Zonder wiskunde, akkoord?Granulaire synthese met een NordLead???? Dacht het niet. Ik snap wat je bedoeld maar dat noem je geen granulaire synthese. Dat is dan amplitude modulatie.

Granulaire synthese wordt, eenvoudig, toch gedefiniëerd als kleine stukjes audio signaal, die door een Envelope bewerkt worden? Die 'korrels' zijn tussen de 50 ms en 10 ms groot? Dat is wat de boeken mij leren...
De belachelijke snelle LFO's van de NordLead kunnen de Arpeggiators van 12,8 sec tot 7 ms (waarden 96 tot 127 vallen onder die 50-10 ms) laten triggeren. De Envelope triggert fraai mee. Het toetsenbord en de LFO1 kunnen de toonhoogten van van de korreltjes op gelijke snelheid moduleren, zelfs het Filter haalt dit.
Nadeel is de voice verdeling. Bij een NL 4 voice moet de 5de korrel de 1ste wegdrukken, terwijl dat bij een NL2X pas bij de 20ste gebeurt. Dat heeft dan weer gevolgen voor de Attack, die in het laatste geval duidelijk langer kan zijn...
Blijft natuurlijk de vraag of het mooi is, maar die vraag heb ik heel erg vaak bij Granulaire synthese

Om maar even te vloeken in de kerk: ik vind Raaymakers stuk met alleen maar korte pulsen ook niet echt mooi...
Maar die NordLead krijgt er een bijzonder krachtig geluid van en is bespeelbaar met de hand...
Wout