Wie gebruikt wat?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Cozko

Ouwe rot
Hey,

....omdat er nog niets in deze 'rubriek' staat......

Ik ben benieuwd naar jullie mening over softsynth's in vergelijking tot VA's. In principe toch hetzelfde?! Of niet?

Wat klinkt beter je Nord Modular of Reaktor, de JP-8000 of de NI Pro52, de Waldorf Q of de PPG 2.V plug-in?
Met die softsynth's mis je natuurlijk de 'knoppen- feel', maar daar zijn ook weer allerlei hardware oplossingen voor. Tuurlijk heb je ook een up-to-date PC/Mac nodig met een goede geluidskaart etc.
'k Ben gewoon benieuwd dus naar andere meningen.

Cozko

Laatst gewijzigd:
Ik kan je verzekeren dat een 'mindere' VA zoals de JP-8000 echt minder vet/mooi/warm klinkt dan een goede softsynth. Met een Waldorf Q of een VirusB is het al een beetje een ander verhaal.
Het hangt natuurlijk wel sterk af van je geluidskaart. Met een simpele soundblaster klinkt alles fucked up.

Welke softsynth zou jij aanraden. (en ik heb inderdaad zelf een Virus en een Q) Ik heb zelf nog nooit een softsynth gehoord die ook maar in de buurt komt. Inclusief de Model E, Pro5 JX10
Op een of andere manier klinken ze toch killer, om al maar niet over de bassen te beginnen. Alleen met de gratis MDA DX10 heb ik een goede bas kunnen maken

Voor goede bass sounds is de Mercury van TC-Works echt behoorlijk goed. Maar, je hebt al een Virus en een Q.... resp nummer 2 en 1 op mijn verlanglijst!!!
Ik zit hier "zielig" te VA-en met zo'n foute JP-8000 en daarmee vergeleken klinkt die Pro52 softsynth echt wel goed, zoniet beter.

jp-8000

jp-8000

wat is er eigenlijk mis met de jp-8000/jp-8080. De hands-on control is toch fantastisch. Trouwens die bassen ook.
krietings
Chris

De hands-on control is inderdaad erg goed. Maar ik vind persoonlijk het geluid wat te slap en veel te braaf. Zolang je de JP8000 beschouwt als leuke digitale synth is er weinig mis mee. Ach, ik gebruik het ding dagelijks. De imitaties van analoge bakken zijn ronduit lachwekkend.
Het is uiteraard ook een VA van de eerste generatie. Vergelijk de JP maar eens met een nieuwere Q of een VirusB, dan weet je wat ik bedoel.

Ik gebruik reaktor, (meer om mee te spelen dan muziek te maken, want mijn PC+geluidskaart zuigt, latency van 40ms). Het leuke hiervan vind ik dat je echt in de structuur kan duiken van de synthesizers. (VCA's, VCO's ,ADSR's, filters, enz, enz,)Je hebt de beschikking tot allerlei synths (ensembles), zoals de SH-101, juno-60 enz.enz. Die uitgebreid zijn met distortion, stereo 2 tap delay en wat je zelf allemaal nog weet toe te voegen of aan te passen. Ze klinken erg goed, al weet ik niet of ze echt hetzelfde klinken als de orginele. En met een beetje fantasie bouw je zelf je eigen synthesizer. Knippen en plakken kan natuurlijk ook.

Maar Reaktor is echt geweldig en versie 3 is qua geluidskwaliteit met sprongen vooruit gegaan. Het zal wel veel mensen afschrikken omdat het er zo moeilijk uitziet maar als je standaard ensembles gebruikt dan is er niets aan het handje. Trouwens met deze versie hoef je eigenlijk alle andere NI instrumenten eigenlijk niet meer te kopen want die zijn eigenlijk een deratief van de Reaktor engine. (ff in de van dale checken hoor)
Wat wel jammer van de software is dat hij zoveel CPU kracht vergt, maarja je kunt niet alles hebben he. Dan maar spoor voor spoor opnemen zeg ik dan altijd. Maar het is die twee ribben uit je lijf wel waard hoor.

De Wave PPG is ook een van m'n favorieten en zelfs de maker van deze softsynth geeft toe dat hij toch heel erg veel op de hardware versie lijkt op een paar kleine details na.

