ableton in éééééééénnn weer eruit

Kneelz

Reuzebonk
Ik ben van het weekend LANG bezig geweest met reorganiseren en aansluiten van de boel.
Nu had ik een midipatchbay (motu timepiece AV) erbij gekocht en hiermee wil ik het volgende bereiken.

Ik wil et mijn RM1x, Z1 en RY30 alledrie in ableton mididata in kunnen batsen.
Hiermee wil ik dan vanuit ableton kunnen kiezen naar welk instrument (channel) het betreffende apparaat gaat.

{Dus bijvoorbeeld de RM1x en de RY30 naar cd3000xl en de Z1 naar de JD990 zodat ik als ik zin heb op de pads van de RY30 kan inspelen, een andere keer gewoon de grid van de RM1x te gebruiken en ook de JD990 gewoon kunnen bespelen.}

Maar ik kom er even niet uit hoe ik dat moet aansluiten: ik heb nu de rm1x op de midi IN van mijn geluidskaart die dus naar LIVE gaat. De midi OUT vanuit LIVE (geluidskaart) gaat naar de MOTU midi IN en ik kan nu dus vanuit LIVE mijn RM1x gebruiken voor de rest. En alle aangemaakte midikanalen in LIVE natuurlijk ook. De Z1 en RY30 heb ik ook op de midi IN van de Motu zitten en ik kan nu wel alles aansturen maar het loopt alleen niet via LIVE.

Beetje vervelend want ik ben niet zo'n goede toetsenist/drummer dus ik wil wel mididata opnemen ipv alleen audio. Mijn geluidskaart heeft alleen 1x midi IN en 1x midi out.

Maar wat ik wil moet toch gewoon kunnen met wat ik nu heb? Volgens mij zie ik iets over het hoofd:?

k snap niet waarom je niet énkel met die MOTU werkt
probeer het effe zo gemakkelijk mogelijk aan te pakken ...

Moet je niet gewoon een midisport 4x4 hebben ipv van die MOTU?

dus elk aparaat zn eigen midi in en uit..

Je bedoelt dus de midi van de geluidskaart niet gebruiken?
Dat was mijn eerste opzet ook totdat ik erachter kwam dat ik nergens geen kabel kon vinden om de motu te verbinden met de PC.
Alle kabels hebben aan de PC kant wel de goede aansluiting, parallel db25 male (op de printerpoort), maar aan de andere kant moet dezelfde aansluiting zitten alleen dan female.
Bij de PC-shop hier hadden ze er nog nooit één gezien...hoewel het een ballenzaak is...dus dacht ik het via de interface van de geluidskaart te doen.

nee mijn timepiece AV heeft geen usb maar zo'n printerpoort aansluiting (oude midi zeg maar). Dus ik dacht ik doe de midi out van me geluidskaart naar een midi in van de motu

Laatst gewijzigd:
ow...niet goed gebruik gemaakt van google.
heb al een dergelijke db25 male-female @ 5 euro (das het soldeerwerk niet waard)

Wat een t*fus rommel die MOTU software... ik ga aftellen en als het over 10 dagen niet werkt stamp ik dat hele ding naar de kl*te op een mooie ijzige vrijdagavond

Ik ken dat motu timepiece AV ding niet, maar het ziet er iets degelijks uit.

N.m.i. (handleiding moet je zelf lezen) :
* één usb-kabel tussen motu en pc (verder niets);
* vanaf elk midi apparaat midi-in en out naar die motu in-out;

Zo zou je alles moeten kunnen bedienen en opnemen (midi).

[EDIT]'nee mijn timepiece AV heeft geen usb'[/EDIT]
Wat zie ik dan aan de achterzijde :
http://www.motu.com/products/midi/mtpav_usb/images/mtp-av_large_r.jpg/image_view_fullscreen

e de mijne is echt een MTP AV parallel en dat maakt me verder niet uit, als hij het maar doet. Ik kan de achterzijde niet laten zien want er bestaan blijkbaar meer frustraties als foto's m.b.t. het ding. Die software werkt gewoon voor geen meter en ik krijg geen MIDI uit mijn PC via de parallelle poort. Enige oplossing is misschien win9x erop te zetten maarjaaaaaaaaaa waarom dan die XP drivers??

koop gewoon een midi interface die een beetje up to date is (van de laatste 5 jaar dus) die via USB gaat
k snap niet dat je voor zoiets uren ligt te kloten en te posten
je hebt ocharme 3 midi toestellen, voor nog geen 75 euro heb je een Midisport 4x4 en ben je klaar

Ik heb gewoon een printerpoort en XP, volgens MOTU moet dit dan uitstekend werken maar inderdaad; the hell with it. Ik weet verder niet wat ‘ocharme’ is maar ik heb minimaal 8 outs en 4 ins nodig. Ik zal eens kijken of er wat moois te koop is, iemand nog een superstabiele MOTU miditimepiece AV parallel kopen?

Hoe heb je het nu uiteindelijk opgelost??

Als je het simpel wilt (of had willen) oplossen koop je gewoon een oude stand alone 8 in 8 out midipatchbay voor weinig. Je hangt alle outs van je midiapparaten aan de ins van de patchbay en programmeert hem zo dat je voor het opnemen van controller data van ieder apparaat een presetje maakt op je patchbay.
Dit staat dan los van de midi aansturing van je synths vanuit je sequencer.

nouja ik heb (had) eigenlijk maar 3 apparaten waarvan ik de midi-out wilde gebruiken -> de knoppen en toetsen van mijn Z1, de pads van mijn RY30 en de grid en knoppen van mijn RM1x.
Die laatste heb ik niet meer dus ik heb als aansturing alleen de PC (sequencer) de Z1 en de RY30.
Nu heb ik de PC midiout naar een stuk of 8 instrumenten, dit doe ik met een apparaatje dat ik ooit van marktplaats plukte.
De Z1 en RY30 zitten hier ook op en nu kan ik voor elk instrument met een draaiknop kiezen of het midi vanuit de PC, RY30 of Z1 krijgt.
Jammer alleen dat ik geen data (zonder kabels om te switchen) vanuit mijn RY30 of Z1 via de PC kan sturen alleen direct naar een instrument dus.
Maar goed, ik ben er zo even tevreden mee en als ik wil kan ik de eerder beschreven MTP wel als patchbay gebruiken om de midi vanaf de Z1 en RY30 naar de midi in van mijn pc interface sturen en vanaf daar weer terug naar de midi out (denk ik).
En oja, volgens mij had ik ook nog eens een verkeerde kabel gebruikt voor de MTP aan te sturen (ik ben nogal een kabelkneusje), maar daar kwam ik van de week pas achter (null kabel of zoiets) maar ik heb geen zin om nog tijd uit te geven eraan op dit moment...is allemaal wel oké zo!

MTP kopen?

Ok als het werkt dan werkt het maar je kan nu die MTP toch ook als stand alone patchbay gebruiken?
Dan kan je hem gebruiken op de manier zoals boven beschreven, als een router
voor op te nemen controller data van je al je midi apparaten naar je pc.
Je kan dan ook bijv. met de knoppen van het ene apparaat de filters van het andere apparaat aansturen (als je de controller gegevens in pc in realtime kan hernoemen tenminste)

ja precies dat wil ik ook gaan doen hoewel het niet heel veel haast heeft.
Ik vraag me wel af hoe ik dit voor elkaar moet krijgen in Ableton.
Had het eerder al geprobeerd maar ben er toen niet echt uitgekomen.
Ik zal me er eens in gaan verdiepen als ik wat andere zaken afgerond heb.

Back