Demo je Synth-Synthforum project

Tukker

SyntherKloas
Hallooow lieve LCD-scherm kinderen!. :P

Misschien is het ooit al eens geopperd, of zelfs al eens gedaan, maar zou het niet de trots van Synthforum kunnen worden een Albumproject te doen met demo's van je (lievelings)synth?.

Dat zouden dus nummers moeten zijn, gemaakt met slechts 1 machine, zonder edits (behalve eq en compressie).
Het project is dan, wanneer het klaar is (?) op te slaan vanaf Synthforum.

Idee? :eureka:

Soortgelijke acties zijn meerdere keren al gedaan.

Maar waarom niet nog een? :) Leuk idee dus.

EQ en compressie kan je dan ook beter weglaten als het echt puur moet...

Ja zeg, als het kut moet, dan kan het wel op jouw project!. :D

Ik had die andere draden zo gauw niet gevonden, maar 't is ook niet helemaal wat ik bedoel:

-Track
-Van slechts 1 synth
-Beetje kwaliteit

-Posten in draad met eventueel commentaar op de tracks en uiteindelijk een project album met Synthforumleden-bijdrages*.

Voilá, daar zijn we het komend jaar wel zoet mee....als Pochos niet meedoet tenminste. :mega:

*Ik wil er wel een cover voor soepen

Goed initiatief.. ik doe mee :D...

Maar heb je wel een synth nodig waar ook drumsounds in zitten... of ook alle klanken namaken?? een analoge synth bv zonder Pitch EG valt sowieso al af.. gaat wat ver misschien maar een beetje smokkelen met een drumcomp zou wel erg handig zijn anders is een heel nummer niet te doen... of alleen met workstation-achtige synths werken??

misschien eerder "demo", dan "n nummer". dus meer klank en minder compositie ?

Laatst gewijzigd:
misschien eerder "demo", dan "n nummer". dus minder compositie en meer klank ?

Die draad "hoe klinkt dat ding" is eigenlijk wel een beetje waar je beiden zou moeten posten en vinden.. maar om eerlijk te zijn.. heb dat soort draadjes nooit echt doorgelopen als ik ergens specifiek naar zocht. 't Is een mooi naslagwerk van veel instrumenten maar als een zoekopdracht naar een bepaalt instrument hier een draad met meer dan 150 berichten oplevert zoek je toch eerst ff op youtube vaak.

Waar trek je de grens... een nummer of demo maken.. zag ooit een track gedaan met alleen maar Jupiter 8 in "Tracks" en pik em nu zo weer uit... dat zoekt een stuk makkelijker.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=131748&highlight=jupiter

Nou, dat is zo'n beetje wat ik bedoel idd, die Jupiter track.
Drumsounds hoeven dus niet persé, en anders moet je ze idd. maar met je synth maken.
Demo of nummer maakt niet zoveel uit; maak iets tofs, iets plezants met je synth...
Misschien wel zonder GM sounds?. Dus wel mijn Korg 05/RW, maar dan geen GM sounds gebruiken...of zo weinig GM mogelijk.

Eigenlijk verwacht ik zo'n goede verzameling, dat SF het oppikt als paradepaardje!. :P

Moge het uitgroeien als 6-Trak's legendarische draad!.

Nou, dat is zo'n beetje wat ik bedoel idd, die Jupiter track.
Drumsounds hoeven dus niet persé, en anders moet je ze idd. maar met je synth maken.
Demo of nummer maakt niet zoveel uit; maak iets tofs, iets plezants met je synth...
Misschien wel zonder GM sounds?. Dus wel mijn Korg 05/RW, maar dan geen GM sounds gebruiken...of zo weinig GM mogelijk.

Eigenlijk verwacht ik zo'n goede verzameling, dat SF het oppikt als paradepaardje!. :P

Moge het uitgroeien als 6-Trak's legendarische draad!.

ah ok... een synth gerelateerd maar vooral creatief en ook gezellig draadje.

Maar hoever ga je dan met gebruik van Reverb en delay?? ik bedoel in de JP8 mix van Lennox ziiten ook de nodige Fx in als ik zo luister

Die draad van 6 is een verhaal apart.. alleen de naam al... daar ga je niet meer overheen...:D

IK zou zeggen: alleen interne efx van de synth.

