Input module voor modular synth

SRPP

Ouwe rot
Ik ben bezig met het bouwen/ samenstellen van een modulaire synthesizer, en gezien het feit dat ik een bassist ben zal ik vooral basgitaar willen gebruiken als input voor de synth.
Denk dat er redelijk rap een pitch-to-CV zal komen, maar in eerste instantie ben ik op zoek naar een input module om zelf te bouwen.
Nou had ik tijdens mijn speurtocht een mooie gezien maar die niet bewaard, en er is zo'n woud van informatie beschikbaar dat ik hem niet meer terug kan vinden. De volgende kandidaten heb ik nog wel:
MFOS guitar trigger voor Soundlab
Ondanks de naam alleen gate en geen trigger?
De EFG van Oakley
Hier zijn de PCB's van uitverkocht, maar zou wat kunnen zijn.

Er een kopen is ook een optie, de Doepfer A-119 is niet heel duur (je moet al erg uitkijken wil je met zelfbouwen niet duurder uit zijn).

Deze Paia is ook nog een optie

Maar deze Digisound module is tot nu toe wel de beste optie

Ik dacht alleen dat ik nog een andere had gezien, die zowel triggerde bij note on als off en tegelijk ook een gate had, maar die kan ik dus niet meer terug vinden.
Iemand ideeen? Dacht dat er ook kant en klare PCB's van te koop waren.

Laatst gewijzigd:
Inmiddels nog een paar kandidaten gevonden, wel handig om ze allemaal bij elkaar te hebben staan.
Serge Voltage Controlled Slope
Behoorlijk wat features, zou wel wat kunnen zijn.
Deze van Hoshuyama
Beetje weinig features en alleen gate, geen trigger?
Harry Bissell heeft er een ontworpen voor zijn gitaarsynth
Schijnt erg goed te werken. Met drie parallelle secties (in het artikel staan maar bij 1 sectie waardes bij de componenten).
Weird schema van Exp.Anonymous
Nog een, alleen follower
Een fraaie van Polyfusion
Met response switch, wel alleen gate.
Plain jane van meneer Horn, geen trigger

Nou hebben we wel genoeg keus, denk ik :)

Een aantal van die schema's heeft alleen gate, misschien kan de condensator en diode aan de uitgang zoals in dit Paia schema uitkomst bieden?
Paia%202720-11%20Envelope%20Follower%20Trigger.gif

Vraag me wel af hoe dat dit werkt met hertriggeren.

Ben je van plan een PCB te kopen of zelf te maken?

Bedenk ook dat je van een gate altijd een trigger kunt maken, als die er nog niet opzit.

Je was me voor. Een oplossing om een 'mooiere' trigger te verkrijgen is een 555 monostabiel circuit toevoegen. Dan heb je wel een IC extra natuurlijk.

Denk dat ik het PCBtje zelf maak als er niks moois kant en klaar beschikbaar is. Eerlijk gezegd heb ik op dit moment heeeel weinig tijd beschikbaar om op zolder wat te solderen, dus zo'n bestuukte print zoals je bij Curetronic kan kopen (jammer genoeg hebben ze geen envelope follower) zou helemaal fijn zijn. Of misschien toch zo'n Doepfer module.

Vond net (nog) meer info. Over die Polyfusion, en kennelijk werkt zo'n Arp 2600 follower ook goed (meer filtering). Ze vergelijken de filtering van een aantal followers.
Vergelijk verschillende envelope followers (en Buchla 230A)

Hier de ARP follower (en ringmod):
ARP2600%20Follower.JPG

Je wilt eigenlijk meerdere dingen hebben: een envelope follower om met de amplitude van je signaal een aantal dingen aan te sturen (naar filtertje voor auto-wah, joepie!), een versterker van het signaal, en waarschijnlijk ook een om het signaal weer naar beneden te halen om vervolgens door je amp te knallen?
Zelf heb ik http://cgs.synth.net/modules/cgs60_sba.html gebouwd, maar nog niet gebruikt. Kun je de modular mee in je effect pad zetten, of je signaal versterken om te gebruiken in de synth. Voor de envelope follower zou ik zelf voor de Oakley gaan. Eigenlijk ben je met die al klaar, maar de CGS Stomp Box adapter is zo goedkoop, dat je hem eigenlijk niet kan missen ;-) PCB voor die van Oakley is in januari weer verkrijgbaar volgens de website.

