Ableton 8 + virus B= !@#$%@**!

abumation

Stamgast
Hoi,
Hoop dat hier iemand is om m'n misselijkmakend probleem snel opgelost te krijgen.
Het probleem is Ableton 8 + Access Virus B. M'n geluidskaart is een simpele M-Audio FW410 en dit alles in/aan een Macbook Pro.
Noten blijven na een aantal maten hangen. Het lijkt erop of de Virus continue midi data krijgt gevoerd. En er na een aantal maten dus een overload is aan data die de Virus niet aan kan.

Ik dacht dat m'n MPK49 misschien een en ander in de war stuurde, maar dit blijkt niet het geval. Zonder MPK blijft het ook gebeuren.
Af en toe verschijnen er ook vreemde tekens op het display van de Virus maar te kort om te weten wat dan wel. Het ligt volgens mij niet aan de Virus. Aan m'n RS7000 was ie altijd stabiel, zonder meer.
Andere hardware modules (bijvoorbeeld een Oberheim OB32) doen het prima...
Zijn er bekende issues waarvan ik niet op de hoogte ben?

Alvast dank voor jullie advies.
Groeten,
Koen

al met een andere sequencer getest? (met een mac zul je wel logic hebben. ik gok op geluidskaart-probleem als ik dit lees.

Heb helaas geen logic. Ben ondertussen na (veel) trial & error wel volgende te weten gekomen.
De Virus blijkt enkel te hangen in Mono patches (Edit menu: Common, Keymode; Mono 1,2,3 of 4). In poly mode blijkt alles prima. Het lijkt dan toch iets met de virus hoewel ik, zoals ik al vermeldde, dit nooit met m'n RS7k heb gehad.
Ben na wat google research meerdere topics tegengekomen met hetzelfde probleem, ook met andere virussen (TI, etc). Nergens wordt echter duidelijk aan wat dit dan wel ligt, of wat de oplossing is, buiten altijd patches polyfoon te maken.
Zijn er anderen die dit ook ervaren?
Groet
Koen

het zelfde probleem

het zelfde probleem

Ik heb het zelfde probleem.

Aangesloten op de virus b deze pattern dient af te spelen.
Aangesloten op een Korg electribe emx (alleen sync)

Ten eerste loopt de midi sync ( als de virus als eerste op de midi zit ) in het niets, na een aantal seconde loopt de virus al achter en speelt noten die ik niet in mijn pattern heb staan, De electribe slaat dan ook noten over.
De virus is dan ook heel erg traag,
-Draaien aan knoppen is niet meer realtime (grote vertraging)
-Van sound veranderen duurt een paar seconden.
-Multi sound`s zijn helemaal niet mogelijk, de virus loopt dan vast.
-De virus heeft deze problemen ook als ik mijn korg electribe`s los koppel van de virus. Dus alleen de pc en de virus b.

Dit gebeurd allemaal als ik mijn pc aan de virus heb zitten, met een midi keyboard werkt alles perfect dus ook de multi sound`s !

De midi controller lijkt het druk te hebben omdat de led continu blijft knipperen (data) , of komt dat door de sync?
Ik kom er niet meer aan uit, zou het misschien de midi controller kunnen zijn (goedkoop merkloos kabeltje).

Klinkt als een klassieke midi feedback (1 van je apparaten heeft waarschijnlijk soft thru aanstaan oid).
Andere mogelijkheid is dat je via Ableton midi software matig direct weer naar de MPK stuurt die het weer uitstuurt etc (midi feedback dus).

Om een dergelijk probleem aan te pakken zul je echt een een gedetailleerde beschrijving moeten geven van hoe je de boel hebt aangesloten. Eventueel ook met screenshot van je Ableton midi settings.

Een midi loop veroorzaakt een exponentieel groeiende overload aan midi data, daar gaat elk apparaat van over z'n nek.

Hoi, dat klinkt als advies in de juiste richting.
Heb een screenshotje toegevoegd van mn preferences.

Aan mn mac hangt een M-Audio FW410. De midi uit van de FW410 gaat naar de midi in van mn virus. Simpel, degelijk.
MPK49 hangt aan de comp via usb. Bij selecteren van de MPK bij control surface worden input & output op MPK49 port 1 gezet.

cheers

Attachments

• Screen shot 2010-11-28 at 14.59.54.jpg
    Screen shot 2010-11-28 at 14.59.54.jpg
    81 KB · Bekeken: 102
Normaal gesproken zouden je instellingen in orde moeten zijn echter weet je nooit wat een fabrikant (in dit geval akai) heeft geimplementeerd op driver niveau.
Kan best zijn dat ze met de sync of control surface data gewoon midi notes meesturen, of gewoon een overload aan midi data waardoor de virus over z'n nek gaat.

Wat je eens zou kunnen doen is met de meest minimale instellingen beginnen (M-audio midi out, MPK midi in) en de rest even weghalen om te kijken of je probleem dan nog steeds aanwezig is.

Je hebt niet perongeluk de midi thru/out van de virus weer aan de input van je MPK hangen oid?i

ik zou zoals hierboven gezegd effe gaan naar meest basic config en de MPK uit je configuratie halen.

ik heb zelf Virus B aan Ableton en heb nog nooie jouw probleem gehad
er zit ergens een midiloop-probleem in jouw config

Even voor de duidelijkheid: De setup om het probleem te lokaliseren is echt heel simpel: Mac -> FW410 (midi out) -> Virus B (midi in). Verder niets.
Het moet inderdaad een midiloop zijn. Alles wijst in die richting.
Maar zoals eerder vermeld, gebeurt dit ook als de MPK uit de setup wordt verwijderd.

Waarschijnlijk ergens een instelling die ik over het hoofd zie...?

Bedankt voor het meedenken!

tja, als dat je setup is, kan er geen midiloop zijn want je hebt geen loop...
en wat als je de Virus aan de Midi Out van je MPK hangt ?

(ben je van t stad zelf ?)

Ik zal eens checken wat er gebeurd als ik de de virus rechtstreeks aan de mpk hang. Ik dacht misschien aan een softwarematige midiloop. Ben nog niet heel bedreven met Ableton, vandaar.
Ik ben inderdaad uit Antwerpen centrum.

als je'r echt ni uitgeraakt, k ben wel bedreven in ableton en ben ook van't stad (woon op't zuid) dus ik kan eventueel wel's komen kijken (en eventueel mn virus meebrengen)

Bedankt Seiko, ik hou het in m'n achterhoofd. Ik pruts voorlopig nog even verder. Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd en zie geen oplossing. Ik vermoed dat Ableton ongewenste data verstuurd, waar de virus op flipt.
Zal als ik de kans zie mn oude pc nog eens de boel laten runnen, met een oude versie van ableton.

@Johngsnl: :biertje:

Back