Absynth Hardware?

Timm

Nieuwkomer
Momenteel ben ik op zoek naar een hardware synt zonder al te veel verstand te hebben van deze apparaten.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaat dat bizarre en diep gelaagde sounds kan maken.
Ik heb ervaring met Absynth en deze Vst doet ongeveer wat ik ook zoek in aan hardware synth. Ik ben dus niet op zoek naar een analoog georienteerde machine of een apparaat dat leuke blieps en noise kan maken, maar iets waarmee ik veel kanten op kan om gevarieerde geluiden te maken en/of een synth met een grote library aan sounds.

Zoals ik al zei, ik heb hier bar weinig verstand van dus elk advies is welkom!

Thanks alvast!

Hartmann Neuron komt er wellicht 't dichtste bij - maar da's van binnen gewoon een computer (en alle bugs zijn nog niet opgelost, en dat gaat ook niet gebeuren gezien 't bedrijf er niet meer is).

Virus TI wellicht? Heeft nu ook wat exotische oscillatormodellen erin, en het stikt werkelijk van de geluidjes voor 't ding.

Nord Modular (G1 of G2) komt in de buurt, qua mogelijkheden denk ik dat je daar nog jaaaaren plezier van kan hebben.. bovendien is er een library aan patches groter dan je je kan voorstellen, grote user-community met uitwisseling van patches e.d.

Ik ben dus niet op zoek naar een analoog georienteerde machine of een apparaat dat leuke blieps en noise kan maken
Probeer deze denkwijze een beetje soepeler te hanteren.. een apparaat zoals de Nord Modular kan je zien als een zwitsers zakmes, het is én én én.. een alles kunner (en trouwens, Absynth is ergens ook weer analoog georienteerd)

Wat het niet kan is samples afspelen (ok ok je hebt wat sample-delay tijd)
Wat het niet kan is a la workstation-achtige bakken door presets heen browsen met realistische piano/string layer sounds of contrabassen en cello's zoals uit een Kurzweil.. maar hey, daar heb je dan andere bakken voor.

Absynth dingen met repeterende envelopes en complexe waveforms, prima

Maar.. er is altijd een maar, de Modular is wel een apparaat waar je moeite en tijd in moet steken, een leercurve.
Als dat je niet aanspreekt zou ik het gewoon bij Absynth houden of e.o.a. rompler / workstation aanschaffen (is wat kort door de bocht mss)

succes!

Daarom zei ik ook al, ik heb er weinig verstand van. Ben een acoustisch georienteerde componist/producer maar ben voor een project op zoek naar een dergelijke synth waar ik ook live mee uit de voeten kan. Ik wil een synth naast een elec. piano/orgel waarmee ik gevarieerde dingen kan doen.

Momenteel mijn lijstje van te checken synths:

- Virus TI;
- Nord Modular.

Meer suggesties welkom!

Zoiets als Absynth is er niet in hardware. Het enige wat een beetje in de buurt komt kwa mogelijkheden en sound van absynth is de Roland V-Synth GT.

Een virus TI is leuk, maar is in basis gewoon een substractieve synth zoals er 100-en van te vinden zijn, maar dan met een hoop extra toeters en bellen. Alleen verwacht niet dat je die absynth sound er uit kan krijgen, want dan ga je teleurgesteld worden.

veel beter is het om een synth te zoeken die dan bij de muziek past die je wilt gaan maken. Jij geeft als omschrijving bizarre en diep gelaagde sounds, maar ja, dat kan van alles zijn, van bassen tot motion pads tot diepe effect sounds. Dat zegt dus niets.

maar op basis van wat je aangeeft in je openingspost, zou ik voor de Roland V-synth GT gaan. Die komt het dichts in de buurt van wat jij aangeeft.

De muziek is wat moeilijk te omschrijven. Het gaat om beat-gerichte muziek (triphop a la portishead, massive attack) veelal gebracht middels live-instrumenten. De synth zou ik dan gebruiken voor sferische pads, bijvoorbeeld geluiden die er lang over doen om tot hun climax te komen bij slechts 1 aanslag, om het zo maar te omschrijven en een meer effect sound achtige functie.

bijvoorbeeld geluiden die er lang over doen om tot hun climax te komen bij slechts 1 aanslag, om het zo maar te omschrijven en een meer effect sound achtige functie.

Neem een sampler.

En ook een synth :P om die sampler vol te gooien, dan kan je daarna op 1 knop drukken op die sampler en dan speelt die het af voor je. Sampler met punch is bijv een MPC2000. die kan ook redelijke lange samples aan en heeft behoorlijk wat karakter.

