Weten jullie misschien leuk accoorden schema's

sowhat

Ik ben Tof
hoi allen !!!

Ik ben helemaal gek van strings !!!! (je mag zelf inbeelden welke)

maar effe serieus.....

weten jullie misschien leuke accoorden die ik kan spelen.
Op dit moment blijf ik maar hangen op de basis accoorden, maar met pielen op de toetsen wil niet echt lukken.

dus hier bij , kunnen jullie mij een beetje helpen ??

Koop iets als "The gig bag book of picture chords for all keyboards". Staan 500+ akkoorden in met de foto's erbij zodat je weet hoe je je vingers neerzet. Genoeg om vlp mee vooruit te kunnen.
Wat je ook kan doen is een specifiek lesboek kopen welke gebaseerd is op het spelen met akkoorden.

Succes

vele oude houshitjes zijn: am, f, g (accoord) en dat het hele nummer lang:)

leuke apparte accoorden schema's:

Am accoord(bas op a), GM accoord(bas op bes), f accoord(bas op c), c accoord(bas op g en c)
eeuuhhh.....
dm accoord, g accoord, (weet de naam niet) sla de f de bes en de d in , c accoord(en de bas steeds op de d)
euhhhhh.....
f accoord(bas op f), c accoord(bas op e), dm accoord(bas op d)

maar lijkt me beter als je eerst wat acoorden leert.

viel spass

je hoeft de akkoorden toch niet bij naam te kennen om ze te spelen? druk gewoon wat willekeurige toetsen in, drie a vier noten die lekker bij elkaar klinken op dat moment in de track. akkoorden zijn uiteindelijk niks anders dan namen voor bijeengeraapte noten.
nou maar hopen dat mijn leraar muziektheorie dit niet leest.

cyan heeft gelijk.

Ik ken maar 10 procent van de accoorden die ik speel. Maar heeft wel een aantal jaartjes geduurd voordat ik 1. nieuwe accoorden heb geleerd (betrekkelijk eenvoudig) 2. combinaties leerde van accoorden 3. te "spelen" met accoorden en baslijnen.

Wat erg goed helpt. Pak een nummer wat je lekker vind klinken. zet je keyboard aan. En zoek de accoorden die gespeeld worden. Je leert zo nieuwe accoorden en je leert welke accoord bij welke andere accoord kpast en klinkt.

Origineel geplaatst door cyan_circle
je hoeft de akkoorden toch niet bij naam te kennen om ze te spelen? druk gewoon wat willekeurige toetsen in, drie a vier noten die lekker bij elkaar klinken op dat moment in de track. akkoorden zijn uiteindelijk niks anders dan namen voor bijeengeraapte noten.
nou maar hopen dat mijn leraar muziektheorie dit niet leest.

:geslaagd:

beetje harmonieleer kan wonderen verrichten

Origineel geplaatst door JazzMann
beetje harmonieleer kan wonderen verrichten

is ook zo, ik studeer het niet voor niets, maar ik bedoel dat het stom is om alleen de akkoorden te spelen die je kent. pak er eens een extra noot bij en kijk hoe het klinkt; experimenteren enzo...

tis natuurlijk ook wel een beetje de truc:D :D :D :D :D :D :D :D

Origineel geplaatst door justin
tis natuurlijk ook wel een beetje de truc:D :D :D :D :D :D :D :D

eh...ja...natuurlijk...:confused:

Hahhhhahhhahaha:D :biertje:

Origineel geplaatst door dextron
Volgens mij kom je hier ook een eind mee...

http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
http://members.aol.com/chordmaps/

tnx for the link man !

soms zit ik gewoon een half uur achter mijn toetsen, en nog steeds komt er nog nix hoorbaar uit.

en dan heb ik al de bale er in en zet dan alles weer uit.

Maakte voorheen veel house muziek, gabber en club , maar dat ging gewoon noot voor noot inspelen.

Maar een echte commercieel pop nummer is toch wel wat anders.....

daarvoor heb ik het talent er niet voor.

maar jah ik ga wel verder pielen met de toetsjes....................

Origineel geplaatst door supermingwoe

maar jah ik ga wel verder pielen met de toetsjes....................

& spelen op de knopjes

lol

Het beliangrijkste is dat je de intervallen tussen de noten snapt. Je kan een bepaald akkoord op c, ook op d spelen, dit klinkt dan het zelfde als wanneer je het c akkoord 1 omhoog transposed in je sequencer. ALs je hier een beetje mee speelt leer je al heel veel.
Probeer ook eens wat nummers na te spelen die je mooi vindt, je kan dan al een heel eind komen.

