Verborgen synthesizer in de NordLead, een Kerstgeschenk...

Granulaire synthese met een NordLead???? Dacht het niet. Ik snap wat je bedoeld maar dat noem je geen granulaire synthese. Dat is dan amplitude modulatie.
Zonder wiskunde, akkoord? ;)
Granulaire synthese wordt, eenvoudig, toch gedefiniëerd als kleine stukjes audio signaal, die door een Envelope bewerkt worden? Die 'korrels' zijn tussen de 50 ms en 10 ms groot? Dat is wat de boeken mij leren...

De belachelijke snelle LFO's van de NordLead kunnen de Arpeggiators van 12,8 sec tot 7 ms (waarden 96 tot 127 vallen onder die 50-10 ms) laten triggeren. De Envelope triggert fraai mee. Het toetsenbord en de LFO1 kunnen de toonhoogten van van de korreltjes op gelijke snelheid moduleren, zelfs het Filter haalt dit.
Nadeel is de voice verdeling. Bij een NL 4 voice moet de 5de korrel de 1ste wegdrukken, terwijl dat bij een NL2X pas bij de 20ste gebeurt. Dat heeft dan weer gevolgen voor de Attack, die in het laatste geval duidelijk langer kan zijn...

Blijft natuurlijk de vraag of het mooi is, maar die vraag heb ik heel erg vaak bij Granulaire synthese :)
Om maar even te vloeken in de kerk: ik vind Raaymakers stuk met alleen maar korte pulsen ook niet echt mooi...
Maar die NordLead krijgt er een bijzonder krachtig geluid van en is bespeelbaar met de hand...

Wout

Ik bestempel dit toch meer als complexe amplitude modulatie. Bij granulaire synthese heb je onafhankelijke controle over een aantal parameters waaronder dichtheid en lengte van de omhullende (grain). Ik zie dit niet gebeuren met een simpele LFO aangezien deze (dichtheid en lengte) gekoppeld zijn als je ze in een normale synth gebruikt. Dit is echt essentieel in granulaire synthese want hiermee kun je unieke geluiden maken. Ook de golfvorm van de LFO is niet te manipuleren (althans dat dacht ik niet op de NL)

In de Nord Modular kan Granulaire Synthese weer wel met wat trucjes. Ook met andere modulaire systemen kan het.

Overigens kun je prachtige klanken maken met GS maar hetwordt vaak erg basaal ingezet.

Meestal wordt het als een techniek gebruikt om geluiden te creeren die vervolgens verwerkt worden in een compositie maar bij deze weet ik zeker dat meer dan 80% granulair is:

Barry Truax - Riverrun
Ianis Xenakis - Analogique
Danny de Graan - O Super Mom
Joel Ryan - bijna al zijn live concerten
En nog een paar waar ik even niet op kan komen...

@ Fourier
Ik denk ook niet aan een LFO, maar aan de Arpeggiator, die door één van de LFO's wordt aangestuurd. Ik weet dat het systeem niet de flexibiliteit van een Granulair programma heeft, bijvoorbeeld de vrijheid van iedere parameter van iedere korrel apart te regelen, daarom noem ik het in de NordLead pagina's Pseudo Granulair, net als de Hammondgeluiden ook Pseudo Additief zijn: een puls wordt zover gefilterd dat er een 'optelling' van twee sinussen ontstaat, maar het levert wel een sterk geluid, mede omdat de korrel zelf qua frequentie, timbre en volume gemoduleerd kan worden.

Het levert in ieder geval een sterk geluid en de parameters zijn niet meer als normaal, bijvoorbeeld de ModEnv op de frequentie ontstemd alles, wat weer bijgestemd kan worden door de 2de Osc te stemmen.

Ik heb Granulaire synthese links laten liggen, mede omdat ik de resultaten niet leuk vond, maar waarom is de definitie dan zo beperkt, terwijl er duidelijk meer onderscheid gemaakt dient te worden?

Wout

Laatst gewijzigd:
Leadsound met settings (zie foto).

