Storing-Synth

Varierend van helemaal niks tot vonken, rook en brand denk ik, afhankelijk van wat je er in duwt. Bij verkeerd RAM kun je nog wel eens grappige circuit-bending achtige effecten krijgen bij PCM samples. Zo had ik ooit een Ensoniq TS-10 die érg picky was mbt de RAM modules die je erin mocht plaatsen (tot het aantal individuele chipjes op de module toe). Met de verkeerde (die ik dus had gekocht) kreeg je allerlei rare glitches en noise en storingen in de PCM samples. Overigens klonk dat niet erg muzikaal, maar gewoon kapot.

Het probleem met digitaal in geheugens te gaan glitchen is inderdaad dat het meestal meteen gewoon onherkenbaar kapot klinkt, en dan niet op de goede wijze.

Te veel spanning op RAM zetten moet je niet doen, dan is het stuk. We spreken over tiendes van volts. Je kan veilig(er) experimenteren met lagere spanning, verschillende klokfrequenties en andere buffer parameters, maar je hebt in de praktijk eigenlijk maar 3 standen: er komt geheel niks uit, er komt irrelevant kapot gedoe uit, of het werkt gewoon correct.

Ik zit zelf inmiddels al weer op een ander spoor, maar je zou het kunnen proberen met een oude afgedankte computer (in een brand en explosieveilige omgeving)... ;-)

Ik zit zelf inmiddels al weer op een ander spoor, maar je zou het kunnen proberen met een oude afgedankte computer (in een brand en explosieveilige omgeving)... ;-)
Je zou iets custom moeten bouwen, want een PC gaat niet posten of integraal crashen als het RAM niet perfect geconfigureerd is. Tenzij je het zo ver kan krijgen dat de hele PC enkel bank A gebruikt, en je softsynth ook bank A voor de software en exclusief bank B voor de te vernaggelen sample waarbij je dan ook nog eens controle hebt over de settings van bank B onafhankelijk van A.

Heel veel gedoe voor een waarschijnlijk onbruikbaar resultaat. Je krijgt leukere glitches door gewoon een simpel keyboardje te undervolten.

Dat gezegd zijnde: ik heb een paar leuke moederborden te koop... :)

Back