Voor de Pitch-naar-CV, dat is helaas niet op een goede (analoge) manier te doen. Wat je wel zou kunnen doen is een MIDI pickup, of iets als http://www.sonuus.com/products_b2m.html .

Onze bassist gebruikt nog steeds de ENV follower van de oude Formant. Voor een pitch naar CV heeft die van alles geprobeerd maar niets gevonden wat echt zeer goed leek te werken. Veel pitch to CV werken op een gewone gitaar best OK maar lijken op een bas in de knoop te slaan.

Onze bassist gebruikt nog steeds de ENV follower van de oude Formant. Voor een pitch naar CV heeft die van alles geprobeerd maar niets gevonden wat echt zeer goed leek te werken. Veel pitch to CV werken op een gewone gitaar best OK maar lijken op een bas in de knoop te slaan.
Niet zo heel gek, een flink lage noot heeft een frequentie van 30 Hz, dus een periode duurt 33 miliseconde. Pitch naar CV moet eerst de frequentie kunnen meten alvorens een CV te kunnen produceren, en een delay van 33 ms hoor je natuurlijk erg snel ;-)
Die dingen van AXOM doen het beter, die kijken naar de klik die het plectrum maakt bij het aanraken van de snaar. Die klik of tik schijnt uniek te zijn voor elke toonhoogte. Jammer dat ik nooit met een plectrum speel ;)

Jammer dat ik nooit met een plectrum speel ;)

+1 :D

Ik hoopte toch eigenlijk dat zo'n Analogue Systems RS-35 zou gaan werken, hmmm...... eens kijken of ik ergens ervaringen kan vinden, of beter nog, ergens zon ding uit kan proberen. Die B2M van Sonuus is ook interessant, en kost weinig, maar dan heb je wel weer Midi to CV nodig, nou is dat natuurlijk altijd wel een nuttig iets om erbij te hebben zitten.

Afijn, denk dat ik toch wel een eigen brouwsel voor die input module in elkaar zal flanzen, iets geinspireerd op, zullen we maar zeggen. Formant was ik trouwens nog vergeten inderdaad --> In het frans
Ziet er niet uit als een "full wave rectifier" met maar een diode? Weet niet of het wat uitmaakt. Verder wel goed te doen qua schema, dat gaat op gaatjesprint ook nog wel.

Edit:
Overigens vind ik het wel acceptabel dat zon lage B niet werkt met P2Cv, mijn octaver werkt vanaf ongeveer de "A" op de E-snaar en comfortabel vanaf de "C" op de A-snaar. En eventueel zou ik mijn bassen nog wat hoger kunnen stemmen met een dunnere set snaren. Een aantal vijfsnaren zijn al E-A-D-G-C gestemd, maar A-F is ook een optie (moet de synth wel een lagere octaaf erbij verzinnen).

+1 :D
Ik hoopte toch eigenlijk dat zo'n Analogue Systems RS-35 zou gaan werken, hmmm...... eens kijken of ik ergens ervaringen kan vinden, of beter nog, ergens zon ding uit kan proberen. Die B2M van Sonuus is ook interessant, en kost weinig, maar dan heb je wel weer Midi to CV nodig, nou is dat natuurlijk altijd wel een nuttig iets om erbij te hebben zitten.
Via MIDI is in elk geval een veilige optie, aangezien daar producten op de markt voor zijn, en die dingen softwarematig kunnen filteren (alleen bruikbare data). Scheelt een hoop 'rommel' in je signaal.
Elke fabrikant heeft wel een oplossing. Bijvoorbeeld Roland met:
http://www.roland.com/products/en/GK-3B/index.html en http://www.roland.com/products/en/GI-20/index.html
Wat je zou kunnen doen is de lagere snaren besnaren met snaren (oeps, onoverzichtelijk taalgebruik) met slechts de helft van de diameter van de originele snaren (4 keer scheepsrecht?) . Zitten ze weliswaar een octaaf hoger, maar je apparaat doet het nog steeds prima, en pitch detectie gaat sneller.

Zo'n Gk3 is ook een optie, maar vind dat nogal draken van dingen, tis zo'n klont aan de buitenkant, speciale kabel nodig etc etc. Werkt wel het beste, denk ik.

Misschien eens een topicje voor beginnen om te zien wat de ervaringen zijn.

Back