Volume (+eventueel EQ / compressie) achteraf op de pc/mac/recorder okee, maar niet achteraf / 'out of the synth' nog wat reverb,delay,flanger,overdrive,distortion,etc.etc. toevoegen.

Heeft de synth geen efx? Helaas..

MAAR 't is niet mijn draad ;)

een beetje reverb naar keuze , zonder dat wordt het beluisteren geen pretje, en met een beetje blijf je toch vrij goed het karakter van de synth horen.

IK zou zeggen: alleen interne efx van de synth.

Volume (+eventueel EQ / compressie) achteraf op de pc/mac/recorder okee, maar niet achteraf / 'out of the synth' nog wat reverb,delay,flanger,overdrive,distortion,etc.etc. toevoegen.

Heeft de synth geen efx? Helaas..

MAAR 't is niet mijn draad ;)

Eigenlijk is dat precies wat ik bedoelde met EQ en compressie: alleen die mogen als nabewerking gebruikt worden. :okdan:

een beetje reverb naar keuze , zonder dat wordt het beluisteren geen pretje, en met een beetje blijf je toch vrij goed het karakter van de synth horen.

Ben ik het wel mee eens.. een beetje reverb zal het karakter van de synth niet aantasten. Vind het al een beperking om geen drums te mogen gebruiken... het zal een groot verschil in stijl tussen analoog en rompler-achtige synths opleveren.. die hebben alle drums a aanboord. Maar goed... nodigt ook uit tot creativiteit... een kick op een JP8... nooit gedaan eigenlijk..

definieer een "beetje" reverb/delay. Ik herinner me de demo CD van dat hammond geval, zo verdronken in reverb/delay dat een blaffende ezel ook spacey zou klinken.

Dat soort dingen kunnen we in de draad wel bespreken...'k ga nu slapen, maar zal z.s.m. een draad aanmaken in de 'tracks' hoek!.

Ik doe mee :)

Vind het al een beperking om geen drums te mogen gebruiken... het zal een groot verschil in stijl tussen analoog en rompler-achtige synths opleveren.. die hebben alle drums a aanboord. Maar goed... nodigt ook uit tot creativiteit... een kick op een JP8... nooit gedaan eigenlijk..

Heb nog ff snel wat drums proberen te maken.. clipje bijgevoegd van het experiment till so far...

Verassend hoe een beetje rommelen met instellingen kan leiden tot die drumdoossound van vroegah... dit is dus ff het Yamaha AN board... blijf het een megading vinden.. heeft wel extra EG's die erg handig zijn op een kick bv.. hats is zo simpel als een HPF op een noise.. klonk altijd zo complex :)
Ga volgende week is wat analoge synths onder de loep nemen kijken hoe daar kicks en hats uit klinken

Attachments

• AN cheesy drums.mp3
    726,5 KB · Bekeken: 71
Laatst gewijzigd:
Kon het niet laten om toch ff al wat te posten.. waar blijft dat draadje Tukker??

Aantal losse trackjes dus alleen wat galm uit het sequence programma... alle geluiden, ook drums, middels synthese in elkaar gedraaid. 't Is behelpen... maar te doen

In het midden nog ergens een geintje.. misschien nog een beetje balanseren tussen de criterea, compositie en geluiden :D

Attachments

• ANti shuffle.mp3
    3,4 MB · Bekeken: 64
Dat soort dingen kunnen we in de draad wel bespreken...'k ga nu slapen, maar zal z.s.m. een draad aanmaken in de 'tracks' hoek!.

Naast gebruik van effecten ook volgende dingen bespreken:

-gebruik van automation in een sequencer
-gebruik van eq op mengpaneel
-gebruik van compressor
-als je de synth samplet (wat je wellicht zal doen als je de drums ed er ook uit wilt halen), wat er dan met de samples allemaal gedaan mag worden

Voor mij wordt deze opgave wat lastig op het gebied van percussie, omdat ik geen sequencer gebruik. :) Maar goed, dan maak ik toch gewoon keidiepe ambient met een shs-10 ofzo ;)

Back