En er zijn trouwens ook veel gratis softe synths die zo fout zijn dat je er rauwe geluiden uit kunt krijgen.

Deze link is een van de meest uitgebreide lijsten die je op inet kunt vinden.
http://www.kvr-vst.com/index.php

Maar het is behoorlijk moeilijk om bij te blijven en het kaf van het koren te scheiden. En het is niet altijd mogelijk om demo versie te checken.

En al wat ouder is deze link naar een artikel dat ik voor www.raw42.com had geschreven:
http://www.raw42.com/articles/tech/softsynths/softsynth_table.html

He boost

Die ensembles zaten er standaard bij, dus probeer het eens en zeg maar wat je er van vind.
Als je je nou nog verveelt; wie helpt mij met het bouwen van een vocoder in reaktor?

Wat ik graag wel zou willen zien is, dat we een lijst met elkaar maken met naar onze mening de beste softsynth's + website ervan, dit zou ik ook graag doen met plug-ins maar daar gaat het hier niet over. Ik hoop dat het jullie een goed idee lijkt, dan kunnen we een masterlijst maken.

ik doe wel de eerste:

REAKTOR - http://www.native-instruments.net/

Ik wil geen spelbreker zijn ofzo maar de softsynths van tegenwoordig trekken het nog lang niet als je het vergelijkt met echte synths neem bijvoorbeeld de Roland JP8000 of de Clavia Nord Modular ga dat eens vergelijken kwa dinamiek spectrum en toegankelijkheid ten opzichte van bvb de pro 52 of de PPG en om nog even terug te komen op het JP8000 verhaal ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt maar volgens mij snap je de bedoeling van al die knoppen niet, het enige nadeel van de jp8000 is dat hij verzuipt in de mix ten opzichte van een virus maar dit is goed op te lossen als je kennis van zaken hebt door middel van een beetje compressie

Origineel geplaatst door Sander W
Ik wil geen spelbreker zijn ofzo maar de softsynths van tegenwoordig trekken het nog lang niet als je het vergelijkt met echte synths neem bijvoorbeeld de Roland JP8000 of de Clavia Nord Modular ga dat eens vergelijken kwa dinamiek spectrum en toegankelijkheid ten opzichte van bvb de pro 52 of de PPG en om nog even terug te komen op het JP8000 verhaal ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt maar volgens mij snap je de bedoeling van al die knoppen niet, het enige nadeel van de jp8000 is dat hij verzuipt in de mix ten opzichte van een virus maar dit is goed op te lossen als je kennis van zaken hebt door middel van een beetje compressie

wat een ontzettend KUL-verhaal...je weet toch dat de JP8000, clavia en andere VA-synths ook gewoon computers met een kastje eromheen zijn? een DSP chip is gewoon een dedicated CPU..... als je verschil in dynamiek hoort ligt dat ofwel aan de algoritmes, ofwel aan de DA-convertors die gebruikt worden..

Olaf

Daar heb je helemaal gelijk, alleen het verschil zit hem erin dat een computer op de achtergrond windows moet draaien en daarmee andere toepassingen en dat de DSP chip van een synt helemaal en alleen bezig is met het produceren van geluid en met niets anders. Plus dat er ook nog een groot verschil is met de DSP chip die gebruikt word in de synths ten opzichte van de DSP die gebruikt word op de gemiddelde consumer kaart. Er gaat niets boven een echte en als je dat niet hebt gehoord of hebt begrepen denk ik niet dat je ooit het privilege hebt gehad om met goede apparatuur te werken.

Greetz Sander

Is toch wel een beetje persoonlijke smaak denk ik. Ik heb zelf ook een Nord Modular en als ik die vergelijk met bv. reaktor of VAZ modular heb ik altijd het gevoel dat die softsynths veel analoger klinken. En firma's zoals Dashsynthesis bieden nu zelfs reaktor ensembles aan met ongeveer net dezelfde synthengine als bv. JP8000 en Juno's, en deze klinken echt wel overtuigend. (www.dashsynthesis.com) Natuurlijk, er gaat niets boven een stel draaiknoppen, en een echt analoge synth!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back