Nieuweling vraag

Intranet

Ingeburgerd
Is er een thread ergens met een overzichtelijke uitleg over parameters? Gewoon wat basic informatie?

Bedankt!

Wat bedoel je juist met parameters? Wil je weten hoe oscillators, filters, enz. werken? Moet het basic zijn of mag er wat wiskunde aan te pas komen?

Inderdaad hoe oscillators, filters etc. werken. Hmm, iets waar een leek iets van zou kunnen snappen?

Neem deze maar eens op je gemak door.

Deze zou ik absoluut niet gebruiken (staat vol fouten).
Als je van de www wil leren kan je beter naar Engelstalige sites gaan (die hebben een veel groter publiek en dus meer controle op juistheid).
Met Google translate kan je dan eventueel verder (mocht Engels te lastig zijn).

De Sound On Sound Synth Secrets vind ik zelf een uitstekende reeks artikels. Men begint bij het absolute begin (wat is geluid eigenlijk en wanneer klinkt iets goed?) en bouwt daarop voort tot men zowat alles heeft uitgelegd in zeer groot detail.

Soms komt er wel wat "moeilijkere" wiskunde in voort, die je met een beperkte wiskundige kennis misschien niet altijd volledig zal kunnen volgen. Waarschijnlijk kan je deze intermezzo's wel nog min of meer volgen en dragen ze zo toch nog bij tot een beter inzicht. Maar deze stukken zijn gelukkig niet echt nodig om de rest van het verhaal te kunnen volgen. Deze wiskunde is eerder om de leerlustigen die echt het hoe en waarom achter álles willen kennen tevreden te stellen.

Als je al deze artikels gelezen hebt, zal je ongeveer alles over synthese weten en zal je ook weten wat elke knop op een synthesizer nu juist doet, hoe je een specifieke klank kan maken, enzovoort. Het is een hele hoop om te lezen en misschien zie je er tegenop, maar het zal je helpen begrijpen hoe synthese werkt en waarom je wat moet doen. Eigenlijk kan je jezelf geen synth-expert noemen zonder deze kennis te bezitten. Het is niet de snelste weg om te kunnen beginnen met synths, maar na het zien van de YouTube-films van Yoozer kan je al beginnen met prutsen aan je synths. Je kan dan bv. iedere dag een hoofdstuk van SOS lezen en daarnaast wat blijven spelen en zo zou je snel vordering moeten maken.

Als je het toch teveel vindt, kan je op de bovenstaande plaatsen wel al wat vinden. [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Synthesizer"]Wikipedia is ook een goede startplaats en op YouTube zal je ook wel wat kunnen vinden.

Dan zou ik er gelijk de editor bij houden, omdat je daar een complete overzicht hebt van wat je allemaal kunt doen.

Deze zou ik absoluut niet gebruiken (staat vol fouten).
Welke artikelen, en waarom verbeter je ze niet? :P

Als je van de www wil leren kan je beter naar Engelstalige sites gaan (die hebben een veel groter publiek en dus meer controle op juistheid).
Dan zou ik alle andere sites uberhaupt overslaan en op SOS kijken, want er drijft een hele hoop rotzooi rond.

En misschien overbodig om te vermelden, maar lees ook de handleiding van die Korg R3 een door.

Oh ik heb hem in ieder geval kunnen openen, nu zal ik de filmpjes gaan kijken met de editor erbij. :)

Back