Home-made synth

Strange_panda

Nieuwkomer
Beste mensen,

Als project voor school heb ik, samen met een groep van 6 andere personen, de opdracht gekregen een analoge synthesizer te maken. Het is hierin de bedoeling om eigenlijk alles analoog te maken, zonder SMDs te gebruiken.

Tot nu toe ben ik er nog niet in geslaagd veel informatie te vinden, dus ik ben op zoek naar vooral zoveel informatie als mogelijk over het bouwen van een VCO (om te beginnen is slechts een sinus produceren genoeg, later kunnen er eventueel meerdere vormen bijgezet worden) en het produceren van een goed klavier (twee octaven, eventueel verhoging van tonen door switches).

Mocht je zin hebben mij hierin te begeleiden, zou ik dit graag horen. Ik ben doorgaans het beste te bereiken op MSN (strangestpanda@gmail.com) of op IRC (irc.wtfpanda.net #chat).

Met vriendelijke groet,

Strange Panda

Hou dan zeker de topics van user 'Hilltree' hier op het forum in de gaten :) Niet perse voor de sinus, maar omdat ik vind dat hij met originele te behappen zelfbouw dingen komt die jouw design mss net dat beetje extra kunnen geven.

succes!

Beste mensen,

Als project voor school heb ik, samen met een groep van 6 andere personen, de opdracht gekregen een analoge synthesizer te maken. Het is hierin de bedoeling om eigenlijk alles analoog te maken, zonder SMDs te gebruiken.

Tot nu toe ben ik er nog niet in geslaagd veel informatie te vinden, dus ik ben op zoek naar vooral zoveel informatie als mogelijk over het bouwen van een VCO (om te beginnen is slechts een sinus produceren genoeg, later kunnen er eventueel meerdere vormen bijgezet worden) en het produceren van een goed klavier (twee octaven, eventueel verhoging van tonen door switches).
Een sinus-oscillator is volgens mij nog verdomd lastig analoog te maken. Veel vaker zie je triangle, saw, en pulse (square). Hier staan simpele VCO's, maar er zijn ook uitgebreidere te vinden.

Mocht je zin hebben mij hierin te begeleiden, zou ik dit graag horen.
Ik vermoed dat mensen je graag helpen, maar dan via het forum.

En hoe complex moet het zijn?

Want je kan bv hex schmitt oscillatortjes maken met onder elke toets een chromatisch gestemde weerstand, dan heb je een ultrasimpele oscillator en geen gedoe met exponential converters.

Maar het hangt natuurlijk af van het gevraagde niveau. Als 14 jarige voor een elektronicaprojectje kom je hiermee wel weg, maar als het een eindwerk is niet echt denk ik. :)

In ieder geval is sinus zowat het moeilijkste qua oscillator. Begin maar met een sawcore oscillator, dan heb je saw en pulse en kan je ook tussen beide vormen mengen. En die zit ook simpel in elkaar (als je opamps gebruikt).

Mag je trouwens bestaande ontwerpen bouwen? Want dan zou ik gewoon de synthesizer van Music From Outer Space bouwen.

VCO's zul je meestal in zaagtandvorm tegenkomen, waarna die zaagtand omgezet wordt naar de andere golfvormen (inclusief sinus) met waveshapers.

Nicolas was me voor... :)

Wat voor opleiding/niveau doe je? Dan kan de moeilijkheids graad wat beter bepaald worden.

DIY synth

DIY synth

Hey,

Ik zou uitgaan van een bestaande synth. Analoge secties van synths die makkelijk na te maken zij:

Roland TB-303:
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TB-303/schematics/

Korg MS-10:
http://www.korganalogue.net/korgms/service/ms10/KorgMS10servicemanual.pdf

Het mooie van deze synths is dat de meeste onderdelen nog goed te verkrijgen zijn of dat er goede vervangers voor zijn. Verder is er van deze synths veel op het internet te vinden.

Als je de synth niet helemaal van scratch hoeft te maken kun je kijken op music from outer space:
http://www.musicfromouterspace.com/mfosweb/home.action

Voor de kosten van een zelfbouwsynth moet je rekenen op 200 tot 400 euro afhankelijk van hoe net je de synth afbouwt en wat voor potmeters je gebruikt.

Goede en goedkope onderdelen om synths zelf te bouwen kun je kopen bij musikding.de

Succes,
Heiko

Okee, ff wat sites met schema's voor synths. Oorspronkelijk voor een modular, maar dat maakt geen zak uit natuurlijk.
- Yusynth
- Rene Schmitz
- MFOS
- CGS
- VCO's hier op het forum
- idem voor VCF en voor filter

Zo hier moet je toch wel een dikke analoge synth van kunnen bouwen. Je moet natuurlijk wel ff bedenken hoeveel van bepaalde modules je wilt. En genoeg geld hebben, om spullen te bestellen.

Back