Weten jullie misschien leuk accoorden schema's

toch ik raad je aan je eens te verdiepen in genesis muziek maar dan dus op dit niveau. die akkoorden bekijken. TOny banks solo muziek is misschien ook wel idee (de oudere songs van hem zoals whaters of lethe etc.). allemaal best hoog gegrepen op muzikaal grondvlak...

ik bedoelde ook niet dat het verboden is een akkoordenschema te gebruiken dat eens eerder ergens voorkomt... :)

het enige is dat als je dat soort clichematige akkoordenschema's wil gebruiken, mag best maar mijn advies is ken dan wel de echte pop/jazz/klassieke megahits die ermee gemaakt zijn, want je moet dan voorkomen dat het daar heel erg op gaat lijken. ik maak zelf vaak genoeg gebruik van dat "lucy in the sky with diamonds" schema maar dan wel altijd op een andere plek en in een ander tempo, zodat het niet zo enorm erop lijkt.

Origineel geplaatst door slash
het is eigenlijk niet zo'n wonderbaarlijk goed idee om van die standaard akkoordenschema's te gebruiken want je refereert onmiddelijk aan allerlei anderenummers die dat akkoordenschema gebruiken (dingen als Cm-Cm7/Bb-Cm6/A-Cm(b6/Ab) zijn prachtig, maar het is wel meteen "lucy in the sky with diamonds"). niks mis met lucy in the sky with diamonds (behalve het refrein)! maar als je het gebruikt dan horen mensen (die het origineel kennen in ieder geval) meteen alleen nog maar het origineel.

dus pas op met clichematig akkoordmateriaal! :geslaagd:

Wat ik dan gewoon doe is het ritme totaal wijzigen of het schema gedeeltelijk achterstevoren doen. Dagelijk hoor ik nummers waarvan het schema gedeeltelijk Beatles is (Robbie Williams), maar zeker niet storend. En om zeker te weten dat je een echt nieuw schema hebt (haha) moet je de oude toch eerst kennen. Ik heb alles geleerd door werkelijk alles wat ik hoor te analyseren en daardoor bouw je een enorme kennisbank op in je hoofd. Iets nieuws is dan ook altijd een mix van fantasie en historie. Je moet wel beseffen (inderdaad) wat de valkuilen dan zijn.

Maar ook dagelijks te horen: bijna-kopiieen van de "Lucy's"... Goed dat je erop wijst, maar helemaal kopieren is sowieso nooit een goed idee.

Ik heb nog een heeeel mooi duo!

Cm7 Fis7 ...! Super mooi!

Of Cgroot Egroot ...! Kikkuh!!!!

Origineel geplaatst door Orpheus
Ik heb nog een heeeel mooi duo!

Cm7 Fis7 ...! Super mooi!

Of Cgroot Egroot ...! Kikkuh!!!!

Als het een Fm7 was, had je een echte 808 state sequence ;)

Tegekke links! Hebben we wel wat aan! (en jazzmans oudere thread ook!) :)

Een tip van niks, want ik heb er de ballen verstand van, en cyan zei het ook al: Soms gaat het "vanzelf", het gaat dan vaak om de afstand tussen de noten gewoon gelijk te houden, of enigzins in een bepaald consistent patroon. Gewoon op gevoel, dat lukt soms erg aardig...

het is eigenlijk niet zo'n wonderbaarlijk goed idee om van die standaard akkoordenschema's te gebruiken want je refereert onmiddelijk aan allerlei anderenummers die dat akkoordenschema gebruiken (dingen als Cm-Cm7/Bb-Cm6/A-Cm(b6/Ab) zijn prachtig, maar het is wel meteen "lucy in the sky with diamonds"). niks mis met lucy in the sky with diamonds (behalve het refrein)! maar als je het gebruikt dan horen mensen (die het origineel kennen in ieder geval) meteen alleen nog maar het origineel.

dus pas op met clichematig akkoordmateriaal! :geslaagd:

wat is dit nu weer voor bullsh*t :D ?

er zijn gvd maar 12 noten, denk je nu echt dat er nog progressies zijn die nog niet gespeeld zijn ?
99 % van de dance is dezelfde progressie... haal alls bluesschema's uit de hedendaagse muziek & er blijft nix meer van over.

ni dan ?
*D

Origineel geplaatst door JazzMann
wat is dit nu weer voor bullsh*t :D ?

er zijn gvd maar 12 noten, denk je nu echt dat er nog progressies zijn die nog niet gespeeld zijn ?
99 % van de dance is dezelfde progressie... haal alls bluesschema's uit de hedendaagse muziek & er blijft nix meer van over.