Maar die links zijn wel goed, ik ga ook even kijken of er iets is dat ik nog niet wist

als je uitdagingen zoekt en abnormale akkoorden neem dan een of ander oud genesis nummer... Iets als los endos bijvoorbeeld of one for the vine (laatste is echt een aanrader :S )

of als het idd iets sting achtigs moet zijn ( mellotron toen der tijd) neem dan dit patroontje:

Gm Dm Fmaj7 Cmaj7 D
Muted melodies fill the echoing hall,

Gm Dm Fmaj7 Cmaj7 Fmaj7 Cmaj9 D
But there is no sign of warning in the siren's call:

Gm Dm Am/E Em Bm F#m C#m G#m
"Rael welcome, we are the Lamia of the pool.

A E A E F#m C#m
We have been waiting for our waters to bring you cool."

| F#m Db/F | Ebsus4/Bb Bb | Ebm/Bb Bb7 |
| Bb ||||

Vind ik echt prachtig klinken. Wat je dan moet doen is eigenlijk die akkoorden dubbel spelen (zowel met links als rechts) zodat je echt dat prachtige volle krijgt. Als je nog grotere uitdaging wil neem dan eens watcher of the skies (score op aanvraag...)

Bmaj7/F# C#/F# x 3 (Play the root chord note with the left hand as well - i.e. F# & B and F# and C# - gives it more depth

Bb/F Ab/F Db/Bb G C Gb Bmsus2 Am(maj7)

Dbm/Bb Abm Gb Dbm/Gb Bm Am/B Abm Db/Ab Abm Db/Ab Bbm Eb/Bb Bbm Eb/Bb Cm F/C Cm F/C

you then need to play two notes together with this high note, the two notes separated by hyphens...

Ab(single note) (B-Eb) (Bb-Db)

Gb(single note) (Bb-Db) (Ab-B)

E(single note) (B-Eb) (A-Db)

Eb(single note) (A-Db) (Ab-B) (Ab-B) (Gb-A) (Gb-A) (F-Ab)

D(single note) Dm-5

C(single note) Cm-5

B(single note) Bm-5

Then it goes into where all the main instruments join in...

das dus de intro. Moet met 1 hand worden gespeeld (andere hand het zelfde op orgel...)

Naja genoeg dus denk ik voor de komende tijd :P:geslaagd:

Er zijn boeken in de handel over alleen dit onderwerp, ik dacht iets met Money Chords. Het boek gaat over alle schema's die er maar zijn in de popmuziek (okee de meeste) en welke nummers die gebruiken. Heel leuk en leerzaam.

De pop/synthwereld (ik zal wel wat herhalen hier maar OK) gebruikt vaak iets van (je mag transponeren naar een andere grondtoon), notatie akkoord/basnoot:
Cm Eb Fm G
Cm Ab Fm G (Jarre, Eminent)
Cm Eb Ab G
Cm Bb Ab G (Hit the road, Jack, piano)
Cm Bb Eb Ab Eb F G

Eb Bm Gm F of Dm7, C G D F C/E Bb G (Jamai)

Vader Abraham:
C Am F G
C Em F G
C D7 G7 C

Andere dingetjes:
C G Dm F G
C Dm F G

Leuker:
Cm Cm/B Cm7/Bb F7/A Fm7/Ab Cm/G D7/F# (Tori Amos, piano)
Dit zijn best eenvoudige dingen, je kunt er wat meer wrijving in geven door een akkoord te verfraaien/vermoeien met een extra noot, of een noot te verplaatsen (add of sus akkoorden)

Als je nog wat speciaals zoekt met een bepaald instrument wil ik best wat heftigs bedenken, lijkt me wel leuk.

het is eigenlijk niet zo'n wonderbaarlijk goed idee om van die standaard akkoordenschema's te gebruiken want je refereert onmiddelijk aan allerlei anderenummers die dat akkoordenschema gebruiken (dingen als Cm-Cm7/Bb-Cm6/A-Cm(b6/Ab) zijn prachtig, maar het is wel meteen "lucy in the sky with diamonds"). niks mis met lucy in the sky with diamonds (behalve het refrein)! maar als je het gebruikt dan horen mensen (die het origineel kennen in ieder geval) meteen alleen nog maar het origineel.

dus pas op met clichematig akkoordmateriaal! :geslaagd:

Back