Synths op hun kant zetten?

Maks

Gromit the Evil Operator
Hello

Je hoort en leest vaak dat synths op hun zijkant zetten (bvb tegen de muur zetten wanneer je ze niet gebruikt) niet goed is. Hoe en waarom is dit eigenlijk? Ik zou wel eens willen weten welke redenen nu net fabeltjes zijn en welke niet.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een Juno60, die ik niet constant wil opgesteld hebben wegens plaatsgebrek. Ik heb er een orignele Roland flightcase bij, en zou hem dus veilig kunnen opbergen, rechtstaand op z'n kant in de flight, of eventueel horizontaal 'op z'n achterkant' (zodat de kist als een koffertje rechtstaat, zeg maar).

Waarom zou ik dit niet doen?

Grtz
M

Dan zakken de noten naar 1 kant en kan hij ontstemd raken?

lijkt mij een broodje aap eerlijk gezegd

de batterijen...

er is rekening mee gehouden dat die gaan lekken en zodoende is een speciale opvangbak ontworpen.
Als je hem kantelt kan het accuzuur er dus uitlopen, dat wil je natuurlijk niet.

Allemaal kul natuurlijk. Het échte probleem is dat je houten zijkantjes mogelijk beschadigd raken. Will somebody pleeeaaaase think of the houten zijkantjes!

Zet maar op z'n zij, kan echt geen kwaad.

:eureka:Wel als er een oudeharddisk in zit maar daar heeft een juno geen last van. Oude hd's willen nog wel eens gaan piepen of crashen dus plat zetten die fairlights,emulators etc

mja, klinkt een beetje als het verhaal van de compact disk die je ook niet in de cd-speler mag laten zitten.
Ook daarvan is de reden mij eigenlijk onbekend. (Zo'n cd'tje weegt toch te weinig om de tray te doen "doorhangen" ofzo ?)

mja, klinkt een beetje als het verhaal van de compact disk die je ook niet in de cd-speler mag laten zitten.
Ook daarvan is de reden mij eigenlijk onbekend. (Zo'n cd'tje weegt toch te weinig om de tray te doen "doorhangen" ofzo ?)
Is heel simpel: elke cd bevat wat waterdamp, opgelopen tijdens de fabricage en deze zorgt,mede door langdurig warmhouden in een cd-speler, uiteindelijk voor een soort oxidatie die de putjes in de aluminiumlaag zitten laat " dichtslibben" hetgeen op den duur fouten of onleesbare cd's oplevert.

Hmm, een cd-speler die uitstaat is toch nauwelijks warmer dan een cd-opbergkast ?

Oude hd's willen nog wel eens gaan piepen of crashen dus plat zetten die fairlights,emulators etc

Veel success met het optillen van die Fairlight en monitor :D

Alles is relatief,.. de wereld is rond,. het universum groot,..dus op z'n kant bestaat niet! :geslaagd:

Edit: Dat t universum groot is,.. da klopt dan ook niet he!? :?

De ware reden dat een synth beter niet op zijn zijkant kan staat is omdat het de speelbaarheid vaak niet ten goede komt. sterker nog: mensen met aanleg voor RSI kunnen ernstige schade aan hun polsen en/of vingers oplopen door het spelen in een andere dan horizontale positie (!)

je moet een synth niet op kant kant legge omda het stof dan naar 1 punt valt en dan krijje op den duur kortsluiting en zegt de synth boem en gaat ie stinkuh ..

gewoon genoeg racken kopen en spelen op die bakken, niks tegen de muur.. billenkoek!!

Allemaal kul natuurlijk.

nou, ik weet natuurlijk niet zo veel, maar er zijn wel degelijk synths die er last van hebben als ze lang op hun zijkant staan.
onderdelen met een min of meer vloeibare inhoud, die dan naar 1 kant zakt, waardoor de werking van bepaalde onderdelen wordt verstoord. misschien wel condensatoren, maar wat ik al zei, de technische kennis heb ik niet.
althans, dat was mijn theorietje erachter.

ik heb het uit eigen ondervinding; meerdere malen gehad dat een synth die (lang) op zijn kant had gestaan, helemaal niets deed, waarna de functies langzaam terugkwamen, na een uurtje of zo, als hij weer lekker op zijn standaard lag.

Het gevaar bestaat dat alle elektronen één kant op schuiven. Als je daarna de synth aanzet kan de electronenpomp geen stroom aanzuigen en komen er luchtbellen in het circuit. Wat er dan gebeurd weet ik niet precies.

Het voordeel is natuurlijk wel dat er minder stof in de openingen van de faders en dergelijke valt. Op zijn kant zetten is daarom beter dan zonder stofhoes op zijn voetjes zetten.

Ik heb wel eens gehoord dat het vet in sliders, draaiknoppen en dergelijke één kant op zakt. Hoe dan ook, bij mij staan de meeste synths op zijn kant en dat heeft nooit een probleem opgeleverd.

Met het op de kant zetten kunnen stof delen los komen en zo op punten terecht komen waar ze problemen veroorzaken. Heel zachtjes op de kant zetten.

Back