ni dan ?
*D

dat is misschien wel zo, maar sommige meer dan andere! als je bijvoorbeeld C-E-F-Fm speelt moet je wel zorgen dat het niet op radiohead - creep gaat lijken. en ik denk niet dat je ZO boos hoeft te worden, gvd. al was het maar omdat ik gelijk heb en jij niet :duivels:

maar even serieus, ik weet ook wel dat alles vast en zeker weleens is gebruikt (behalve natuurlijk als je kwarttonen ed. introduceert maar dat is naar mijn mening ook niet erg leuk om te horen)... maar als je C-E-F-Fm speelt zou je bijvoorbeeld ook Cmaj7-E7(b9)-Fmaj7-D(halfdim) kunnen spelen. klinkt wat interessanter, en refereert minder aan wat je al kent van radiohead.

maar je kan ook juist expres het enorm op radiohead laten lijken. in ieder geval is het bij clichemateriaal zaak dat je je klassiekers (nouja, vooral je pop) kent.

ps. IMHO! :D

en ik denk niet dat je ZO boos hoeft te worden, gvd. al was het maar omdat ik gelijk heb en jij niet :duivels:

maar ik heb toch altijd ééntje meer gelijk dan jij

*D :biertje:

Origineel geplaatst door JazzMann
maar ik heb toch altijd ééntje meer gelijk dan jij

*D :biertje:

"argh! foiled again!" *ontsnapt in space-pod* "but you'll never catch me, JazzMann!"

ik ben eigenlijk altijd op zoek naar een beetje relaxte latin soul/latin jazz akkoorden. ben al een heel eind, heb ook al wel wat leuks gevonden enzo. maar de echte theorie hierachter vind ik soms toch aardig moeilijk te begrijpen... sus-, dim-, plus-, minusakkoorden, weet ik veel wat allemaal...

als iemand hier wat meer over weet? :halleluja

Mijn ervaring is dat mensen die al noten lezend een stuk spelen, dat veel houteriger doen dan mensen die op gevoel spelen. Je moet niet denken van: "euuh C, E en euu dan?" want dat valt allemaal niet meer te synchroniseren met de maat. Het moet "instant" gebeuren, ga zoveel mogelijk achter de toetsen zitten al is het maar een half uurtje per dag.
Je moet niet de namen van de toetsen kennen, je moet ze juist zelf kennen, aanvoelen!
Probeer op een basisaccoord eens een variatie te verzinnen, en dit is echt de gouden tip: Neem een basisaccoord bestaande uit 2 noten (bijv. A en C) en probeer dit accoord in acht trappen (octaaf) omhoog te spelen, ofterwel transponeren, dus eerst A en C, dan B en D en ga zo maar door. Onderweg zul je er achter komen dat steeds dezelfde combinatie van toetsen niet altijd goed en helemaal lekker klinkt, probeer dan een van de 2 noten te vervangen door een halve noot die er op dat moment dicht in de buurt zit, je kan dus bijv. C en E, dan D en F en dan E en G spelen maar ik denk dat als je van het 2e accoord (D en F) de F verandert in de aanliggende halve noot dat alles dan een stuk beter zal klinken, dat hoor je gewoon. Er zijn zat regeltjes dingetjes enzo voor maar je moet het gewoon aanvoelen. Probeer, als dit allemaal goed gaat er een derde noot bij te verzinnen, bijv. 2 noten lager van het bestaande accoord en doe weer hetzelfde totdat je de trap aardig vloeiend kan spelen. Zo, nu bouw je echt wat op he! Als je dit elke dag een half uurtje doet, dan kom je er wel! Probeer dan eens de laagste noot van je bestaande accoord een octaaf lager te spelen tegelijkertijd met dat accoord, klinkt meteen een stuk voller he? En probeer die lagere noot nou eens 2 tonen naar beneden te spelen. Op deze manier leer je dus allerlei combinaties die er op een gegeven moment (als je goed genoeg leert) in gebakken zitten en creeer je met gemak instant een prachtig accoord. Wat ook erg goed werkt (zoals de anderen al zeiden) is als je die trappen een beetje beheerst, bestaande nummers proberen na te spelen.

Anyway succes drmee!

(Wow, heb ik alweer zoveel getypt?)

