je geeft aan weinig verstand te hebben van synths, kijk dan uit dat je niet een te gecompliceerd ding uitkiest. aan de andere kant: Absynth is zo'n beetje de meest gecompliceerde synth die er is. als je daar weet wat je doet en niet alleen maar presets luistert en willekeurige knopjes draait heb je wat mij betreft al aardig "verstand" van zaken.
afijn: kies er eentje die bij je manier van spelen met absynth past: doe je daar moeilijke editing dingen mee kies er dan eentje die uitnodigd tot editen (faders, draaiknopjes) en niet eentje zoals de DX 7 waar je allerlei menu's door moet en cryptische display afkortingen moet ontrafelen. wil je een beetje presets klikken en die naar wens aanpassen kan je beter voor iets kiezen met een boel presets erin en wat draaiknopjes.
ik heb het al meerdere keren verkondigd hier op t forum maar ik kan niet anders dan hem nog een keer aanraden (ben echt verliefd op het apparaat en ik gun iedereen zo'n synth): de Yamaha CS6x. deze is voor jouw geschikt omdat:
- veel presets, waaronder de standaard dingen als piano's, orgels, strijkers, etc.
- sferische synth sounds zitten erin en zijn makkelijk naar smaak aan te passen
- dedicated draaiknopjes voor de meest standaard parameters. filter, envelope, effecten
- modulatie en bend wieltje
- de lekkerste toetsen die er zijn (tenzij je van weighted piano toetsen houdt, voor lekker synth pingelen zijn dit de fijnste)
- niet zo duur als de meeste voorgestelde, voor 350 euro moet er wel een mooie te vinden zijn.
- simpele sample functie. je kan op een geheugenkaartje er wat geluidjes in laden.
- heeft een microfoon input zodat je de interne effecten over zang of gitaar kan toepassen.
- mocht je later meer interesse krijgen in synthese kan je ook nog plug-in boards er in zetten welke eigenlijk weer een hele synth engine hebben. een synth met doorgroeimogelijkheden dus.
(en nee, ik hoef niet van de mijne af dat ik het apparaat zo de hemel in prijs, die gaat echt nooit meer weg

)
wat er niet in zit is een arranger of sequencer. je kan er geen liedjes op bouwen of opnemen. hij is bedoeld om te spelen!
die wavestation is ook een leuke optie overigens, dat pookje kan je een boel leuke dingen mee. ik heb alleen geen ervaring met hoe dat apparaat in de omgang is. ik verwacht dat het niet meevalt om dat apparaat te leren kennen.
succes!
Eis-T