compressie en quantitize maakt muziek kapot

7four

Ingeburgerd
wat is de functie van compressie en quantitize eigenlijk?

Ik gebruik nooit compressie omdat compressie dynamiek weghaalt. Je wil juist zoveel mogelijk dynamiek in muziek en compressie haalt dit weg. Dus wat is het nut?

Ik gebruik alleen compressie op drums om ze meer te laten dreunen, op drums vind ik het wel nuttig.

En quantitize snap ik niet. Door te quantitizen haal je de human feel uit de muziek. Als je iets live inspeelt zonder quantitize te gebruiken klinkt het veel natuurlijker en minder computer achtig.

Wat vinden jullie?

HI-LA-RISCH! haha!

Oh sorry.. ontopic! Niemand verplicht jou om compressie of quantise te gebruiken. Dat anderen het doen om hun geluid op te pompen of om hun arrangement strak te zetten, is een ander verhaal. Overigens geef je zelf al aan wat het effect is van het gebruik van die twee. Dus waarom je de vraag moet stellen is mij een raadsel.

De quantitise functie is wel handig als je alles met het muisje klikt ;) Je drums, bass en wat nog meer in dezelfde quantitise.. dat geeft toch wel net f dat beetje groef extra... Maar iets ingespeeld gaan quantizen? zou ik t eerder opnieuw inspelen als t nie lekker zit. of wel op q drukken?
Sommige doen ook aan dubbel compressen... Eerst op de channel.. dan op de bus. overal gaat wel compressie op.. (in house iig)
Als je goed compressed verlies je geen dynamiek... gaat meer om het harder of zachter zetten van peaks... levelen zonder aan de fader te zitten (A)

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik nooit compressie omdat compressie dynamiek weghaalt. Je wil juist zoveel mogelijk dynamiek in muziek en compressie haalt dit weg. Dus wat is het nut?

Da's een goeie vraag, maar als je denkt dat compressie nergens gebruikt wordt heb je een volstrekt misplaatst idee over hoe muziek gemaakt wordt. Het enige wat hoogstwaarschijnlijk nooit een compressor ziet is een symfonie-orkest; voor al het andere materiaal wordt het wel toegepast.

Vocalen hebben vaak compressie nodig; drums ook. In plaats van het te zien als "het molt de dynamiek" (wat overigens pertinent onwaar is) kun je het beter zien als "het lost probleempieken op".

Compressen wil niet zeggen dat je het dood moet stampen en moet laten pompen en zuigen. Zo'n ding heeft meer instellingen dan "uit" en "extreme sidechain".

En quantitize snap ik niet. Door te quantitizen haal je de human feel uit de muziek. Als je iets live inspeelt zonder quantitize te gebruiken klinkt het veel natuurlijker en minder computer achtig.

Laat dat nou -precies- de bedoeling zijn voor techno, electro en alle afgeleiden.

ik ben slechts een amateur/noob dus ik kan het mis hebben

ik weet dat compressie overal wordt toegepast, maar dat is naar mijn mening 1 van de redenen waarom muziek in het algemeen tegenwoordig zo waardeloos klinkt.

Muziek uit de jaren 90 klinkt veel beter dan muziek van tegenwoordig, want tegenwoordig wordt er veel meer compressie gebruikt, tenminste dat is 1 van de redenen denk ik

ik weet dat compressie overal wordt toegepast, maar dat is naar mijn mening 1 van de redenen waarom muziek in het algemeen tegenwoordig zo waardeloos klinkt.

Muziek uit de jaren 90 klinkt veel beter dan muziek van tegenwoordig, want tegenwoordig wordt er veel meer compressie gebruikt, tenminste dat is 1 van de redenen denk ik

Tsja
De typische reactie van een oude lul (in wording).
De muziek van vroeger (je jeugd) was in alle opzichten beter dan nu.

Zo ben ik echt een ouwe lul en vind alles uit de jaren 70 veel beter dan nu!

Paul

Compressie wordt al jaaaaren gebruikt in de muziek. Zoals Yoozer het al mooi omschreef. Het is om probleem pieken uit je opnamens te halen. Niet om perse je muziek kapot te pompen om het maar harder te krijgen. Dat uiteindelijk de laatste 10 jaar de industrie zo enorm veel compressie is gaan gebruiken om maar de hardste track op de tv of radio te zijn, staat geheel los van of het lekker klinkt. Het is onderhand meer een marketingstrategie om maar niet bij de concurrentie in het niet te vallen (google maar even loudness war). Waardoor dus ook vaak de muzikant zelf het niet voor het zeggen heeft over zijn eigen mastering.

Nou noem je zelf de jaren 90 als voorbeeld. Maar dat was eigenlijk al veel harder en met meer compressie dan de jaren 80. Maar voor het gehoor klinkt het dus niet automatisch slechter of met minder dynamiek. Je kan namelijk ook gewoon compressie gebruiken zonder je dynamiek kapot te draaien.

wat is de functie van compressie en quantitize eigenlijk?
Ik gebruik nooit compressie ...
Ik gebruik alleen compressie ...

Beetje verwarrende openingspost :erm:.

De functie heb je net zelf omschreven?
Het is niet dat je ze moet gebruiken ofzo, he.
Zie je er het nut niet van in, gebruik ze dan niet ...

Een truc van de jaren 70 was om het signaal zo "heet" (hoog volume) mogelijk op tape te krijgen; het resultaat: compressie (want tape doet interessante dingen als het ingangssignaal te hoog is).

http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_compression - 1977 voor het eerst beschreven. Maar compressors werden natuurlijk al veel langer dan dat toegepast.

Er zijn een dozijn redenen te bedenken waarom dat muziek niet goed klinkt (inclusief het zelf ouder worden), maar compressie an sich is daar niet deel van, en tja, wat "overmatig" behelst... vervorming is ook iets wat je over 't algemeen liever niet wil, toch zal iedere rockgitarist je vertellen dat 't nou juist -wel- de bedoeling was :P

Mag ik even zeggen dat ik 'Quantitize' echt een heel irritante (doch veel-te-vaak-gemaakte) taalfout vind, als je [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Quantize"]'Quantize' bedoelt?

Bij mijn samples is het zonder quantize
niet altijd swing wat de klok slaat.
Soms gewoon uit de maat, haperen of gaten.

Na het quantizen kan ik altijd nog de swing-functie
eroverheen doen.

Je stelt dat compressie en quantizen dingen kapot maakt, je gebruikt het niet en kent de functie niet, maar dan weer wel? ...

ja sorry, mijn openingspost was natuurlijk slecht geformuleerd

het punt was een beetje dat ik niet van veel compressie hou, een beetje compressie is nodig in muziek, maar er wordt vaak teveel van gebruik gemaakt. Maarja dat is een persoonlijke mening

misschien moet je die muziek dan maar niet kopen en niet luisteren. als andere mensen het mooi vinden moet je er bij schikken. zo is het leven "het gaat niet altijd zoals jij het had verwacht" als je dat kan ben je een ster ying/yang. trouwens als je naar een club gaat moet alles weldaar worden gecompressed anders kan de eigenaar het zooitje weg gooien na afloop.

En e-nummers zijn slecht voor je. (maar wel lekker)

Back