Origineel geplaatst door Slope Creations
Zo, het lijkt hier al wat afgekoeld. Koel.
Mijn mening is dit: Als je erbij zegt: Ode aan Neptunes...dan begrijp ik dat wel als ik naar je melodielijn van die synth luister. Ik noem ze 3-toon melodiën. (Een lange noot op de eerste 1...de 2e op de 2e 1...en nog 1 op de 2e 3...en dan weer terug). Daarentegen associeer ik die 3/noot met meer dan Neptunes.
Voor de rest had ik het er niet uigehaald als je het er niet bij gezegd had. Je geeft ook aan dat het een ode is...een geen kopie. Ik hoor je.
Ik heb dan toch wel een vraag aan je: Als ik aan Neptunes denk, dan denk ik in eerste insantie aan hiphop...mensen die eindelijk (samen met jongens als bijvoorbeeld TimbaLand en Dre) hiphop uit het eindeloze `boemboem/paak!` verhaal gehaald hebben.
Met inachtneming van de voor rap belangrijke OPENHEID inderdaad.
Ik ben niet een diepgaande Neptunes kenner, dus zou voor de rest niet weten wat ze ALLEMAAL gedaan hebben...behalve N.E.R.D., Britney, Justin, Nelly etc etc etc...zo'n beetje de hele charts geloof ik.
Wat mij o.a. bevalt aan hun stijl is dat ze iets van dance erin stoppen.
Waar ik Neptunes dus mee associeer is hiphop...maar laat ik het hier RAPBARE MUZIEK noemen. Voor mij persoonlijk zou dus het belangrijkste aspect zijn: Rapbaar. Deze track komt op mij niet over als rapbaar.
De enige rapstijl die ik hierop in gedachte kan plaatsen komt uit op 2Unlimited/achtige rap. 2brothers onthe 4th floor...jeweetwel. Die jaren ´90 `eurohouse. Brugklasrap. Ik vind het kut-rap in ieder geval.
Mijn vraag: Zie jij iets in mijn argument dat Neptunes `rapbare´ dingen maken?
Zo ja...heb je dit zelf ook in gedachten gehouden bij deze track?
Zo ja: vind je dit rapbaar?
Ik niet namelijk.
Of ging het meer om de melodiesferen?
Wat beat betreft hoor ik wel een lekkere groovepotentie. Ik zou zelf iets meer met pannen van de percussie doen...dat het nét allemaal wat meer heen&weer gaat. Wat Neptunes betreft zou de percussie toch wel flink lichter moeten zijn in mijn oren. Aanwezig als hell, maar wel heel licht. En als ondersteuning van de percussie zou een licht gephasede clavinet (of hoe noemmie die dingen nou) het meer in Neptunesstijl gooien. Volgie me?
Ben benieuwd naar je reactie.
Doe je ding, peace on earth inderdaad.
Groet, Slope
hey man!
tof zulke replies!
ok. ten eerste ben ik zelf opgegroeid met hip hop. het zal dan ook altijd mijn nummer 1 muziek smaak zijn. ik vind zelf altijd wel dat die hip hop feel in mijn beats terug komen. Nu vind ik je beargumentatie over rappen over de beats wel terecht. alleen is dat toch misschien een persoonlijke perceptie. ik vind rap over house tempo beats namelijk echt altijd ruk.. zet method man op een house beat en ik walg. het gaat me meer om die funky drummer feel die in de hip hop beats zitten en die ik altijd in mijn beats probeer te stoppen.
nee dus niet rapbaar maar meer die funk elementen er wel mee kunnen vergelijken. Ook de openheid van de Neptunes hun beats zijn dope. echter, als je de zang en of rap weg haalt dan is die openheid en die funk maar niet swingende beat lijn juist iets wat het tempo terug houdt. voobeeld.
als je een beat hebt zoals de funky drummer :
boem boem bats.. baboem bats..
dan omdat er een pauze zit tussen het eerste deel van de beats en het tweede deel (kik 1 - kik 3) houdt de beats het tempo terug.. maar met zang en rap vul je die flow helemaal op. dat is de kracht van hun beats die de rapper of zanger de mogelijkheid biedt om heel creatief er mee om te gaan.
Is het je opgevallen dat de laatste jaren/maanden de rap stijl heel erg veranderd is omdat de beats niet meer swingen vloeien maar korte takken maken? denk aan Missy Elliot enzo. Nu kwam 50Cents met een meer swing nummer om het contrast te benadrukken.
als je kijkt naar de Neptunes die Wrecks N Effects hebben gedaan dan hoor je dat heel goed. Ik wilde vond hun funk altijd meesterlijk en ook de eigenwijsheid van het gebruikte instrumenten pakket. En dan met nadruk op de aparte beats .. niet doorsnee maar juist , in mijn ogen, hard core hip hop (niet ICE T hardcore, maar hard core in de zin van .. niet commercieel gelikt maar ECHT eigenwijs, echt underground, echt eigenzinnig).
En ja zoals je zei het is een ODE aan hen. Dus meer zo van .. ik maak mijn muziek op mijn manier met mijn eigen visie en smaak! en omdat ik altijd heb gevonden dat mijn smaak perfect overeen kwam met die van hun, dat ik mijn beats programmeer zoals zij maar dan meer opvul om wel die swing/vloei erin te krijgen (voor house is dat gewoon nodig), en dan ook die melodie lijnen, vooral die hoge lead, dat is hip hop in mijn ogen.. misschien niet rapbaar, maar ik bekijk het dan ook alleen vanuit de beats en sound kant en dan vertaald naar house omdat ik er niemand over laat rappen en dus moeten de beats opzichzelf blijven staan en lopen.
Ik zal eens kijken of panning inderdaad werkt. Ik ben soms wat te bang om dat soort dingen te doen. Mede omdat ik mijn beast niet zo open als de Neptunes kan laten want ik maak house en zij maken hip hop. Panning komt voor mij meer tot zijn recht bij langezamere muziek en vooral bij hip hop kun je creatief omgaan met je beats en ruimtelijke invulling.
tot slot. Ik volg je helemaal en vind je reply ook zeer kundig want je luistert echt naar muziek en probeert mij als maker van muziek te begrijpen. dat vind ik sierlijk voor een luisteraar en ook voor een muzikant. Daarnaast is het ook zo dat ik niet alleen door hen ben geinspireerd en dat mijn muziek stijl van maken ook invloeden van andere helden van mij hebben gekregen zoals laurent garnier, armand van helden, jeff mills, frankie bones etc. Soms gebruik ik een synth op een manier zoals ik denk dat laurent garnier hem ook zo hebben gebruikt of zet ik beats in elkaar die overeen zouden kunnen komen met armand van helden.. een beetje hip hop feeling van frankie bones en wat percussie werk van jeff mills .. niet dat ik hun zit te copieren maar geinspireerd door, je leert immers van je voorbeelden. Deze track was een ODE aan Neptunes omdat ik veel naar hun luister nu en mezelf herken in hun stijl. Deze track zal natuurlijk geen copie van hun zijn of zelfs voor anderen niet eens herkenbaar zijn .. maar voor mij heel zeker wel, maar dan met mijn eigen persoonlijke stempel erop