Origineel geplaatst door Laurens O
Mijn ervaring is dat mensen die al noten lezend een stuk spelen, dat veel houteriger doen dan mensen die op gevoel spelen. Je moet niet denken van: "euuh C, E en euu dan?" want dat valt allemaal niet meer te synchroniseren met de maat. Het moet "instant" gebeuren, ga zoveel mogelijk achter de toetsen zitten al is het maar een half uurtje per dag.
Je moet niet de namen van de toetsen kennen, je moet ze juist zelf kennen, aanvoelen!
Probeer op een basisaccoord eens een variatie te verzinnen, en dit is echt de gouden tip: Neem een basisaccoord bestaande uit 2 noten (bijv. A en C) en probeer dit accoord in acht trappen (octaaf) omhoog te spelen, ofterwel transponeren, dus eerst A en C, dan B en D en ga zo maar door. Onderweg zul je er achter komen dat steeds dezelfde combinatie van toetsen niet altijd goed en helemaal lekker klinkt, probeer dan een van de 2 noten te vervangen door een halve noot die er op dat moment dicht in de buurt zit, je kan dus bijv. C en E, dan D en F en dan E en G spelen maar ik denk dat als je van het 2e accoord (D en F) de F verandert in de aanliggende halve noot dat alles dan een stuk beter zal klinken, dat hoor je gewoon. Er zijn zat regeltjes dingetjes enzo voor maar je moet het gewoon aanvoelen. Probeer, als dit allemaal goed gaat er een derde noot bij te verzinnen, bijv. 2 noten lager van het bestaande accoord en doe weer hetzelfde totdat je de trap aardig vloeiend kan spelen. Zo, nu bouw je echt wat op he! Als je dit elke dag een half uurtje doet, dan kom je er wel! Probeer dan eens de laagste noot van je bestaande accoord een octaaf lager te spelen tegelijkertijd met dat accoord, klinkt meteen een stuk voller he? En probeer die lagere noot nou eens 2 tonen naar beneden te spelen. Op deze manier leer je dus allerlei combinaties die er op een gegeven moment (als je goed genoeg leert) in gebakken zitten en creeer je met gemak instant een prachtig accoord. Wat ook erg goed werkt (zoals de anderen al zeiden) is als je die trappen een beetje beheerst, bestaande nummers proberen na te spelen.

Anyway succes drmee!

(Wow, heb ik alweer zoveel getypt?)

mag ik je er ff op wijzen dat je totale onzin aan't verkopen bent ?
je uitleg slaat gewoon nergens op, de kennis van de wetenschap heb je ni nodig, maar die van jou wel ?! lol

Om akkoorden het best te kunnen begrijpen & er wat concreet inzicht in te krijgen is het best dat je je toonladders kent

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, tuurlijk moet je de wetenschappelijke kant kennen, de regels en de weetjes maar wanneer je iets gaat spelen dan moet je dat niet wetenschappelijk benaderen maar gevoelsmatig als je begrijpt wat ik bedoel.
Volgens mij zit ik hier net ook vrolijk uit te leggen dat je toonladders moet kennen, of ga je me nou zeggen van niet!?
En daarbij gaf ik een methode die velen heeft geholpen, ik wil nou echt niet bepaald zeggen dat ik onzin verkoop, jij hebt waarschijnlijk gewoon jouw manier (wat dat ook mag zijn?) van aanpak, of je hebt mn verhaal gewoon verkeerd begrepen. :)

vanuit mijn (persoonlijk) standpunt is dit een zeer wazige methode die k zelf niet concreet genoeg vind...
je begint bv intervallen akkoorden te noemen & ik heb nergens het woord "toonladder "zien staan...

swat, als deze methode voor jou werkt, zoveel te beter dan.

k heb ooit eens een topic gepost over akkoorden die'k iets duidelijker vind.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=11224&highlight=dummies

grz jzz

En dan vind ik weer, dat als je dat topic van jou leest, en je bent een leek, dan ben je snel de weg/het overzicht kwijt als je meteen met al die technische termen gaat smijten, (praktijk = leerzamer dan theorie meestal) ik probeerde het op zo'n manier uit te leggen dat mn oma van 80 het nog goed kan begrijpen. Het woord toonladder is dan wel niet gevallen, maar ik heb wel degelijk gezegd dat je 8 stappen/een octaaf omhoog moet spelen, dat is wel geen do re mi enz. maar komt wel op hetzelfde neer alleen dan meteen met een accoord i.p.v. enkele noten. Het ging toch om "accoorden" en niet om "hoe leer ik piano spelen?".
Ik weet zeker dat jij en ik nog genoeg argumenten hebben om tegen elkaar in te gaan, maar daar schieten we niks mee op toch? Het is simpel: Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dat is weer persoonsgebonden. Ik stel voor dat iedereen die deze stof wilt leren, zelf kiest hoe hij/zij dat wilt doen. Ik heb geprobeerd informatie te geven, en dat kan je gebruiken, het kan voor jou wel of niet goed werken, zoniet dan neem je een andere aanpak. Je voelt zelf wel aan of het je bevalt of niet, of het goed gaat of niet.

Hoe je het ook doet, mooie muziek maken allemaal!
:D

Origineel geplaatst door Laurens O
...dat als je dat topic van jou leest, en je bent een leek...

tralalala wat is een leek? tralalalala
tralalalala is dat etzelfde als een newbie tralala

ja leuk allemaal, maar voor de meeste electronische muziek heb je dergelijke kennis toch niet nodig

Origineel geplaatst door simonvk
tralalala wat is een leek? tralalalala
tralalalala is dat etzelfde als een newbie tralala

Tralalalala (ben je vrolijk ofzo? :D ) dat is lalala volgens mij wel zo ja twiedelie...

Back