Amiga 500 of Atari 1040st

Status
Please reply by conversation.
kheb nog een doos vol atari staan
pb maar !!

Da's waar ook, ze waren 880 kb. Maar HD floppen vraten ze niet toch?
Da's eigenlijk hetgeen me het meest tegen zou staan vandaag de dag. Dat gekloot met die floppies en de steeds groter wordende kans op errors. Nieuw zijn ze praktisch niet meer te krijgen. Sowieso was de Amiga best gevoelig voor slechte floppies. Kreeg dan al heel snel een red screen of death of hoe je dat ook moest noemen.

Wat ook zo irritant was, is dat er een heel klein percentage programma's was dat de 1MB geheugen niet aankon. Die werkten dan niet. Ik weet nog dat ik een soort schakelaartje aan m'n Amiga had gemaakt, waarbij ik de extra 512kb aan en uit kon zetten, zodat ik sommige (voornamelijk demo's) wel kon draaien. Andere games en demos vereisten juist weer 1 MB.

Later kwamen er nog andere Amiga's (de 500+, de 600, 3000 serie, 4000 en 1200) die allemaal beter zouden moeten zijn, maar niet altijd backwards compatible waren, waardoor sommige software weer niet te draaien was. Al met al is de Amiga 500 daardoor de populairste Amiga gebleken, maar dat kwam vooral door de vele games en de demo scene.

Toch wel genoten van die commodores, maar dat was toen. Kijk er met goede gevoelens op terug, maar nu zou die Amiga me volgens mij alleen maar ergeren. Hoewel, zou wel eens zo'n Amiga 4000 en 1200 willen uitproberen.

Tja,hmmm...
't is weer volledig dwaas van mij om hier iets over mijn Amiga Setup te zeggen,
maar ik gebruik nog steeds de MED-SS op een A4000/060/PicassoIV/deneb....

Renoise of andere trackers zeggen mij totaal niks omdat ik o zoveel heb kunnen
automatiseren met m'n SynthCtrl plugin.

Die SynthCtrl Plugin is zo iets als Sounddiver, geschreven in Amos basic en werkt
via arexx, en dient om allerlei handelingen te automatiseren, en al
de parameters en patchen goed te zetten in m'n hardware synths.

Ik heb als het ware total recall, van m'n hardware synths,
maar m'n arrangement is altijd live opgenomen, van den eerste keer...
Alleen Masteren en er een mix van maken doe ik achteraf in een twee stereo tracks
Met Magix Cleaning Lab 2005 (dus geen multi track DAW)

Tegenwoordig zijn er ook wel programmeer talen om zelf features toe te voegen,
zoals bv bij ableton, maar Ik kan toch alleen maar in die amiga amos basic
programmeren, en 't is 'm voor mijn eigen muziek te doen die ik maak,
en niet om voor iedereen gratis te programmeren ...

dus, tja, ik ben idd een Amiga-Nerd-Eenzaat,
die al van in de jaren 90 met Amiga MED-SS muziek maakt voor zichzelf...

IK zou dus zelfs liever in een 2de hands A4000/ cyberstorm/PicassoIV/... investeren
dan een Macbook Pro 15" !met logic of cubase !??

soit, Op deze pagina, links, enkele snapshots van m'n SynthCtrl Plugin
http://www.stephenm.be/techinfo.htm

'k heb ook nog een Atari STe volledig aangesloten in m'n setup,
en ik krijg nog altijd een uniek en zalig makend gevoel als ik die cubase
op atari zie... Zeker nu via een lcd flatscreen !!
Maar om daar productief een track mee te maken.. ja nee, dat niet !!
Maar dus wel met m'n Amiga Setup ...

Dus tja,
'k ben nu eenmaal blijven steken in de Jaren '90 Computer & Synth technologie
en niet in dat Software DAW VST Macbook Laptop geklungel !! Oeps.. :bekdicht:

:) :)

mja goed, jij was er van het begin al bij en kent de Amiga zeer waarschijnlijk inside-out maar iemand die nu net begint ga je toch geen Amiga adviseren lijkt me? :?

