Storing-Synth

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ik ben nog druk met allerlei andere hobby's en verplichtingen maar het begint weer te kriebelen. Ik wil weer eens wat met geluidjes pielen. Ter oriëntatie nu alvast dit topic. Het idee is om een "synth" te bouwen die maximaal storingsgevoelig is. Het bespelen van die synth bestaat dan niet uit het commanderen van de synth via een keyboard of iets dergelijks, maar uit het manipuleren van de geluiden die het apparaat uit zich zelf al genereert. Bijvoorbeeld door het apparaat te schudden, er licht op te schijnen, erop te blazen, of wat dan ook maar van invloed is op de geluiden die het geeft.

Waarvan ik door schade en schande al weet dat het storingsgevoelig is dat zijn lange niet afgeschermde draden. En slechte verbindingen. En extreme versterkingen. Maar er zijn vast nog veel meer manieren om een apparaat storingsgevoelig te maken. Verdere ideeën zijn welkom!

Laatst gewijzigd:
Ik zou zeggen, koop een Behringer en dan 'ns kijken wat die doet over 5, 10 jaar ofzo. Wellicht al eerder. :D

Schakelingen zo aanpassen dat je die kan beïnvloeden van buitenaf, met LDR's, iets elektromechanisch bedenken zodat het gevoelig is voor schudden en bewegingen, een kleine CPU fan gebruiken die een spanning geeft door erop te blazen en de elektronica onder de motorkap kan verstoren, denk je aan dat soort dingen?

Het zo bouwen dat je er eigenlijk al receptoren in stopt die je van buitenaf kunt bedienen is niet mijn bedoeling. De gebruiker zal zelf moeten ontdekken hoe die de door het apparaat voortgebrachte geluiden kan beïnvloeden. Dus het doel is om een maximaal storingsgevoelig apparaat te bouwen, wat dan als automatisch resultaat heeft dat er manieren te vinden zullen zijn om het geluid beïnvloeden. Maar dat laatste moet dus niet in het ontwerpproces meegenomen worden, want dan bouw je eigenlijk toch weer een "standaard" synth.

Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar heb je dit ding al eens gezien? Daar is de elektromagnetische wereld je synthesizer ... of plug het in je modulair en je hebt een electromagnetische interferentie/storing als oscillator.

Maar dat laatste moet dus niet in het ontwerpproces meegenomen worden

Iets van sturing in het ontwerpproces lijkt me moeilijk te voorkomen. Anders loop je het risico dat sommige storingseffecten gaan overheersen en andere potentieel interessante effecten worden weggedrukt, denk ik. Achteraf, als iteratief proces, dit proberen te herstellen lijkt me met veel storingsvariabelen erg lastig, mogelijk dat je het het nooit zo krijgt dat het tenminste op een redelijk niveau leuk en interessant is om mee te werken.

@Nap Die video ken ik en zoiets bedoel ik inderdaad, maar dan zo dat het aan de gebruiker is om zelf uit te vinden hoe die de geproduceerde geluiden kan beïnvloeden. Voor EM-velden zal het apparaat zeker al gevoelig zijn omdat ik ga werken met absurd lange niet-afgeschermde bedrading.

Screenshot_20250903_192413_AliExpress.jpg

Dit zijn ideale moduletjes waarmee je theremin achtige effecten kan maken.

Iets van sturing in het ontwerpproces lijkt me moeilijk te voorkomen. Anders loop je het risico dat sommige storingseffecten gaan overheersen en andere potentieel interessante effecten worden weggedrukt, denk ik. Achteraf, als iteratief proces, dit proberen te herstellen lijkt me met veel storingsvariabelen erg lastig, mogelijk dat je het het nooit zo krijgt dat het tenminste op een redelijk niveau leuk en interessant is om mee te werken.

Ik heb weer een breadboard aangeschaft, ideaal voor het uitproberen... ;-)

Nog een idee: heel slechte componenten gebruiken, met een grote temperatuurgevoeligheid, drift en/of lekstromen. Wie kent er nog beruchte types, en zijn die nog verkrijgbaar?

Die kraakdoos is bijna hetzelfde als wat ik van plan ben, alleen komen er bij mij geen contacten op die je kunt aanraken. Ik wil geen apparaat maken dat je op min of meer conventionele wijze kunt bespelen. Wel kan ik wat principes vanuit die schakeling gebruiken, want ook de schakeling van de kraakdoos is opzettelijk instabiel en oscillerend gemaakt.

Als er geen bedieningsorganen of sensoren op komen die je kunt beïnvloeden kan je dit conceptuele apparaat dan wel op een andere manier "bespelen" of wordt het eigenlijk een blackbox met een audio output?
Ik vind het een interessante gedachtegang en moest inderdaad ook meteen aan Soma denken.

Wel kan ik wat principes vanuit die schakeling gebruiken, want ook de schakeling van de kraakdoos is opzettelijk instabiel en oscillerend gemaakt.

De schakeling was eenvoudig te realiseren met de 709 opamp, vanwege het ontbreken van compensatie. Dat kostte bij de 709 opamp trouwens maar liefst drie externe componenten als je het volgens het boekje wilde gebruiken.

Heb zelf weliswaar nog wat 709 opamps liggen (in mooie metal can behuizing), maar ze zijn amper te vinden. Als alternatief zou een discrete opamp (eveneens zonder compensatie) kunnen werken, als je bovengenoemde OC71 transistors daarvoor gebruikt schept dat wellicht interessante mogelijkheden. Al vraag ik me wel af of je die nog kunt vinden voor voldoende exemplaren en wat het dan gaat kosten.

Ik zie op verschillende marktplaats achtige websites regelmatig euro rack modules met defecten aangeboden. Als je die allemaal voor een prikkie koopt heb je ook een interessante storing synth :)

Back