Plugins als insert of send?

Hoi,

Wanneer gebruik je een plugin als insert en wanneer als send?
Ik gebruik zelf meestal een reverb als send, ook om de processor wat minder te belasten maar kan je bijvoorbeeld ook een compressor als send gebruiken OF juist niet?

Als je tracks hetzelfde effect wil meegeven, kun je deze dus op een channel apart zetten (AUX fx channel) en daar heen zenden. Zoals bij een reverb.
Maar als je een effect specifiek op een enkel kanaal wil toepassen, kun je deze als insert gebruiken. Denk dat de meeste mensen compressors zetten op verschillende bussen.
Bijvoorbeeld voor de drums 1. Voor de lead et cetera.
Denk toch wel dat mensen de compressor gebruiken om sounds in te ontvangen.. anders doet ie niks toch? Maar je kunt de verkregen sound.. wel weer zenden voor parallelle compressie.

Lijkt me meest basic van hierboven, maar ik kan me voorstellen dat je gekke dingen krijgt (misschien wel mooi..) als je het tegenovergestelde doet..

Bij Reaper is track / channel / bus etc .. allemaal 1 pot nat.
Je kunt een channel aanmaken en daar kun je ook midi tracks opzetten bij wijze van spreken. Op elke kun je fx zetten, en elke heeft send en recieve functies (+ nog een paar).. en het in te stellen kanalen. Dit keer krijg je dus niet een channel erbij, waar je fx op kunt zetten, maar zijn dit routing kanalen.

Reverb als send is zodat alles in dezelfde ruimte staat - je krijgt dan een schoner resultaat dan 4 soorten door elkaar met allemaal verschillende tails.

Er zijn geen regels, alleen richtlijnen dus probeer send voor compressie gerust. Je kunt dan makkelijk wet/dry instellen; maar niet elk kanaal heeft dezelfde soort compressie nodig.

In veel gevallen kan je de stelregel hanteren; als er een wet/dry regeling in de plugin of het apparaat zit, dan is het geschikt om te dienen als insert. Je kan dan zelf kiezen hoeveel van het oorspronkelijke signaal wordt gemengd met het effectsignaal.
Effecten zonder deze regeling zijn 100% 'wet' (puur effectsignaal) en beter geschikt om als send/return (of aux) te gebruiken.

Grote uitzondering; effecten die niets 'toevoegen' aan je signaal, zoals galm dat bijv. doet, maar het oorspronkelijke signaal juist 'vervangen', denk hierbij aan compressie / limiting, maar ook aan filters en soms distortion.
Deze worden vaak gebruikt als insert, dus 100% wet.
Om het verwarrend te maken... ook daar is natuurlijk weer een uitzondering op; de zgn. paralelle compressie (LA style) waarbij het oorspronkelijke signaal wel degelijk wordt gemixed met het gecompressde signaal.

Wat je nooit zult doen; een effect met wet/dry gebruiken als send/return, en dan het effect instellen op iets anders dan 100% wet. Dat zou vrij pointless zijn.
Andersom, kan je er natuurlijk voor kiezen om een effect zoals een reverb te gebruiken als insert, en dan de wet/dry verhouding naar smaak te kiezen. Echter, het is efficienter om een reverb op een aparte bus te zetten en daar meerdere kanalen dan naartoe te laten send/returnen.
Vroeger omdat je natuurlijk moest woekeren met je effectapparaten, tegenwoordig meer vanuit oogpunt van CPU belasting.
Maar ook; meerdere kanalen door dezelfde effectbus sturen zorgt voor een mix die beter en natuurlijker 'blend', je gebruikt als het ware 1 soundstage.

Laatst gewijzigd:
Denk dat de meeste mensen compressors zetten op verschillende bussen. Bijvoorbeeld voor de drums 1. Voor de lead et cetera.

...Grote uitzondering; effecten die niets 'toevoegen' aan je signaal, zoals galm dat bijv. doet, maar het oorspronkelijke signaal juist 'vervangen', denk hierbij aan compressie / limiting, maar ook aan filters en soms distortion.
Deze worden vaak gebruikt als insert, dus 100% wet.

Bedankt voor alle reacties. Als ik het goed begrijp worden reverbs meestal als apart FX channel gebruikt zodat je verschillende tracks hier naar toe kan sturen.
Compressors kan je bijvoorbeeld als insert op een grouptrack plaatsen, bijvoorbeeld:
Snare --> output naar grouptrack percussie
Hihat --> output naar grouptrack percussie
Crash --> output naar grouptrack percussie
En vervolgens op de grouptrack percussie de compressor als insert.
Toch?

@ Erol:

Het ligt er aan wat je gaat doen met deze compressie: als je er voor wilt zorgen dat jouw hele percussielijn dezelfde compressie heeft dan kan dit prima.

Maar vaak hebben Base, Snare, en Toms, en OH's verschillende compressies nodig.
Een base heeft vaak een hele andere attack/releasetijd nodig dan een crash, of een snare.

Ik zou bij een drumstel alles 1 voor 1 op inserts zetten: compressen, eventueel een gate over de Base, snare en Toms zetten. daarna pannen en in verhouding zetten.
Dit op een subgroep gooien, en reverb er op via een send kanaal.

Een heel apart effect is het om eerst dikke reverb en compressie erop te zetten (Vooral op base en Snare), en daarna pas een gate. (krijg je een soort van "Phil Collins drumsetje).

Denk dat hanz wel de vuistregel neergezet heb :)

Maar beetje expirementeren kan geen kwaad! ik doe vaak mn hele drums nog naar aux en daar dan dikke compressie eroverheen en evt nog een beetje oversturen en die dan blenden met het gewoone drumgeluid... erg lekker vindt ik zelf! :D

Back