Minimoog clone

Dirky

Ingeburgerd
ik zit al een tijdje met de gedachte een Minimoog te klonen. Zijn er nog SF'ers met dergelijke zotte gedachten?

Ik had nog een veel zottere gedachte, maar ik denk maar niet dat ik die hier ga delen. Zit ik dalijk nog op het politiebureau :P

Waarom zou je dat doen. Er zij al zo veel clonen en alternatieven die iets vergelijkbaars kunnen. En als je een mini wil, koop een mini. Anders heb je als geloof ik goedkoopste alternatief een Waldorf pulse die al dik klinkt. Verder kun je ook een voyager kopen die al iets goedkoper is, maar ook niet helemaal de mini. Ik denk niet dat je dat moet willen...

Ik zou wel graag een EMS VCS3 kloon willen. Kan ook zo gauw geen synth bedenken die daar een goed en betaalbaar alternatief voor is...

Dan heb je vooral 3 VCO's met die waveforms nodig, en het fameuze MiniMoog filter.
<OFFTOPIC>Over MiniMoogs gesproken: JMJ was vet gaaf gister!!!</OFFTOPIC>

Dat lijkt me een gaaf idee, ware het niet dat het niet echt nieuw is. Ik zou een Arp Odyssey klonen als ik jou was - Minis zijn makkelijk zat na te maken ;)

Ik zou wel graag een EMS VCS3 kloon willen. Kan ook zo gauw geen synth bedenken die daar een goed en betaalbaar alternatief voor is...

+1 :okdan:

Buiten dat het moeilijk is en dat ik zelf niet kan solderen, is alleen de prijs qua onderdelen al vrij hoog hoorde ik van een medeforummer om een vcs na te maken. Mini moet toch wel te doen zijn?

Anders een oud Buchla systeem nabouwen :P Das meer een goeie deal denk ik zo..

Waarom? In de eerste plaats een beetje nostalgie… en ik heb de meeste componenten liggen. Ik wil wel een mini maar heb geen 3000 euro teveel op mijn rekening staan… en geef toe, de sound is wel “speciaal”, niet?

voorlopig blijft het toch maar bij de gedachte... en heeft de modular voorrang!

Precies, wat kun je met je modular niet wat je met een minimoog kloon wel kunt? Het is natuurlijk wel handzamer, maar als je die weg gaat zou ik hem samen met een keyboard in een kast bouwen, en dan is het meteen niet meer echt goedkoop.

Buiten dat het moeilijk is en dat ik zelf niet kan solderen, is alleen de prijs qua onderdelen al vrij hoog hoorde ik van een medeforummer om een vcs na te maken. Mini moet toch wel te doen zijn?

Anders een oud Buchla systeem nabouwen :P Das meer een goeie deal denk ik zo..

Als je niet eens kunt solderen moet je al helemaal niet aan zo'n project beginnen. Bespaar jezelf een boel tijd, ellende en geld. Begin met kleine soldeer oefeningen zoals een LED looplichtje ofzo om het onder de knie te krijgen en ga dan langzaam over naar modules. Begin ook daar met eenvoudige modules.

www.musicfromouterspace.com is een goede site om kennis op te doen.

Geloof me... Zonder goede kennis van electronica en soldeerervaring is het zeer lastig om een Minimoog na te maken. Dat iets oud is wil niet meteen zeggen dat het makkelijk na te maken is. Succes!

En dan is er ook nog de vereiste afregeling.
Kan geen kwaad om ook daar even een blik op te werpen voordat een bepaald
circuit gekozen wordt. Voorkeur gaat dan ook uit naar projecten waar de volledige service-doc van beschikbaar
is incl de afregelprocedure (i.t.t. 'losse' schema's)

't Is meestal geen raketkunde, maar er zijn vaak wel wat spullen bij vereist (scoop, meters, voldoende geduld etc)

Grt !

Het zou me niks verbazen als dit nog wel eens goed van pas kon komen.

Toine

Laatst gewijzigd:
ik heb dat zotte idee ook wel eens gehad, en het is prima te doen.

alleen na nog eens een mini bespeeld te hebben, besloten het niet e doen.
ik kom altijd knopjes tekort, dus toch maar modular.
:koffie:

deze is naar goede bron op zo'n 2 minuutjes geassembleerd maar je neemt er best je tijd voor, een fout is snel gemaakt !

als je niet kan solderen, zou je misschien eens moeten nagaan hoe ze dat toen met Dolly hebben gedaan, dat schaap.

deze is naar goede bron op zo'n 2 minuutjes geassembleerd maar je neemt er best je tijd voor, een fout is snel gemaakt !

Nieuwsgierig naar die pdf, maar er lijkt wat mee aan de hand, 'k krijg m'n niet te zien (2 machines getest). Lukt 't jullie wel ?!

Nieuwsgierig naar die pdf, maar er lijkt wat mee aan de hand, 'k krijg m'n niet te zien (2 machines getest). Lukt 't jullie wel ?!

Aha, ja, wacht, zo eentje kan ik er ook aanleveren voor de KORG MS-20 :doei: 8o)

Goede oefening voor pakjesavond....

Waldorf Pulse (+) is inderdaad het goedkoopste alternatief, maar de vergelijking met de Minimoog gaat voor mij niet op. Beide hebben 3 vco's, maar klankmatig zijn het twee verschillende synths.
EMS VCS3 klonen? Dat probleem heb ik opgelost door in mijn RS-8500 van Analogue Systems het EMS Synthi Filter (RS-500) en de EMS Trapezoid Generator (RS-510) te laten bouwen. 10 dagen geleden opgehaald in Cornwall en aan deze twee modules ben ik nog niet eens toe gekomen.

Back