Ik zal het stukje van Wout nog eens doorlezen wat ik kan de waarden van de verschillende knoppen niet uitlezen ( was toch SHIFT+LFO1waveform?)

Attachments

• Test_pelle_JPG.jpg
    Test_pelle_JPG.jpg
    385,9 KB · Bekeken: 130
  • TESTPelle.mp3
    1,3 MB · Bekeken: 143
... Ik zal het stukje van Wout nog eens doorlezen wat ik kan de waarden van de verschillende knoppen niet uitlezen ( was toch SHIFT+LFO1waveform?)
[Shift+LFP1 wave form] is eigenlijk helemaal aan het eind.

1 Met de Pelle mode geactiveerd ben je eigenlijk bezig in Manual mode, dus de waarden van de knoppen zijn precies zo als ze staan. Belangrijk om te weten.

2 Druk op [Auto] om Pelle's mode te verlaten en blijf van de knoppen af!

3 Open op de computer Lars Borndahl's tooltje NordGenerator (zie http://nm-archives.electro-music.co...y/Index_bestanden/Red_Lady/Nord_Generator.htm ) en geef op de synth het commando [Shift+Dump one]. NordGen verspringt, want die ontvangt SysEx. Opslaan op de computer, want dat kan je dan niet meer kwijt.
(NordGen is een eigenwijs tooltje, dus als het niet wil werken, mail me maar)

4 In NordGen met de muis op een knop gaan staan en links onder bij 'value' verschijnt de waarde.

5 Voor handig gebruik zet ik die waarden op een doc-file-tje om het eenvoudig te kunnen lezen, zie aan het eind van het Pelle artikel.

6 Wil ik een setting terug vinden, dan maak ik in de normale mode de combinatie [Shift+LFO1 wave form] en kan ik de waarde van een knop precies instellen.

7 Alles gezet, dan open ik Pelle's mode op de gebruikelijke wijze en klaar.

8 Helaas is er niet altijd meteen het gewenste geluid, want soms dienen de delays even gevuld te worden. Meestal doet de LFO1 Rate knop de job, maar soms ook een andere knop.

Dat NordGen is best een handig tooltje voor de NordLead, want het geeft zicht op de SysEx.

Wout

Ik heb een tweede filmpje gemaakt met nog wat meer mogelijkheden.

Zitten toch wel aardige sounds tussen.

@Mark E.

Gave sounds. Klinkt erg goed en je laat ook goed de verschillende mogelijkheden horen. Klinkt idd erg karplus strong achtig. Iig hoor ik duidelijk een delay met een hoge feedback die de toon produceert.

Toch maar op zoek naar een NL2 :D

ja inderdaad, het rechtergedeelte lijkt inderdaad op een feedback, vooral de decay knop.

het linker gedeelte genereert het geluid en de portamento knop blijft het zelfde doen.

Het is Karplus-Strong :D Niets meer en minder.
De ontwerpers van de Lead hebben dat er in gezet, maar konden het niet meer verder ontwikkelen omdat de synth de markt op moest. Daarna zijn alle gegevens na het vertrek van de ontwerpers bij Clavia vernietigd. Eind vorig jaar mocht een stagaire de tijd nemen het allemaal terug te vinden en heeft dat zeer goed gedaan.
Bij de omwerking van de Lead naar de 2X is deze code er uit gehaald.

Dat 'per ongeluk vinden' vinden verhaaltje heb ik verzonnen om de rechten internationaal te omzeilen. De erven Strong zijn daar nogal happig op en die universiteit waar het ontwikkeld is ook. Clavia heeft er nooit mee geadverteerd en nu is het niet meer te koop behalve tweede hands.

Ik had de Pelle mode nog niet via Midi geprobeerd, maar daar issie natuurlijk zeer bruikbaar. Per slot was de eerste versie van de uitgebrachte Lead een Rack! Jammer dat er geen verbinding is met het geheugen...

Mooie video, Mark.

Wout

Back