Jupiter-4 (met chorus ruis) bezitters?

conso

Fold it
Ik was afgelopen week wat opnames aan het maken met een Jupiter-4 en merkte dat de beruchte ruis van de chorus in rustige stukken toch wel duidelijk hoorbaar is. De chorus is wel erg karakteristiek op de Jupiter, dus simpelweg uitzetten is niet de oplossing.

Met EQ'ing tast je toch snel ook het karakter van de sound aan. Een noise-gate heb ik nog nooit gebruikt, maar ik lees hier en daar dat die de ruis dan wel kan afstoppen, maar dat het hele signaal dan bij het bereiken van de ondergrens wegvalt. En het gaat me echt om de ruis die hoorbaar is terwijl de Jupiter nog bespeeld wordt.

Hoe gaan andere gebruikers met dit noise probleem om? Is er bijvoorbeeld door een techneut iets aan die JP-4 chorus te veranderen, zodat de ruis aanzienlijk minder wordt maar de klank niet echt veranderd?

Of is er i.p.v. een Noise-Gate juist andere betaalbare randapparatuur die veel geschikter is?

Ik was afgelopen week wat opnames aan het maken met een Jupiter-4 en merkte dat de beruchte ruis van de chorus in rustige stukken toch wel duidelijk hoorbaar is. De chorus is wel erg karakteristiek op de Jupiter, dus simpelweg uitzetten is niet de oplossing.

Met EQ'ing tast je toch snel ook het karakter van de sound aan. Een noise-gate heb ik nog nooit gebruikt, maar ik lees hier en daar dat die de ruis dan wel kan afstoppen, maar dat het hele signaal dan bij het bereiken van de ondergrens wegvalt. En het gaat me echt om de ruis die hoorbaar is terwijl de Jupiter nog bespeeld wordt.

Hoe gaan andere gebruikers met dit noise probleem om? Is er bijvoorbeeld door een techneut iets aan die JP-4 chorus te veranderen, zodat de ruis aanzienlijk minder wordt maar de klank niet echt veranderd?

Of is er i.p.v. een Noise-Gate juist andere betaalbare randapparatuur die veel geschikter is?

istoch zelfdej6/60choruis

Een noise gate heb je wat aan als de ruis optreed wanneer je niet speelt.

Zit de ruis mee in het geluid zelf dan heb je niets aan een gate

Een externe chorus is wel degelijk een optie, zelf gebruik ik een CE20 onder de juno's en jupiter.

Wat *ik* doe, is opnemen met ruis, en nadien via PC de ruis wegfilteren door het ruisspectrum te analyseren in een stil stuk (waar dus enkel ruis te horen is). Ik weet niet welke programma's allemaal die optie hebben; ik doe het (als amateur) gewoon in het gratis Audacity.

Wat *ik* doe, is opnemen met ruis, en nadien via PC de ruis wegfilteren door het ruisspectrum te analyseren in een stil stuk (waar dus enkel ruis te horen is). Ik weet niet welke programma's allemaal die optie hebben; ik doe het (als amateur) gewoon in het gratis Audacity.

- Daar moest ik ook meteen aan denken.

- Een externe chorus is ook een optie.

- Een gate gaat niet werken.

- Mochten er mogelijkheden zijn de chorus technisch aan te passen zodat de ruis verminderd, dan ben ik ook erg geintresseerd!

Maar vermengt de noise zich niet met het geluid dat door het chorus heen gaat op het moment dat je wel speelt? Dat cyclische effect wat je zachtjes hoort dat komt dan veel dramatischer terug in het geluid van de synthesizer, kan me niet voorstellen dat dat niet de ruis totaal maskeert tenzij er echt iets stuk is.

Ee audio voorbeeldje van de ruis zou wel handig zijn.

Wat jij als Ruis ervaar zou wel eens kunnen Lekker vol gruizig analoog zijn voor een ander.

misschien niet een goedkope tip. maar ik doe bij de junos en jupiters eigenlijk het zelfde al vic.
Een andere chorus. Zelf gebruik ik die uit de space echo. Trouwens ik gebruik best vaak een noisegate voor signalen buitenaf. zeker als je gaat compressen enzo wordt je ruisdrempel omhoog getrokken.
Een beetje goede noisegate kun je zo instellen dat hij niet meteen je sound afkapt.

Dank voor alle replies :halleluja

Een noise gate heb je wat aan als de ruis optreed wanneer je niet speelt. Zit de ruis mee in het geluid zelf dan heb je niets aan een gate Een externe chorus is wel degelijk een optie, zelf gebruik ik een CE20 onder de juno's en jupiter.

Ja, dat idee had ik ook bij een Noise Gate. Ga dit weekend de CE-20 eens uitproberen met de Jupiter chorus uit.

Goede tip ook, maar ik gebruik de laptop in het geluidshok enkel om een Nord Modular te editten, en dat wil ik eigenlijk voorlopig zou houden. Voor mij werkt opnemen en nabewerken op computer niet prettig. Neem nu op een Tascam DP-008 op.

- Daar moest ik ook meteen aan denken.
- Een externe chorus is ook een optie.
- Een gate gaat niet werken.
- Mochten er mogelijkheden zijn de chorus technisch aan te passen zodat de ruis verminderd, dan ben ik ook erg geintresseerd!

Dit weekend ga ik testen met een geleende CE-20. En mocht ik horen dat er een hardware mod is die de ruis aanpakt dan laat ik het zeker even weten.

Maar vermengt de noise zich niet met het geluid dat door het chorus heen gaat op het moment dat je wel speelt? Dat cyclische effect wat je zachtjes hoort dat komt dan veel dramatischer terug in het geluid van de synthesizer, kan me niet voorstellen dat dat niet de ruis totaal maskeert tenzij er echt iets stuk is.

De Jup is niet stuk, is helemaal geserviced, en ik heb die beruchte ruis al bij meer exemplaren gehoord. Er zit gewoon flinke dot ruis op de Jupiter. Als je je recorder hebt lopen en het Jupiter kanaal open hebt staan maar je maar neemt af en toe een paar vegen Jupiter op zou eindeloos veel moeten in- en uit faden.

Ee audio voorbeeldje van de ruis zou wel handig zijn. Wat jij als Ruis ervaar zou wel eens kunnen Lekker vol gruizig analoog zijn voor een ander.

Ja, gruizig is het wel, maar ik zou het lekker vinden als ik dat gruizige effect dan ook kan minimaliseren. (Ook als een ander alles altijd gruizig wil horen! :;))

misschien niet een goedkope tip. maar ik doe bij de junos en jupiters eigenlijk het zelfde al vic. Een andere chorus. Zelf gebruik ik die uit de space echo. Trouwens ik gebruik best vaak een noisegate voor signalen buitenaf. zeker als je gaat compressen enzo wordt je ruisdrempel omhoog getrokken. Een beetje goede noisegate kun je zo instellen dat hij niet meteen je sound afkapt.

Yep, een andere chorus hang ik dus komende dagen aan. Misschien komt een noise-gate dan toch nog eens pas voor andere ruisproblemen.

je kunt je BBD Chorus vervangen door een VST plugin (of is dit vloeken in de kerk)
BBD Echo-80, of Overloud VKFX, Vintage Keyboard FX Suite komen wel in de buurt.

Als het om een opname gaat is het altijd beter om je effecten in de mix te hebben. Dan heb je controle over het eind resultaat (=totaal mix)

Je Juup zal inderdaad niet stuk zijn; alle oude Roland chorussen ruisen nu eenmaal. Dat bepaalt grotendeels hun klank, maar als er verder geen muziek te horen is valt het wel op. :)

Back