zelfbouw Modular

Daar ben ik nu ook achter, en ik ben er nu ook achter dat ik vandaag elco's gekocht heb terwijl ik gewone condensatoren nodig had. Even verstrooid...De RFM wordt vooralsnog niet hersteld dus. Volgende keer beter. :)

Mijn elektronicawinkel verkoopt die velleman assortimenten. Die hebben echter geen C's van grote waarden zoals Formant ze gebruikt. Die zal ik dus alsnog los moeten kopen...Meteen maar een voorraadje inslaan dan.

Velleman: K/CAP1 en K/CAP2 en dan ben je van 10pF tot 1000uF goed :-)

CAP2 zijn elco's, terwijl Formant erg veel gewone condensators van 330, 680 en 1000 nF gebruikt. Maar goed, ik koop ergens in een winkel dan gewoon telkens 10 exemplaren van die waarden en dan ben ik ook klaar.

Gisteren overigens eens een eerste frontpaneel van de nieuwe modules voorbereid. Het idee is een aluminium paneel met daarop overheadsheets gelijmd voor de opdruk. Ik moet alleen nog een doorzichtige (spray)lijm zonder gelige kleur vinden...Anyway, gisteren eens geprobeerd het aluminium OK te krijgen. Goed gelukt! Ik heb platen F16 vliegtuigaluminium (mil spec frontjes :D) op maat laten zagen. "op maat" bleek toch iets te lang, dus paar mm afgezaagd. Daarna heb ik het aluminium geborsteld. Het resultaat ziet er mooi uit!

Nicolas,

de overheadsheets plak je volgens mij best met dubbelzijdig klevende acryl folie. De foto toont één van mijn experimenten. Alu-paneel met laserprint van het front op gewoon papier + polycarbonaatfolie erop ter bescherming. Alles met die kleeffolie. Jet moet wel een persje hebben om de luchtbellekes er uit te drukken:

M4110002.jpg

Laatst gewijzigd:
Dat ziet er goed uit! Ik PM je bij gelegenheid voor de details. Een lamineerapparaatje hebben we, en een keukenrol valt ook te scoren. :)

...het front met polycarbonaatfolie erop ter bescherming. Alles met die kleeffolie. Jet moet wel een persje hebben om de luchtbellekes er uit te drukken:
Die luchtbelletjes...
In de lichtreclame-wereld doen de pro's dit door de plaat waarop de folie dient te komen, goed vochtig te maken (water met enig schuimend wasproduct).
Folie aanbrengen, die alzo nog makkelijk te verschuiven is en dan het overtollige vocht met een aftrekker eronderuit wrijven, (bovenop de folie wrijven). :eureka:

Ah, op papier...De mijne moet doorzichtig zijn. Maar goed, als die dubbelzijdig zelfklevende acrylfolie ook doorzichtig is, kan dat natuurlijk gewoon. aluminium - acrylfolie - overheadsheet.

Waar koop je dubbelzijdig zelfklevende acrylfolie? Geen rolletje van 1 cm breed ofzo, want dan zie je de naden. Dus het zou folie van minstens 10cm breed moeten zijn.

Zeg man !
Papier dat je met een ronde vijl gaat bewerken ?! :okdan:

Waarom niet? Het papier zit tussen alu en vinyl geklemd bij hem, dus het gaat niet rafelen. En als het al gaat rafelen, dan zie je dat toch niet door de component die daarna gemonteerd wordt. Het lijkt me een prima methode als je zwarte frontjes wil.

Ik wil het alu blijven zien, dus dan is de papierlaag natuurlijk geen optie.

Frontjes ? Ik kan diverse frontjes vervaardigen. www.frontplaten.net/index.php
Ook met mijn kleur solvent printer kan ik op transparant , wit, zilver etc. printen...
Laminaatje erop en hoge levenduur !! En niet te duur :-)
Maar zelf printen is natuurlijk ook leuk werk ;-)

GEEN PUBLICITEIT IN MIJN DRAADJE AUB!!!!

Je snapt er duidelijk geen snars van:

Mr KOPPES verkoopt zelf frontplaten en geeft de link naar ZIJN site! Da's publiciteit die ongewenst is, en vermoedelijk zelfs niet toegelaten volgens de forumregels!!! Als Mr. Velleman zich morgen in mijn draadje aanmeld en de link naar zijn site geeft om iets te kopen wat ik zoek, dan is dat ook ongewenste publiciteit!

Jij geeft je website link in je handtekening, da's iets anders, niet?

Ik laat het van hier over aan de moderators... Zij moeten maar schrappen wat niet past!

Nu, waar het hier wel om gaat:

20101109006-1.jpg

4 VCO's halfwege bestukking... Nog enkele onderdelen besteld bij Conrad en daar wachten we dan op.

Laatst gewijzigd:
olie op het vuur: op de frontpagina (nieuws) staat een nieuwe softreverb. Gepost door de persoon achter het product.

heb ik geen probleem mee, hoor, maar k vraag me dan ook af wat mag en wat niet...

dat zijn de VCO's van FORMANT PRO uit het boek van Helmstedt. (ook een Elektor uitgave). In wezen zijn het "verbeterde" originele Formant VCO's met gemakkelijk verkrijgbare componenten.

grote verschillen zijn: SYNC ingang, FM lin en FM exp ingangen, 741's vervangen door TL061 etc...,

Het is mijn bedoeling van na deze reeks VCO's, een reeks echte Formant VCO's te bouwen met de 726 dubbeltransistoren...

Back