Origineel geplaatst door Laurens O
Mijn ervaring is dat mensen die al noten lezend een stuk spelen, dat veel houteriger doen dan mensen die op gevoel spelen. Je moet niet denken van: "euuh C, E en euu dan?" want dat valt allemaal niet meer te synchroniseren met de maat. Het moet "instant" gebeuren, ga zoveel mogelijk achter de toetsen zitten al is het maar een half uurtje per dag.
Je moet niet de namen van de toetsen kennen, je moet ze juist zelf kennen, aanvoelen!
Probeer op een basisaccoord eens een variatie te verzinnen, en dit is echt de gouden tip: Neem een basisaccoord bestaande uit 2 noten (bijv. A en C) en probeer dit accoord in acht trappen (octaaf) omhoog te spelen, ofterwel transponeren, dus eerst A en C, dan B en D en ga zo maar door. Onderweg zul je er achter komen dat steeds dezelfde combinatie van toetsen niet altijd goed en helemaal lekker klinkt, probeer dan een van de 2 noten te vervangen door een halve noot die er op dat moment dicht in de buurt zit, je kan dus bijv. C en E, dan D en F en dan E en G spelen maar ik denk dat als je van het 2e accoord (D en F) de F verandert in de aanliggende halve noot dat alles dan een stuk beter zal klinken, dat hoor je gewoon. Er zijn zat regeltjes dingetjes enzo voor maar je moet het gewoon aanvoelen. Probeer, als dit allemaal goed gaat er een derde noot bij te verzinnen, bijv. 2 noten lager van het bestaande accoord en doe weer hetzelfde totdat je de trap aardig vloeiend kan spelen. Zo, nu bouw je echt wat op he! Als je dit elke dag een half uurtje doet, dan kom je er wel! Probeer dan eens de laagste noot van je bestaande accoord een octaaf lager te spelen tegelijkertijd met dat accoord, klinkt meteen een stuk voller he? En probeer die lagere noot nou eens 2 tonen naar beneden te spelen. Op deze manier leer je dus allerlei combinaties die er op een gegeven moment (als je goed genoeg leert) in gebakken zitten en creeer je met gemak instant een prachtig accoord. Wat ook erg goed werkt (zoals de anderen al zeiden) is als je die trappen een beetje beheerst, bestaande nummers proberen na te spelen.
Anyway succes drmee!
(Wow, heb ik alweer zoveel getypt?)