Hoe maak ik deze sound

Fast Ed

Stamgast
Mensen, ik ben bezig met mijn partijen en sounds voor Vertigo van U2. Helemaal in het begin wordt er een dikke synthsound helemaal over de flos gestuurd. Heb al van alles geprobeerd, maar krijg dat effect niet voor elkaar. Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken.
Check deze link:

Nee de pad heb ik al. Maar er komt dan (volgens mij) een LFO in welke hem ook nog eens gaat pitchen! Dat laatste krijg ik echt niet voor elkaar.
Het gaat dus om het EFFECT niet om de SOUND!

Het gaat dus om het EFFECT niet om de SOUND!
dat had ik begrepen maar ik wilde weten bij welk geluid je dat hoorde, de pad dus...

volgens mij zit er geen overgang in het geluid maar de feedback van het gitaar wat er bij in komt ofzo maar ik kan me vergissen...

Ik heb nu een triangle LFO op OSC1 en OSC2 waardaar de sound gaat 'zwabberen' om het maar eens simpel te zeggen. De hoogte van de noot moet ook nog eens stijgen. En dat krijg ik niet 'mooi' voor elkaar. Snappie! :-S

bedoel je dat Iele/hoge geluid int begin? die chak chak chakchak zegmaar?
das een gitaar ;). lijkt me lastig dat goed/perfect na te maken op een synth.
T geluid dr onder lijkt gwoon een pad. Nie veel bizonders.

Heb 't stukje nog niet geluisterd, maar ik denk dat het een lastige klus gaat worden.

Wat je eventueel nog kan doen, is een synth door gitaareffecten gooien om hetzelfde Effect te bereiken.. wie weet wat die man, kunstenaar met effecten, allemaal gebruikt heeft.. op z'n gitaar bedoel ik hè :)

Pianoman en Sander02 dank voor jullie reactie, maar het gaat niet om (zoals Pianoman dat beschrijft) chak chak chakchak. Als het nummer begint hoor je een padsound inkomen. Deze is in eerste instantie laag qua toonhoogte. Vervolgens wordt er m.i. een LFO op los gelaten welke steeds sneller gaat oscileren en waardoor uiteindelijk ook de toonhoogte hoger wordt.

Die combi van die LFO van het sneller laten oscileren en het pitchen; dat krijg ik niet voor elkaar. Tips zijn dus welkom!

Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen als dat ook een gitaar was in oorsprong. The Edge heeft ongeveer alle gitaarpedalen die er bestaan. Dubbel. Tenminste als ik de documentaire It Might Get Loud mag geloven. En hij gebruikt er daar dan ook nog eens een hele hoop tegelijk van. Daarnaast kan hij het geluid ook nog eens op duizend manieren veranderen met zijn gitaar d.m.v. de whammy-bar, slides, bends, andere noten aanslagen, pickups veranderen, muten, artificial harmonics, ...

Misschien een feedback in het begin met daarna slides naar beden met echo?

ik hoor duidelijk een synth die door een tape delay die zelfoscileerd gaat.

vlak voor de feedback inslaat word de delay tijd veranderd zodat de pitch van de synth omlaag gaat en daarna zelfoscileerd.

Om betere controle over de zelf oscilatie te krijgen heb je een bandpass filter in het feedback pad van de delay nodig.

of je hebt het over een ander geluid.:P

Denk ikke daar het nummer volgende maand op de setlist staat. Maar goed, houden jullie je vooral niet in! :P

Zou niet zo veel moeite doen, want het duurt hooguit 5 seconden?
Het filmpje lijkt me lastiger...

In ieder geval lijkt het mij geen synthesizer, maar inderdaad een gitaar.

Wout

Een soort feedback/overdrive loop achtig iets is het denk ik. Probeer eens hele langzame slide omhoog over een van de dunnere snaren.

Back