Fenix XL (Dutch synth)

bedoelde meer typische modulaire sounds gepatched en vaagheid enzo :)

ah vette pads en kwinkelende weirdo achtige frisles !
zeg dat dan....:D

bedoelde meer typische modulaire sounds gepatched en vaagheid enzo :)

Tijdens het komende Gaudeamus muziekfestival in Utrecht zal er een compositie van mij in 5.1 surround met 3D film en 3D platform vertoont worden waarbij alle geluiden afkomstig zijn uit de Fenix II. Zal erg freaky zijn. :D

Daarna gaat de voorstelling door het land maar weet nog niet precies waar e.d.. Maar houd jullie Fenix Lovers op de hoogte :)

"Beter" is geen goede bewoording....het zijn andere machines, met een andere klank en andere mogelijkheden...

maar ze zijn ongeveer net zo duur?
nou ja allebei ook moeilijk te krijgen denk ik :)

@bass:
inderdaad !:
en er staat allebei de letters synthesizer op
en er zitten op alletwee knopjes
en ze zijn van metaal
en je krijgt ze niet voor niks

bedriegerij! ze zijn hetzelfde met een ander stikkertje erop geplakt
schande
en vet zijn ze ook niet

geef mij dan maar gewoon:
http://blogimages.seniorennet.be/reserve/837446-553bd610fd32b1de7aa6cfd11b8cf374.jpg
bah !

denk trouwens dat de fenix veel moeilijker te krijgen is, maar dat terzijde

@fourier: die van 1.48 en de laatste vond ik het leukst

Laatst gewijzigd:
Even een Fenix update:

Wat ik echt een minpunt vindt is dat het niet overzichtelijk is.
Alle modules door elkaar en ook de patch points door elkaar.
Ik ben steeds aan het zoeken waar alles precies zit.
Zal wel steeds beter gaan maar toch.

Ik vind de klankt erg bruikbaar/muziekaal, het klink niet moog dik.(mac beth wel)
Van de filters ben ik nog niet onder de indruk maar dat kan nog komen.

Sequencer is te ziek ik snap er nog maar 15% van ofzo.

tja ,
had je deze formulieren al ?:
en vervolgens deze uitprinten, ( eventueel uitvergoten ) , en bij de handleidingen stoppen, en overal mee nemen, ook naar bed en wc , en bestuderen !
tis effe doorbijten , maar werkt wel.

ik heb eigenlijk nu 2 dingen waar ik nog niets van begrijp :
de eerder genoemde doorlopende / verlengde gate functie bij de sequencer : ik blijf de afzonderlijke steps horen
en de pw ingangen van de sequencerkanalen die ik maar niet aan het werken kan krijgen/ kan geen langere kortere gates creeeren .
zou er iets mis zijn of heeft iemand dit wel handiger werkend ?
gewoon een gevarieerde 0-5 volt waarde erin , in de pw ingang, lijkt niets te veranderen :?

Attachments

• FII-wood groot.jpg
    FII-wood groot.jpg
    97,7 KB · Bekeken: 164
  • sheet-1.jpg
    sheet-1.jpg
    43,5 KB · Bekeken: 155
  • Fenix2d.pdf
    399,9 KB · Bekeken: 249
  • fenix wood.jpg
    fenix wood.jpg
    88 KB · Bekeken: 164
  • sequencer groot.jpg
    sequencer groot.jpg
    87,1 KB · Bekeken: 152
Laatst gewijzigd:
Het werkt voor mij het prettigst als ik me houd aan de "color coding" geel voor trigger, groen voor audio en rood voor cv in mijn geval.

Verder werk ik ook soms vanuit een basispatch. Van het back 2 front panel 3x cv naar de vco's, 4x gate naar de eg's en lpg, vco1,2,3 standaard in de audio mixer en envelope 1 naar de eind vca.

Ik vind hem precies maar niet klinisch klinken. Snelle envelopes en coole / bijzondere filters. Response van de filters is inderdaad afwijkend van het merendeel analoge synths.

Voor dat je het weet kun je er mee lezen en schrijven en weet je alles wel te vinden.

De Fenix stepsequencer heb ik bewust niet gekozen. Ben niet zo'n stepsequencer-man en neig wat aanvullende sequencer betreft toch meer naar een Serge TKB.

vind filter 2 wat snel in de resonantie schieten ( vanaf ca 5" begint ie al behoorlijk aan te zetten), waar ik nog niet zo de voordelen van gevonden heb. bij 12 db doet hij het wel minder , maar dan nog.
klinkt wel erg goed dat zeker wel weer.
kortom muggezifterij en mierengeneuk, zonder meer een van de echt betere synth's die ik tot nu toe ben tegengekomen

vind filter 2 wat snel in de resonantie schieten ( vanaf ca 5" begint ie al behoorlijk aan te zetten), waar ik nog niet zo de voordelen van gevonden heb. bij 12 db doet hij het wel minder , maar dan nog.
kortom muggezifterij en mierengeneuk, zonder meer een van de echt betere synth's die ik tot nu toe ben tegengekomen

ah, ik ben het Bert vorige week vergeten te vragen maar was ook benieuwd of het normaal was dat vcf2 als een malle gaat zingen als je de reso opendraait. Dat is normaal dus :D

Ik wil voor de Fenix 2 zsm een quantizer van modcan. Lijkt me volgens mij één van de leukere toevoegingen..

Trouwens.. ik had vorige week behoorlijk last van een driftende vco1 terwijl de Fenix inmiddels zo'n 3 uur aan stond. Bert gemaild en de Fenix langs gebracht. Hij kon niets vinden maar heeft voor de zekerheid alles vervangen.

:okdan:

Als je filter2 aanstuurt met bv de AD env dan heb je er geen last van. Ik vind filter2 juist heerlijk acid. Ideale combi met mijn TB303. 8~

Waar ik zelf wat problemen mee heb is dat de delay niet uit zichzelf werk. Ik moet altijd -5v in de CV in sturen van de delay om een delay te horen. Volgens mij klopt dit niet. Hebben jullie de zelfde ervaring?

Daarnaast heb ik ontdekt dat LFO2 overspraak heeft op OSC1 (alle uitgangen). Als je de LFO ±12:45 zet hoor ik een soort pulserend geluid uit OSC1 zonder dat er iets is aangesloten. Hoe zit dat bij jullie?

ik hoor wel een verschil als ik de delay aanzet , maar erg kort, nauwelijks waarneembaar, meer flangerachtig ( heb nog geen 5 volt erbij gevoegd, dat niet, dus echt delayen moet nog even wachten )
dat van die osc heb ik nog niet bemerkt, ook de stemming blijft goed stabiel lijkt het

die lfo heb ik nog niet gehoord, zet ze sowieso laag om niet teveel geknipper te hebben aan m'n ogen

iemand die weet hoe dat zit met de pw van de gate van de sequencer ?
denk anders dat ik toch maar eens mono of bert ga mailen.

Laatst gewijzigd:
ik hoor wel een verschil als ik de delay aanzet , maar erg kort, nauwelijks waarneembaar, meer flangerachtig

Volgens mij is dat niet de bedoeling. Ik krijg prima delays maar alleen als ik dus 5volt in de CV in van de delay stuur. Maar vraag me af of dit de bedoeling is.

De osc's van mijn Fenix driften absoluut niet. Hij staat de afgelopen weken elke dag de hele dag te tetteren en totaal geen problemen met ontstemde osc's. Goed dat Bert alles heeft vervangen. Top service!!!! :okdan:

dat ga ik dan ook morgen eens proberen, bedankt

Back