Breedte behuizing modular synth

SRPP

Ouwe rot
Hallo allemaal, ben bezig met de zelfbouw van een modulaire synthesizer, en nu vroeg ik mij af of mensen hier een mening/ervaringen hebben over de breedte van zo'n case.
Als je rails gebruikt zit je vast aan 84 eenheden. Maar nu zat ik eens te kijken wat er allemaal in zou moeten komen, en nu zit ik al in het derde rek (net gisteren ook PCB's besteld voor Haibles living VCO's) :)
Dus misschien heeft het wel zin om de rekken wat breder te maken, 42cm (^84eenheden) is ook niet heel breed.
Wat denken jullie? 100eenheden breed maken, of 120, nog breder?

Je kan het zo breed maken als je wilt natuurlijk.
Welk formaat worden de frontplates? (als je gaat diy'en zou ik voor 5u gaan)
Wil je alle in 1 kast of mag een 2e eventueel ook?
Moet het geheel draagbaar blijven?
Hoe hoog mag het worden?

Bovenstaande vragen moet je in ogenschouw nemen......aan de hand daarvan kun je en beslissing nemen,

Breedte naar eigen inzicht. Hou rekening met je voedingslijnen dat deze lang genoeg zijn. Een module zonder voeding is toch zonde

Mijn kasten zijn allemaal 5U hoog en 20U breed.
Rails gebruik ik verder niet. Gewoon twee houten latjes aan de binnenkant waar ik de boel tegenaan schroef.

Jullie maken allemaal zelf patchleads? Ik kan me namelijk voorstellen dat het handiger of minder handig uitkomt met een bepaalde lengte/breedte. Een standaard 19" kast is 42cm, patchleads van 50/60cm werken dan prima. Als je hem veel breder maakt dan heb je meteen een stuk langere leads nodig 80cm tot 100cm, denk ik.

Vroeg me af of mensen meer van dit soort praktische overwegingen hadden. Wij hebben veel lundia kasten, dus breder dan zeg 95cm is niet handig. Qua hoogte maakt het me niet zoveel uit, afgezien van het feit dat ik kasten met een enkele rij modules wel fraaier vind dan met meerdere rijen. Transportabel is (nog) niet echt een overweging.

Denk er inderdaad ook aan om gewoon houten latjes te gebruiken om ze tegenaan te schroeven, da's wel zo handig. Wat denken jullie van afscherming? Ervaringen met schoolbordenverf iemand (bevat ijzerdeeltjes)? Of gebruiken jullie aluminiumfolie?

Als je hem veel breder maakt dan heb je meteen een stuk langere leads nodig 80cm tot 100cm, denk ik

Ik hou er rekening mee wat betreft het vullen. Mixers en multiples in het midden en daardoor weinig echt lange kabels nodig. Zorgen dat modules die qua flow vaak achter elkaar zitten ook wat dichter bij elkaar zitten, etc.

Denk er inderdaad ook aan om gewoon houten latjes te gebruiken om ze tegenaan te schroeven, da's wel zo handig. Wat denken jullie van afscherming? Ervaringen met schoolbordenverf iemand (bevat ijzerdeeltjes)? Of gebruiken jullie aluminiumfolie?

Niet afschermen, nergens voor nodig. Tenzij je er met je radiozender vlak naast gaat zitten natuurlijk...

ik hou het bij de 19" standaard:

- Een "echte" Modular heeft een pak aparte modules. Die (toekomstige) van mij, en ik ben niet de enige, heeft al bepaalde modules in groep; 4 VCO's met 1 front, 1 front met 2 VCF's en 1 VCA met bijhorende EG's, etc... m.a.w. mijn modular is niet echt een modular. Doepfer verkoopt ook een totaal unit op één print.
Ik hou het bij Units die steeds 5U hoog en 84 eenheden breed zijn omdat ik, mocht het nodig zijn, toch nog totale groepen kan verplaatsen. Ook zet ik me niet schaakmat als ik later van bvb Doepfer bepaalde modules wil kopen...
Ook randapparatuur is vaak 19" standaard...

Alles wordt later wel ingebouwd in een mooie houten kast die vermoedelijk 20U hoog zal zijn en 3x 19" naast elkaar kan huizen. Of groter... maar da's een droom!

Ik hou het ook bij eurorack in standaard 19" breedte omdat :
-ik vijf eurorack-formaat kasten gekregen heb de ik in 2 + 2 + 1 combinatie ga gebruiken.
-het door plaatsgebrek niet groter kan.
-het eventueel draagbaar moet worden.

Denk dat ik morgen eens even bij de lokale houthandel langsga. Iets van 60cm inwendig lijkt me wel wat (120 eenheden breed). Maar meteen voor twee kasten hout kopen, en als het even kan ook meteen de sponning erin laten frezen, hoef ik ze zelf alleen nog in elkaar te lijmen. Ben alleen nog niet uit welke kleur ze moeten worden. Ik heb nog zwarte en blauwe beits, maar eigenlijk is kersen of mahonie wel mooi voor zo'n synth beetje moog-ie.
Maar als jullie het over 5u hebben dan bedoelen jullie 3HE in 19" als je het over Doepfer modules hebt, toch? Zijn er mensen hier die zo'n hoger systeem hebben als Moog/.com/MOTM?

5U is de hoogte van Moog, dotcom en MOTM modules (en nog een paar ;-) ). Dat is ongeveer 22cm. Mijn kast is 16U breed, 10U hoog (twee rijen modulen met 5U hoogte dus). Reden: dan kan je precies uit met een plank van 250 cm lang. 32 aan module ruimte. Terwijl er bij 20U breedte ik ongeveer evenveel hout nodig had voor een rij. Scheelt toch weer 12 modulen hè? ;-)

Back