Storing-Synth

Dit is wat ik nu heb:

Ben er nog niet tevreden over, want er is voor een gebruiker nog te weinig aan te beleven...

Ik loop nu ook vast met Falstad, bij verdere uitbreiding van het schema duurt het eindeloos voordat je een geluidje hebt. En bij SimulIDE heb je wel gelijk geluid, maar daar gaat het bij uitgebreide schema's dan weer mis door non-convergentie.

Misschien iets proberen met Reaktor, Nord Modular of SynthCraft?

Ik loop nu ook vast met Falstad, bij verdere uitbreiding van het schema duurt het eindeloos voordat je een geluidje hebt.

Daarom hou ik het maar op een eenvoudige sinusgenerator. :D

Misschien iets proberen met Reaktor, Nord Modular of SynthCraft?

Maar daarmee geen simulatie tot op componentniveau. Dan zou je goed moeten weten hoe de verschillende onderdelen die je in deze software gebruikt zich laat vertalen naar hardware.

Maar daarmee geen simulatie tot op componentniveau. Dan zou je goed moeten weten hoe de verschillende onderdelen die je in deze software gebruikt zich laat vertalen naar hardware.

Inderdaad - dat wordt lastig.

Idee: een hybride systeem, deels analoog en deels digitaal. De trommetjes/bellen bijvoorbeeld vind ik al vrij geslaagd. Maar er moet nog iets bij voor de "melodie". Dat laatste zou dan (eventueel) digitaal worden met analoge opnemers.

Lijkt me wel lastig om iets te bedenken dat je bij digitaal als gebruiker veel invloed hebt op wat het doet, met analoog is dat anders. Of is het de bedoeling dat de analoge opnemers dit vervolgens voor hun rekening nemen?

Misschien een stomme vraag, maar heeft het überhaupt zin om een 'storing' synth te ontwerpen in een simulatie? Het idee van 'storing' is toch juist dat iets op een andere manier ("a-typisch") reageert als de bedoeling/verwachting is? Simulaties zijn letterlijk modellen van een niet bestaande ideale situatie.

Terechte vragen! Ik weet het zelf ook even niet meer...

Met simulaties werk ik omdat het daarmee veel makkelijker is om zaken uit te proberen, vervolgens kun je waarden van componenten of spanningen variëren wat dan storingen simuleert. Maar nu ben ik even vastgelopen omdat de progjes die ik tot nog toe gebruik mijn meer ingewikkelde schema's niet aan kunnen. Ik zal eerst eens bekijken of oude (abandonware) versies van Reaktor of Nord Modular mij wel verder helpen. Of anders SynthCraft, maar dan wordt het eigenlijk een plugin?

Je kunt het gebruik van een simulator zien als een middel om een basis te creëren, iets dat werkt. Vanuit dat startpunt zaken bedenken die deze grondtoestand kunnen beïnvloeden om tot een ander resultaat te komen, een resultaat dat wellicht niet zo gemakkelijk of helemaal niet is te simuleren.

Zo'n startpunt is wel nodig, denk ik. Je kunt componenten op heel veel verschillende manieren aan elkaar knopen, maar het deel dat iets doet dat nuttig is, het zal gering zijn in vergelijking. Tenzij je iets zou gebruiken als een genetic algorithm, één of andere vorm van AI, etc. om in korte tijd circuits te genereren die iets doen waar je wat aan hebt. Een gebruiker zou dat kunnen beïnvloeden, volkomen willekeurige mutaties toevoegen (als "storing"), of meer doelgericht. Het staat dan wel wat ver van het oorspronkelijke idee, maar als je alles in software doet is dit wellicht niet zo'n gekke gedachte.

Wat kan is dat ik wat eenvoudige circuitjes uit het onderstaande boek uitprobeer:

Dat boek heb ik al, en zo hoef ik ook niet zelf opnieuw het wiel uit te vinden. AI wil ik alleen gebruiken als ik daar niet onderuit kom. Het zelf bedenken of uitzoeken van dingen vind ik veel te leuk om dat aan AI uit te besteden.

Laten we gewoon maar met de gelinkte pdf beginnen:

Chua-componenten.png
Chua-schema.png

Ik ben nog druk met allerlei andere hobby's en verplichtingen maar het begint weer te kriebelen. Ik wil weer eens wat met geluidjes pielen. Ter oriëntatie nu alvast dit topic. Het idee is om een "synth" te bouwen die maximaal storingsgevoelig is. Het bespelen van die synth bestaat dan niet uit het commanderen van de synth via een keyboard of iets dergelijks, maar uit het manipuleren van de geluiden die het apparaat uit zich zelf al genereert. Bijvoorbeeld door het apparaat te schudden, er licht op te schijnen, erop te blazen, of wat dan ook maar van invloed is op de geluiden die het geeft.

Waarvan ik door schade en schande al weet dat het storingsgevoelig is dat zijn lange niet afgeschermde draden. En slechte verbindingen. En extreme versterkingen. Maar er zijn vast nog veel meer manieren om een apparaat storingsgevoelig te maken. Verdere ideeën zijn welkom!
Als je een maximaal storingsgevoelige synth wil dan kan ik je de M-Audio Venom met de eerste softwareversie van harte aanraden.

Soms komt er ineens een kado voorbij..;)

Een interessante versie van een StoringSynth gaat me niet lukken. De trommelgeluidjes vind ik wel interessant om verder te onderzoeken.

Zie voor dat laatste het nieuwe topic: Trommels en bellen

Wil nog 1 idee delen.. Wat gebeurt er als je een RAM module, bijvoorbeeld uit een oude computer gaat belasten met frequenties of voltages?

Back