Die Nord Modular's zijn tof, zeker aan te raden en eindeloze mogelijkheden.

Een Yamaha DX7, of beter een SY77 of SY99 zijn geweldige machines voor blieps, noises en diepe "out of this world" - sounds. Ondanks dat er een grote library voor te vinden is zijn dit ook diepe synths qua editing. Je moet er dus wel voor gaan zitten/induiken. Hetzelfde geldt ook voor de Nord Modular als je echt alles wilt benutten. Koop ze alletwee en je bent de komende 10 jaar verzekerd van nieuwe sounds....

ik vind de nord modular er toch niet in de buurt van komen.

de modular is meer reaktor. qua mogelijkheden al helemaal.

Niet te vergelijken met Absynth hoor, maar ik moet als ik je wensen lees erg aan de Korg Wavestation (EX) denken. Die kost héél weinig tegenwoordig, en was ooit dé "synth [...] voor sferische pads, bijvoorbeeld geluiden die er lang over doen om tot hun climax te komen bij slechts 1 aanslag, om het zo maar te omschrijven en een meer effect sound achtige functie." :kimono:

je geeft aan weinig verstand te hebben van synths, kijk dan uit dat je niet een te gecompliceerd ding uitkiest. aan de andere kant: Absynth is zo'n beetje de meest gecompliceerde synth die er is. als je daar weet wat je doet en niet alleen maar presets luistert en willekeurige knopjes draait heb je wat mij betreft al aardig "verstand" van zaken.
afijn: kies er eentje die bij je manier van spelen met absynth past: doe je daar moeilijke editing dingen mee kies er dan eentje die uitnodigd tot editen (faders, draaiknopjes) en niet eentje zoals de DX 7 waar je allerlei menu's door moet en cryptische display afkortingen moet ontrafelen. wil je een beetje presets klikken en die naar wens aanpassen kan je beter voor iets kiezen met een boel presets erin en wat draaiknopjes.
ik heb het al meerdere keren verkondigd hier op t forum maar ik kan niet anders dan hem nog een keer aanraden (ben echt verliefd op het apparaat en ik gun iedereen zo'n synth): de Yamaha CS6x. deze is voor jouw geschikt omdat:
- veel presets, waaronder de standaard dingen als piano's, orgels, strijkers, etc.
- sferische synth sounds zitten erin en zijn makkelijk naar smaak aan te passen
- dedicated draaiknopjes voor de meest standaard parameters. filter, envelope, effecten
- modulatie en bend wieltje
- de lekkerste toetsen die er zijn (tenzij je van weighted piano toetsen houdt, voor lekker synth pingelen zijn dit de fijnste)
- niet zo duur als de meeste voorgestelde, voor 350 euro moet er wel een mooie te vinden zijn.
- simpele sample functie. je kan op een geheugenkaartje er wat geluidjes in laden.
- heeft een microfoon input zodat je de interne effecten over zang of gitaar kan toepassen.
- mocht je later meer interesse krijgen in synthese kan je ook nog plug-in boards er in zetten welke eigenlijk weer een hele synth engine hebben. een synth met doorgroeimogelijkheden dus.
(en nee, ik hoef niet van de mijne af dat ik het apparaat zo de hemel in prijs, die gaat echt nooit meer weg :luv:)

wat er niet in zit is een arranger of sequencer. je kan er geen liedjes op bouwen of opnemen. hij is bedoeld om te spelen!

die wavestation is ook een leuke optie overigens, dat pookje kan je een boel leuke dingen mee. ik heb alleen geen ervaring met hoe dat apparaat in de omgang is. ik verwacht dat het niet meevalt om dat apparaat te leren kennen.

succes!

Eis-T

Bedankt voor de suggesties, er is nog flink wat om uit te zoeken merk ik.

Weet iemand hier toevallig een site oid waar ik samples van verscheidene synths kan luisteren?

ik kan je aanraden om nu even zelf enige moeite te doen en naar een muziekzaak te gaan om ze te horen

ze intikken op youtube is ook alvast een optie...

wetende dat de meeste synths banken met honderden presets hebben, zal je geen site vinden waar je deze allemaal kan horen

http://www.synthmania.com/ is wel een goeie, maar voor het nieuwere spul moet je inderdaad even bij de wat grotere zaken langs (en voor de Feedback hoef jij zelf nog niet eens zo ver weg ;) ).

Waarom draai je niet gewoon Absynth, met een macbookje en een goede geluidsinterface.
Dan heb je precies wat je wilt. Er is al een hoop geschreven over het gebruik van softsynths op het podium en als Absynth je ding is zou ik dat serieus overwegen.

Back