Synths op hun kant zetten?

Als je de synths gewoon zo neerzet als op je schermafbeelding zie ik geen probleem..

Waar het dus op neer komt is dat je het maar beter niet kan doen om eventuele problemen te voorkomen.

Waar het op neer komt is dat synthbouwers ook niet achterlijk zijn, weten dat in het bandbusje alles in alle richtingen staat, en dus zorgen de ontwerpers dat je spulletjes niet stuk gaan van een alternatieve oriëntatie. In ieder geval niet als het apparaat op dat moment niet is ingeschakeld.

Waar het dus op neer komt is dat je het maar beter niet kan doen om eventuele problemen te voorkomen.

Gevaarlijke uitspraak gezien het aantal synths dat op zijn zijkant staat in je avatar(!)

is dat niet nederlands humor ?

Voor zover ik weet zijn er een viertal dingen die kunnen gebeuren als je electronisch spul niet in z'n normale stand stockeert (power off, want met power on zijn er wellicht nog meer contra-indicaties) :
- stof kan zich ophopen op plaatsen waar het beter niet gebeurt (zoals al aangehaald in deze topic: aan één kant van een fader. Hetzelfde zou het geval kunnen zijn met het smeermiddel in faders en potmeters.
- harddisk- en drive-mechanismen kunnen ontregeld worden doordat de zwaartekracht er anders op inwerkt dan bedoeld
- de bekabeling binnenin kan verschuiven -die zwaartekracht toch !- en zones raken die te warm kunnen worden wat mogelijk tot kortsluitingen zou kunnen leiden.
- afstandsbusjes waarmee printplaten van onder en zijkanten gehouden worden (metalen of plastieken buisjes waar een lange schroef doorgaat naar de behuizing of het inwendige frame) zijn niet berekend op een abnormale stand en kunnen gaan scheefzitten. Dit kan dan aanleiding geven tot slechte contacten of kortsluitingen.

Afhankelijk van het type klavier en het mechanisme ervan kan het schuin rechtop zetten van je synth ook nadelig zijn voor dat mechanisme.

Practisch denk ik dat je niet snel last hebt van al deze effecten, en dat als het echt niet anders kan er geen probleem is om een instrument rechtop te zetten.
Wanneer je het echter rechtop zet in de tourbus, en dan over slechte wegen gaat bollen, dan wordt de kans op nadelige effecten wel al heel wat groter.

Wanneer je het echter rechtop zet in de tourbus, en dan over slechte wegen gaat bollen, dan wordt de kans op nadelige effecten wel al heel wat groter.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat synthbouwers niet zouden hebben voorzien dat het ding mogelijk ooit nog op z'n kant in een tourbusje zou staan. Het is tenslotte een instrument... Mijn strijkijzer kan ook verdacht goed tegen de warmte.

Lijkt me ook de reden van de tongue in cheek reacties in dit draadje: er zijn nauwelijks tot geen echte dingen om je zorgen over te maken, dus verzinnen we maar wat grappige fictieve problemen.

mijn duit in het zakje...

het verschilt gewoon per synth......het is bv bekend dat de emulator II een onstabiel chasis heeft.
als hij niet rechtop staat of op een oneffen oppervlakte dan staat er spanning op de printplaten ....ik heb gehoord dat chips los gaan zitten enz.

dus de EII lekker op z'n pootjes laten staan.,., de sci prophet 2000 heeft weer een metalen kast waar verder geen beweging in zit.

sommige synth's zijn nauwelijks te tillen, laat staan op een kant te zetten
bv moog system55

mijn duit in het zakje...

het verschilt gewoon per synth......het is bv bekend dat de emulator II een onstabiel chasis heeft.
als hij niet rechtop staat of op een oneffen oppervlakte dan staat er spanning op de printplaten ....ik heb gehoord dat chips los gaan zitten enz.

dus de EII lekker op z'n pootjes laten staan.,., de sci prophet 2000 heeft weer een metalen kast waar verder geen beweging in zit.

Dan is die EII dus niet goed ontworpen.

Bij Yamaha hebben ze het begrepen. Complete orgels of CP's met een handvat aan, die je zo (nuja, als je sterk genoeg bent :)) kan opheffen, kantelen, whatever, doet hem niks.

Ik ruik hier verdacht veel sarcasme.

Hmm.. ik ruik niet zo veel.. maar 'k heb mijn internet ook pas in de was gedaan. Misschien een tip?

Back