ik zo uit mijn hoofd.
en dat is enkele mA´s per vco

:mega:

thx

heeft er iemand VCO's van de FORMANT PRO?

Pro2000 geval? Neen, die heb ik niet. Eerder dit jaar werden er enkele op Ebay aangeboden. Mijn jachtgebied is de originele VCO. :)

de formant pro gebruikt 3340 vco´s, dacht ik.

prima spul , maar ondertussen extreem zeldzaam.
en als ik ze kan vinden, dan worden ze gebutcherd voor reparatie van andere synths.

ik zou gaan voor de eerste formant versie vco, is wel war meer werk om te maken.

Maar ach, een modular is sowieso een hoop werk. Je krijgt er wel véél voldoening van.

Ik mag de gele dit weekend eens opereren, want de interne patching tussen een VCF en een VCA werkt niet. Via externe patchkabel werkt het wel. Ik heb het schema nog niet bekeken, maar voor zover ik het van buiten ken kan dit niet meer dan een losse draad zijn. Komt dus wel goed. Ondertussen ook de onderdelen in huis om nog eens te proberen die RFM werkend te krijgen.

Formant Pro is een afkooksel van de originele Formant wat de VCO betreft. 726 vervangen door 3046 circuitje, 7413 vervangen door een schakeling met een 4093. Voor de rest identiek aan de originele Formant VCO.
Vraag me enkel of of de 4093 schakeling dezelfde steile flanken heeft als de 7413. Dat zou wel iets kunnen schelen in sound...

anyway, 'k zal 't rap weten want ik ben nu een reeks van 4 VCO's opgestart waarvan ik de printen liggen had...

ah, ook weer wat bijgeleerd, ik heb dan nooit de schema´s van de pro gezien.
ik had de modules van de elektor polysynth voor ogen.

ik denk dat er niet veel verschil zit tussen de 7413 en de 40xx

wat vooral belangrijk is voor de moddervette klank zijn de waveshapers, die zou ik niet veranderen.

Maar ach, een modular is sowieso een hoop werk. Je krijgt er wel véél voldoening van.

Ik mag de gele dit weekend eens opereren, want de interne patching tussen een VCF en een VCA werkt niet. Via externe patchkabel werkt het wel. Ik heb het schema nog niet bekeken, maar voor zover ik het van buiten ken kan dit niet meer dan een losse draad zijn. Komt dus wel goed. Ondertussen ook de onderdelen in huis om nog eens te proberen die RFM werkend te krijgen.

Omdat ik wéét dat het jullie interesseert... :P

Er bleek geen defect aan de bedrading. De bedrading is nu zo dat 2 VCO's in het hardpatched gedeelte eerst naar een 12dB VCF gaan en dan naar een 24dB VCF. Beide moeten dus open staan om hardpatched de VCA te bereiken. Ik moet de bedrading dus eens aanpassen zodat ze naar beide VCF's in parallel lopen, en van beide VCF's parallel naar de VCA. Het goede nieuws is dus dat er geen muizen in de modular aan het knagen geweest zijn. Ik bedoel maar, als ik een modular wou die voor mijn ogen bleef in puin vallen, kocht ik wel een Moog. :engel:

Aanvulling: maar mag ik zomaar die hardpatching parallel laten lopen? Zit ik dan eigenlijk geen VCF outputs met elkaar kort te sluiten bij de ingang van de VCA?

Aanvulling: maar mag ik zomaar die hardpatching parallel laten lopen? Zit ik dan eigenlijk geen VCF outputs met elkaar kort te sluiten bij de ingang van de VCA?

Passief mixertje van maken? (weerstandje tussen VCF uitgang en VCA ingang). 10K-Ohm moet volstaan.

gewoon bij de IS van VCA, een extra 680n + 100k tot aan de - ingang van IC4 brengen en klaar is Kees...

VCAschematics.jpg

Laatst gewijzigd:
danky Dirky!

Dat zal inderdaad het beste zijn. Op de print is hier echter geen plaats voor, dus ik moet even zien dat ik het netjes doe.

Van de VCO naar beide filters is geen probleem qua netjes: gewoon 2 draden op 2 beschikbare IO pinnen.

Van de 12dB VCF naar de VCA kan ook gewoon via IS pinnen met een draad. Maar om ook de 24dB VCF met de VCA te verbinden, moet er dus een Ctje en weerstand bijgeplaatst worden. Als ik de C nu aan de kant van de 24dB VCF op de pin plaats en de R aan de kant van de VCA, kunnen de C en de R (met wat krimpkous) in de draad geïntegreerd worden zonder dat het op een orgie van elektronica lijkt. Komt goed!

Ik moet toch ooit eens investeren in assortimenten C's, elco's en R's van verschillende waarden, zodat ik wat in huis heb. Nu moet ik weer naar de elektronicawinkel voor 1 R en 1 C... Dick Best heeft een mooi assortiment voor R'etjes, maar niet voor C's en elco's. Velleman heeft een setje elco's vanaf 1mu, maar niet voor de kleinere.

Laatst gewijzigd:
Back