Sommige mensen adviseerden me ook sterk af om met een dx7 te beginnen, maar het lukt nu toch wel al redelijk (ja ja , beter dan subtractief) :)

mja goed, jij was er van het begin al bij en kent de Amiga zeer waarschijnlijk inside-out maar iemand die nu net begint ga je toch geen Amiga adviseren lijkt me?
ja zeker !! Dan word ik zot als ik alles moet uitleggen !! :)

Sommige mensen adviseerden me ook sterk af om met een dx7 te beginnen, maar het lukt nu toch wel al redelijk (ja ja , beter dan subtractief) :)
laat maar eens horen dan :koffie: ik kan het mij nl moeilijk voorstellen met die weinige tijd die je moet hebben met zoveel zaken die je tegelijk wil... :P

Niet te moeilijk: gewoon lekker allebei proberen en kijken wat bevalt toch?

In je set up lijst staat toch al een Atari 1040ST...hoezo dat dan??

oh shit, die moet ik er eens uithalen, had op marktplaats eens een Atari 1040st gekocht van een gozer uit noord brabant, alleen die heeft me opgelicht. Had zogenaamd een atari 1040st gekocht voor 12 euro en 50 cent.:duivels::duivels:

Er valt natuurlijk wel wat te zeggen voor het gebruiken van 'the real deal', dat heb ik ook met de C64, maar zodra ik alles aangesloten heb, floppy geladen heb...zuch, ff wachten,...ik betrap mezelf er vaak op de emulator op te starten

Mijn Amiga 500 staat nog op zolder, ik kan het niet over mn hart verkrijgen het ding weg te gooien (heb m destijds van mn eigen schamele NLG 1250,- gekocht), maar zie mezelf het ding ook niet echt meer gebruiken.

Wat anderen al zeiden, de beleving die het apparaat toen zo magisch maakte is er allang niet meer en dat geef ik als vintage computingfreak en diehard 80/90's fan niet graag toe.

Er valt natuurlijk wel wat te zeggen voor het gebruiken van 'the real deal', dat heb ik ook met de C64, maar zodra ik alles aangesloten heb, floppy geladen heb...zuch, ff wachten,...ik betrap mezelf er vaak op de emulator op te starten

Mijn Amiga 500 staat nog op zolder, ik kan het niet over mn hart verkrijgen het ding weg te gooien (heb m destijds van mn eigen schamele NLG 1250,- gekocht), maar zie mezelf het ding ook niet echt meer gebruiken.

Wat anderen al zeiden, de beleving die het apparaat toen zo magisch maakte is er allang niet meer en dat geef ik als vintage computingfreak en diehard 80/90's fan niet graag toe.

Dat weet ik , maar ik zou er graag een willen hebben, een stukje geschiedenis snap je?
Weet dat het allang achterhaald is enzo, maar het is leuk om te zien hoe het vroeger ging, en lekkere oude spelletjes spelen 8~

ivm een Amiga A500,
Op m'n stite staat nog een boot disk image van Octamed 4 dacht 'k...

http://www.stephenm.be/soundstudio.htm

Mss Wel een probleem om't op amiga diskette te zetten !!??

en Zelf heb ik de originele dongles van Cubase 3 en Notator SL,
maar 'k heb nog wel de link voor Cubase 'zonder dongle' ...

Je weet dat de Amiga standaard geen midi heeft en je dus nog een aparte midi interface voor de Amiga moet kopen?

mja, het enige leuke aan de Atari zijn de midi poorten, de rest aan de bak is inferieur:

- toetsenbord is extreem kut, toetsen zijn wiebelig en veel te dicht op elkaar en geeft een beep bij elke aanslag :erm:
- de muis is klote, een vierkante on-ergonisch onding, wellicht geschikt voor de klauwen van een transformer, niet voor een mensch...
- geluid is kut; alleen blokgolfjes
- beeld is ook niet je-van-het, nl: 320x200x16 of 640x200x4 op de TV of 640x400x2 kleuren op een monochrome scherm...

Status
Please reply by conversation.
Back